مذاکره فقط برای لغو تحریم - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 53211
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۶:۲۵ |
آخرین رایزنی‌های ایران به‌منظور رفع تحریم‌های ظالمانه بررسی شد

مذاکره فقط برای لغو تحریم

هنوز تصویر خوش‌وبش‌های «خاویر سولانا» سیاستمدار اسپانیایی که با پیشینه و دیدگاه حزبی «سوسیال‌دموکراسی» ردای سکانداری سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا را برعهده داشت با دبیر وقت شورای‌عالی امنیت ملی ایران از حافظه تاریخی مردم کشورمان فراموش نشده است و این‌بار «انریکه مورا» با مأموریتی جدید و‌ البته به‌نمایندگی «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ازقضا او نیز اسپانیایی است، گام در وادی آنچه مذاکرات هسته‌ای غرب با ایران نامیده می‌شود، گذاشته است
مذاکره فقط برای لغو تحریم

معصومه پورصادقی
دبیر گروه سیاسی

هنوز تصویر خوش‌وبش‌های «خاویر سولانا» سیاستمدار اسپانیایی که با پیشینه و دیدگاه حزبی «سوسیال‌دموکراسی» ردای سکانداری سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا را برعهده داشت با دبیر وقت شورای‌عالی امنیت ملی ایران از حافظه تاریخی مردم کشورمان فراموش نشده است و این‌بار «انریکه مورا» با مأموریتی جدید و‌ البته به‌نمایندگی «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ازقضا او نیز اسپانیایی است، گام در وادی آنچه مذاکرات هسته‌ای غرب با ایران نامیده می‌شود، گذاشته است. البته برکسی پوشیده نیست که «هسته‌ای» بهانه‌ای بیش برای به چالش کشیدن کشورمان نیست چه آنکه رژیم‌ نامشروع صهیونیستی با داشتن کلاهک‌های هسته‌ای ‌هیچ‌وقت مورد مؤاخذه سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی قرار نگرفته است و اگرچند کشور غربی که خود را «جامعه جهانی» معرفی می‌کنند نگران خطرات سلاح‌های هسته‌ای هستند و به بهانه آن درصدد  اقناع ایران برای دست‌کشیدن ازآنچه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌نامند، هستند باید تغییر مسیر داده و در مقام مطالبه از رژیم منحوس صهیونیستی برآیند چراکه ایران بارها اعلام کرده برنامه‌ای برای حرکت در مسیر ساخت این‌گونه تسلیحات ندارد و آن را به لحاظ باورهای دینی صحیح نمی‌داند.
قرینه این فریادهای بی‌نتیجه، ۶ دور مذاکره در وین بود که سید عباس عراقچی سکاندار تیم ایرانی بود اما به خاطر خودخواهی و البته زیاده‌خواهی‌های رژیم آمریکا به نتیجه نرسید تا اینکه دولت مستقر در کشورمان جابه‌جا شد و قرعه هدایت تیم‌ مذاکره‌کننده هسته‌ای به‌نام علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه خورده است، این مقام ایرانی چند روز قبل در یک پیام کوتاه توییتری نوشت «‏گفت‌وگویی جدی و سازنده با انریکه مورا در مورد عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم. توافق کردیم‌ پیش‌ از پایان ماه نوامبر مذاکرات را شروع کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد.»‌ این پیام کوتاه باقری بعدازآن مطرح شد که روز چهارشنبه هفته گذشته در بروکسل با «انریکه مورا» معاون سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار کرد و پس‌ازآن بود که در پیامی توییتری از حصول توافق بر سر آغاز مذاکرات وین قبل از پایان ماه نوامبر خبر داد. باقری همچنین پس از گفت‌وگو با «انریکه مورا» در گفت‌وگو با صداوسیما گفته بود دستورکار اصلی گفت‌وگوها مسئله اعمال تحریم‌ها ی ظالمانه علیه ملت ایران خواهد بود. وی با اشاره به تعداد کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات پیش رو با ایران با شیطنت خواندن خبر خبرگزاری رویترز مبنی بر ازسرگیری مذاکرات ۱+۵(چین، روسیه، انگلیس، فرانسه به‌علاوه آلمان و به‌زعم رویترز آمریکا)، گفت: ما گفت‌وگو با ۱+۴ داریم و درواقع هنوز زمینه لازم برای اینکه آمریکایی‌ها بتوانند به برجام برگردند فراهم نشده است. معاون سیاسی وزیر خارجه در پاسخ به ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه ایران باید پاسخ سؤالات خود را از آمریکا بگیرد نه اروپا گفت: هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام درواقع اتحادیه اروپا است و در این جایگاه ما قبلا هم‌چنین گفت‌وگوهایی داشتیم و الان هم در ادامه همان گفت‌وگوها ایشان (انریکه مورا) به‌عنوان هماهنگ‌کننده کشورهای ۱+۴و ایران نقش‌آفرینی می‌کنند و این گفت‌وگوها بر آن اساس شکل خواهد گرفت و گفت‌وگوهای ما با ۱+۴ در نوامبر (اوایل آذرماه) اجرایی خواهد شد.
این در حالی است که خبرگزاری انگلیسی رویترز که سابقه طولانی در خبرسازی‌های ضدایرانی دارد، هفته قبل به نقل از یک دیپلمات فرانسوی اعلام کرد  که طرف‌های اروپایی برجام برای دیدار با ایران در اسرع وقت آمادگی دارند. این دیپلمات فرانسوی که رویترز نامش را فاش نکرده است، ساعاتی پس از انتشار تويیت علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران مبنی بر اینکه مذاکرات وین قبل از پایان ماه نوامبر از سر گرفته خواهد شد، به رویترز گفت: «ما چنین دعوتنامه‌ای [برای شرکت در مذاکرات با ایران] دریافت نکرده‌ایم. ما به‌عنوان تروئیکای اروپایی آماده‌ایم در نزدیک‌ترین زمان ممکن [با مقامات ایرانی] دیدار کنیم و متأسفیم که ایران پیشنهاد ما مبنی بر اینکه همزمان با حضور علی باقری کنی در اروپا دیداری میان ما برگزار شود را رد کرد. به نقل از «پیتر استانو» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز مطرح‌شده است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «جوزف بورل» به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام و تیمش، سرگرم رایزنی با ایران و سایر طرف‌های امضا  کننده
 برجام هستند تا در اسرع وقت تاریخ مشخصی را در خصوص شروع مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام تعیین کنند. این سری اظهارات و ادعاهای افرادی همچون «لارنس نورمن» خبرنگار نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در حالی است که طبق اعلام یک منبع مطلع، ایران و شخص علی باقری تاکنون برای گفت‌وگوی مستقیم با سه کشور اروپاییِ برجام یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان به‌صورت رسمی اعلام آمادگی و از آنان برای سفر به تهران دعوت کرده‌اند که تاکنون پاسخی از طرف اروپایی داده نشده است.
اما مهم‌تر از شکل و زمان گفت‌وگوها، ماهیت و اهداف این گفت‌وگوهاست و باید «مذاکره برای مذاکره» نباشد چه آنکه طی هشت سال گذشته این روند خسارت تقریبا جبران‌ناپذیری به سفره مردم زده است. البته دولت مردمی بنا ندارد بهبود وضع سفره مردم را به مذاکره گره بزند چه آنکه علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر اخیر به روسیه در بدو ورود به مسکو صراحتا اعلام کرد «گفت‌وگو‌های جدید فقط با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا خواهد بود.» وی همچنین پیشرفت در مذاکرات را منوط به اراده طرف مقابل برای لغو تحریم‌ها دانسته و در گفت‌وگو با راشا تودی گفته است «هدف ما در مذاکرات با ۱+۴ لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه ایران است. بر همین اساس ما در خصوص شرایط، اقتضائات و دستیابی به نتایج ملموس صحبت داشتیم. پیشرفت در مذاکرات منوط به اراده طرف مقابل برای لغو تحریم‌های غیرقانونی است. باقری به این نکته نیز تأکید کرده است آژانس انرژی اتمی نباید اجازه بدهد که کشورهای دیگر بر اساس اهداف مغرضانه خود از توان فنی آژانس سوءاستفاده کنند.همچنین از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز خبر می‌رسد که رافائل گروسی مدیرکل این آژانس در دیدار با انریکه مورا ادعا کرده است آژانس ضامن اجرای تعهدات هر توافق جدیدی خواهد بود. به گفته این مقام که زعم رسانه‌ها متمایل به آمریکاست، هیچ راهی جز دیپلماسی برای حل چالش‌های برنامه هسته‌ای ایران متصور نیستیم.به‌هرروی باید منتظر ماند و دید مسیر و نتیجه گفت‌وگو چگونه خواهد بود اما آنچه مهم است، تأمین منافع ملی و رفع کامل تحریم‌هاست که در دولت قبل با وجود برجام افزایش چشمگیری داشت و شامگاه جمعه هفتم آبان نیز خبر رسید وزارت خزانه‎داری آمریکا ٤ فرد ایرانی به نام‌های یوسف ابوطالبی، سعید آقاجانی، عبدالله محرابی و محمدابراهیم زرگر و ٢ شرکت کیمیا پارت و اوج پرواز را تحریم کرد.جان کلام آنکه، رئیس‌‌جمهور، سیاست خارجی ایران را تعامل گسترده با دنیا به‌ویژه همسایگان بیان کرده و با تأکید بر اینکه اقتصاد کشور را به مذاکره و مانند آن گره نمی‌زنیم، گفته است ما به آنچه تعهد کردیم پایبند هستیم اما آمریکا و اروپایی‌ها دچار بحران در تصمیم‌گیری هستند.

نویسنده : معصومه پورصادقی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.