کلید مهار تورم در دست دولت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 21633
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۸:۰۳ |
راهکار مهار رشد قیمت‌های اقلام مصرفی بررسی شد؛

کلید مهار تورم در دست دولت

بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران ، نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها ، آشامیدنی‌ها در سال 98 برای کل کشور 42.6 درصد ، در مناطق شهری 42.7 درصد و در مناطق روستایی 42.2 درصد بوده است مطابق این آمار نرخ تورم کل نسبت به سال گذشته برای کل کشور ، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب 7.9 ، 7.8 ، 9.2 واحد درصد افزایش یافته است.
کلید مهار تورم در دست دولت

| گروه اقتصادی|
بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران ، نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها ، آشامیدنی‌ها در سال ۹۸ برای کل کشور ۴۲.۶ درصد ، در مناطق شهری ۴۲.۷ درصد و در مناطق روستایی ۴۲.۲ درصد بوده است مطابق این آمار نرخ تورم کل نسبت به سال گذشته برای کل کشور ، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب ۷.۹ ، ۷.۸ ، ۹.۲ واحد درصد افزایش یافته است. «رسالت» در بررسی افزایش نرخ اقلام مصرفی و  راهکار‌های مهار تورم  با پرویز جاوید ، عضو انجمن اقتصاددانان کشور به گفت‌وگو پرداخت.
*دولت دادرسی نکند شاهد افسارگسیختگی قیمت‌ها خواهیم بود
پرویز جاوید ، عضو انجمن اقتصاددانان کشور در تشریح راهکار مهار تورم اقلام مصرفی در گفت‌وگو با «رسالت» عنوان کرد:
« در مبحث اقلام خوراکی ، به دلیل وجود مشکلات فراوان در بخش کشاورزی و صنعت با کمبود بسیار بالای عرضه مواجه هستیم ، به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم این زمینه در سال جاری نسبت به سال گذشته ، افزایشی خواهد بود.» وی درباره راهکار مهار نرخ تورم اقلام خوراکی بیان کرد: « برای جلوگیری از مهار تورم اقلام خوراکی ، مسئولان باید به بخش عرضه کمک کنند و دولت باید با سعی بر کنترل تورم ،  شرایط را بر عرضه سازماندهی کند چراکه اگر تلاشی برای مهار این وضعیت از سوی دولت رخ ندهد بی‌شک شاهد نرخ و روند افزایشی خواهیم بود.»
*افزایش نرخ ، زنگ خطر کاهش عرضه 
عضو انجمن اقتصاددانان کشور خاطرنشان کرد: «مقصر دانستن دلالان در افزایش قیمت‌ها ازجمله قیمت خودرو یا اقلام مصرفی نادرست است زیرا دلال سهم بزرگی در بازار ندارد. مگر چند درصد دلال در بازار‌های کشور وجود دارد؟»
او در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: «افزایش نرخ اقلام، علامتی برای دولت مبنی بر  کاهش عرضه است بنابراین اگر اراده حل و بررسی این اتفاق صورت نگیرد بی‌شک در طول سال جاری این بحران تشدید می‌گردد. در وضعیت فعلی ، تقاضا نیز مانند گذشته خود نیست و روند نزولی به خود گرفته است اما همچنان وجود دارد. اکنون عرضه در مواجهه با بحران   بسیار کاهش یافته است بنابراین اگر جمله  عرضه بر تقاضا پیشی گرفته است ، بیان شود بی‌شک نادرست است چراکه در چنین شرایطی این امر، هرگز صدق نمی‌کند.»
*عزم دولت برای حمایت جزم نیست
وی با تأکید بر ورود دولت برای مهار تورم اقلام مصرفی مردم ، افزود: «دولت باید تحریک را در عرضه ایجاد کند تا موانع عرضه به تدریج کاهش و از میان برداشته شود. اگر دولت عزم خود را برای بررسی موانع عرضه جزم نکند به طور حتم ، نرخ تورم اقلام خوراکی در سال جاری تشدید می‌شود.»
جاوید در پایان این گفت‌وگو دولت را ملزم به تدوین برنامه جلوگیری مهار تورم و تحریک بخش عرضه دانست و اظهار کرد : « دولت اگر اراده کند چنین مواردی به راحتی حل می‌شوند اما اراده حل مشکلات و موانع پیش ِ رو تورم ، در دولت دیده نمی‌شود. گاهی اعلام می‌کنند این افزایش‌ها فصلی و قابل گذر است اما به یقین می‌توان گفت این‌طور نیست و اگر بموقع  دادرسی نکنند شاهد افسارگسیختگی قیمت‌ها خواهیم بود. دولت باید با هدف گذاری هوشمندانه و تدوین برنامه درست ، نرخ تورم اقلام مصرفی را مهار کند تا بخش عرضه تحریک و رو به بهبود رود.»

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.