دوباره سقوط نکنيد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16643
  پرینتخانه » سرمقاله, یادداشت تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶ |

دوباره سقوط نکنيد

خبرگزاري اطلاعات و اخبار مستقل اوکراين، «يونيان»، مکالمات برج مراقبت فرودگاه تهران با خلبان يک پرواز خط هوايي آسمان را منتشر کرده است که بر اساس آن برج مراقبت از طريق خلبان اين پرواز، در جريان شليک موشک و ساقط شدن هواپيماي اوکرايني قرار مي‌گيرد.
دوباره سقوط نکنيد
|مسعود پيرهادي – سردبير| 
خبرگزاري اطلاعات و اخبار مستقل اوکراين، «يونيان»، مکالمات برج مراقبت فرودگاه تهران با خلبان يک پرواز خط هوايي آسمان را منتشر کرده است که بر اساس آن برج مراقبت از طريق خلبان اين پرواز، در جريان شليک موشک و ساقط شدن هواپيماي اوکرايني قرار مي‌گيرد. اينکه اين فايل صوتي «محرمانه» بوده يا خلاف قوانين بين‌المللي بوده يا نه، در جاي خود مهم و قابل‌بررسي و تأمل؛ اما اصل ماجرا را بنا به قول و تعهدي که در روز اعلام بيانيه ستاد کل نيروهاي مسلح داده بوديم، پيگيري مي‌کنيم.
مديرکل سوانح سازمان هواپيمايي کشوري پس از انتشار اين فايل صوتي اعلام کرده: «اين فايل از مجموعه اسنادي بوده که در تيم مشترک بررسي سانحه هوايي در اختيار گروه کارشناسان اوکرايني قرارگرفته است. اين اقدام اوکرايني‌ها سبب شد ديگر هيچ سندي به آن‌ها ارائه ندهيم.» و برفرض که بر اساس مقررات داخلي و بين‌المللي، مکالمات خلبانان با برج مراقبت جزو اسناد محرمانه هر کشور است و هيچ فرد يا کشور ديگري نمي‌تواند اين مکالمات را بدون هماهنگي با کشور مالک اين خدمات، منتشر کند؛ آيا اين‌ها پاسخ مناسبي براي اقناع افکار عمومي است؟ آيا کسي نبايد بگويد بالاخره برج مراقبت مي‌دانسته يا نه؟ سازمان هواپيمايي کشوري در جريان قرار گرفت يا نه؟ رئيس‌جمهور در جريان قرار گرفت يا نه؟ وقتي با صراحت صحت اين فايل صوتي تأييدشده و به‌تبع، اکاذيب مسئولان، جلوي چشم مردم، مرور مي‌شود، کسي نبايد پاسخگو باشد؟ کسي غير از فرمانده شجاع ما که نسبت به خطاي زيرمجموعه‌اش عذرخواهي کرد و گردن باريک‌ترازموي خود را نشان داد نبايد شرمنده باشد؟ خطاي پدافند، سهوي و حتي به تعبيري به نيت حفظ جان مردم صورت گرفته چراکه آن فرد، مي‌خواسته به‌زعم خود، جلوي موشک کروز را بگيرد؛ اما خطاهاي عالمانه و عامدانه مسئولان ذي‌ربط ديگر که ازقضا عذرخواهي هم نکردند، نبايد ذکر شود؟
بعد از گذشت چندين روز از ماجراي تلخ سقوط هواپيماي اوکرايني، يک‌بار ديگر مسئولان ما هم در پيشگاه مردم و هم در نظر افکار جهانيان، شرمنده شدند؛ هيچ رسانه بين‌المللي نبود که اين مسئله را دوباره مطرح نکند و هيچ خواننده‌اي نبود که انگشت اتهام را به سمت کشور ما نگيرد. با سکوت و بي‌اعتنايي مگر اعتبار ازدست‌رفته ما برمي‌گردد؟ بازهم ما در رسانه‌اي که دل‌بسته به اين نظام و انقلاب است، دلسوزانه از مسئولان مي‌خواهيم اين ماجراي تلخ را با تلخي‌هاي مکرر باز نگذارند و با پاسخ و عذرخواهي اندکي از آلام مردم شريف ايران بکاهند تا اعتماد و اعتبارشان دوباره سقوط نکند.
نویسنده : مسعود پيرهادي - سردبير |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.