ماشین جنگ ترکیبی؛ سررشته فاجعه‌آفرینی‌ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 75053
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۶:۳۵ |
پیام تسلیت رهبر انقلاب برای شهدای مظلوم حرم شاهچراغ نقشه راه مقابله با جنگ ترکیبی است

ماشین جنگ ترکیبی؛ سررشته فاجعه‌آفرینی‌ها

پیام رهبر معظم انقلاب، این مهم‌ترین حافظ امنیت ملت و پاسدار جان و مال و ناموس مردم ایران، در مورد حادثه اندوهبار و ماتم‌آلود حرم حضرت شاهچراغ علیه‌السلام، نکاتی دارد که هرچند در نهایت ایجاز مرقوم شده اما نوری در این روزهای غبارآلود است. همین امسال بود که ایشان از راهبرد جنگ ترکیبی دشمن پرده برداشته و نسبت به آن هشدار دادند و اکنون در پیام تسلیت اخیر، نقشه راه دیگری از مواجهه با همین نوع از جنگ ارائه می‌دهند.
ماشین جنگ ترکیبی؛ سررشته فاجعه‌آفرینی‌ها

جواد شاملو
پیام رهبر معظم انقلاب، این مهم‌ترین حافظ امنیت ملت و پاسدار جان و مال و ناموس مردم ایران، در مورد حادثه اندوهبار و ماتم‌آلود حرم حضرت شاهچراغ علیه‌السلام، نکاتی دارد که هرچند در نهایت ایجاز مرقوم شده اما نوری در این روزهای غبارآلود است. همین امسال بود که ایشان از راهبرد جنگ ترکیبی دشمن پرده برداشته و نسبت به آن هشدار دادند و اکنون در پیام تسلیت اخیر، نقشه راه دیگری از مواجهه با همین نوع از جنگ ارائه می‌دهند. ایشان در این پیام خیلی زود از مجازات عامل جنایت که عضوی از داعش بود گذر می‌کنند و به سراغ پازل گسترده‌تری می‌روند که شیراز تنها یک تکه از آن بود. این جنایت همچون دیگر جنایات داعش و گروه‌های تروریستی مشابه آن، تنها یک هدف تروریستی و ارعابی را دنبال نمی‌کند. بلکه به دنبال انطباق با دیگر حوادث این چهل روز بوده و می‌خواهد در نهایت یک تصویر را کامل کند و به هدفی دست یابد که به هیچ‌وجه در قامت یک گروه تاریخ‌مصرف‌گذشته همچون داعش نیست. این جنایت در حقیقت تعمیق یک زخم است که درست روز بعد چهلم درگذشت یک خانم در اداره مربوط به نیروی انتظامی رخ می‌دهد؛ روزی که ممکن بود به عنوان یک پایان برای شلوغی‌ها در ذهن برخی از مردم ثبت شده باشد؛ شلوغی‌هایی که تنها بوی آن به مشام آدم‌ها می‌رسد و خبری از خود آن جز در نواحی محدود و در ساعات و روزهای محدود نیست. عملیات تروریستی در شاهچراغ قرار است تضمینی باشد برای استمرار آشوب. این جنایت با یک عبارت ساده و یک دروغ پیچیده همراه است: «کار خودشان است». چرا؟ چون حکومت می‌خواسته برای تشدید خشونت‌ها مستمسکی داشته باشد. دروغ پیچیده‌ای است و باور کردن آن، حتی برای ذهن‌های جنگ‌زده برخی مردم کار چندان راحتی نیست؛ اما این دروغ شاخ‌دار وقتی بر مرکب یک عبارت ساده، آشنا و قابل پذیرش برای ذهن ایرانی سوار می‌شود، راه خود را باز می‌کند: «کار خودشان است»، به ذهن مردم راه پیدا می‌کند و چرایی قضیه هم دیگر زیاد مهم نیست؛ اتفاقا هرچه پیچیده‌تر، برای معتقدان به مکتب «کار خودشان است» دوست‌داشتنی‌تر. 
برای جا انداختن این دروغ، بازوی رسانه‌ای جنگ ترکیبی دشمن تلاش می‌کند برای اثبات این فرضیه که حادثه، کار داعش نبوده است. این دروغ یک هزینه دارد و آن این است که ترور برای مردم عادی می‌شود و قبح آدم‌کشی خدشه‌دار می‌گردد. این اتفاقی نیست که برای رژیم جنگ ترکیبی نامطلوب باشد بلکه نوع پرداخت رسانه‌های دشمن به حادثه اساسا از جنس حادثه‌ای پرتکرار و دارای ارزش خبری نه چندان بالاست. همانگونه که انفجارهای مکرر در عراق و افغانستان، رفته رفته بار خبری خود را از دست داد و به خبری دست‌چندم برای رسانه‌ها تبدیل شد. دشمن دوست دارد به این وضعیت برسد یا اگر نرسیده، تئاتر آن را اجرا کند که مخاطب با دیدن، خواندن یا شنیدن اخبار مربوط به حوادث تروریستی در ایران با خود بگوید: «این چیزها که در ایران جدید نیست». همان جمله‌ای که در مورد عراق و افغانستان می‌گفتیم. سر شدن و بی‌حسی مردم نسبت به جنایت و تروریسم در کشور خودشان، یعنی فراهم‌سازی بستر ذهنی برای کلان‌پروژه ناامن‌سازی جمهوری اسلامی ایران. 
در واقع ما هم قبول داریم که این حادثه کار داعش نبود. کار داعش بود؛ اما داعش در اینجا سرباز وظیفه‌ای است برای رژیم پرهیمنه جنگ ترکیبی، همین و بس. عملیات تروریستی هولناک حرم حضرت شاهچراغ، اقدامی بود در سلسله تحرکات پروژه تحریم‌طلبانه و تجزیه‌طلبانه‌ای که توسط رژیم صهیونیستی و با همراهی رژیم سعودی از چهل روز پیش علیه ایران اسلامی هنگامه کرده و مستقیما منافع ایالات متحده آمریکا و دیگر قدرت‌های استکباری را دنبال می‌کند. حادثه‌ای که با هدف قرار دادن بی‌گناه‌ترین مردم، سعی در جنایتکار نشان دادن نظام اسلامی دارد و این هدف را با یک بازی رسانه‌ای و با کلیدواژه کهنه «کار خودشان است» دنبال می‌کند. در این میان انسان‌هایی مطلقا بی‌دفاع که به آرامش یک مکان زیارتی پناه آورده‌اند، خود را در برابر لوله کلاشینکف می‌بینند و به این شکل زجرآلود با مرگ ملاقات می‌کنند و بی‌آنکه سرپناهی بیابند، گلوله‌باران می‌شوند. برای جنایت‌کاران کارکشته جهانی مگر این چیزها به حساب می‌آید؟
اگر بخواهیم بدانیم منظور رهبر معظم انقلاب اسلامی از عبارت «سررشته فاجعه‌آفرینی‌ها» چیست، باید ماشین جنگ ترکیبی دشمن را در نظر آوریم که بیش از یک ماه است فعالیت خود را صدچندان کرده. این هیولای جنگ ترکیبی، بازوهای متعددی دارد. بازوی رسانه‌ای، بازوی امنیتی، بازوی نظامی، بازوی آشوب‌گر و دیگر بازو‌های پیدا و پنهان. برای مبارزه با این هیولای چندسر و چنددست نیز باید محورهای عملیاتی گوناگون تعریف کرد. نمی‌توان تنها قاطع بود، باید این قاطعیت را با خرد همراه کرد. آنجایی که باید صبر پیشه کرد و آنجایی که باید، سرعت عمل داشت. آنجایی که باید رأفت داشت و آنجایی که باید، شدت. آنجایی که باید بی‌اهمیت بود و آنجایی که باید، حساس. عملیات ماشین جنگ ترکیبی، پیچیده است و مبارزه با آن هم هوشمندی می‌طلبد.‌ «همه در مقابله با دست دشمن آتش‌افروز و عوامل خائن یا جاهل و غافل او وظایفی برعهده داریم». این عملیات گسترده و طولانی‌مدت که فاجعه تلخ حرم شاهچراغ علیه‌السلام فاز کوچکی از آن به حساب می‌آمد، آن‌همه پیچیده است که به بیان آقا، هر کس می‌تواند در مواجهه با آن سهمی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین گروه‌هایی که این جنگ می‌تواند به صف دشمن بزند «فعالان عرصه‌ فکر و تبلیغ» هستند. اهل رسانه باید با انواع روش‌ها و ابتکارات، دشمن را به مردم بشناسانند و بنمایانند. موقعیت را ترسیم کنند و به مردم نشان دهند چه خطر بزرگی تهدیدشان می‌کند. دشمن‌شناسی پادزهر این حمله است و کار در جهت رسانه‌شناسی مردم، می‌تواند این تهدید را به فرصت بدل کند. باید امنیت را بازتعریف کرد و آن را تبدیل به خط قرمز ساخت و همه فعالیت‌ها را با آن تنظیم کرد. باید با شاغول امنیت، جبهه حق و باطل را مرزبندی کرد و دانست که ارزیابی یک جبهه، برآیندی است. ممکن است در جبهه مدافع امنیت خطاهایی باشد و در جبهه ضدامنیت، مطالبات به حقی. اما جبهه‌بندی‌ها را نباید از نظر دور داشت. نظام هم باید از این فرصت، برای اصلاح بسیاری از روندهای حکمرانی خود استفاده کند و این بی‌شک مهم‌ترین گام در جهت مبارزه با عملیات جنگ ترکیبی و خنثی‌سازی آن و واکسینه شدن کشور در برابر آن است.
نکته نهایی پیام رهبر انقلاب نیز «ید واحده» تشکیل دادن در برابر هجمه دشمن است. آنچه هویداست، تلاش دشمن در جهت فعال‌سازی و ایجاد گسل‌های اجتماعی است. جرقه پروژه ناامن‌سازی، درگذشت مهساامینی بود ظرفیت بالایی برای فعال‌سازی گسل‌ها داشت. زن بود، کرد بود، شهرستانی بود و ظاهری غیرمذهبی داشت. دشمن اگر خواست در اوین مهدی هاشمی را به قتل برساند برای فعال کردن یک گسل سیاسی و جناحی عمیق بود و اگر در زاهدان آن غائله را به پا کرد و هنوز هم فعال است، جهت تحریک گسل شیعه و سنی است. وقتی دشمن متحد می‌شود و جنگ احزاب راه می‌اندازد، اتحاد و یکی شدن ضرورت اول و آخر برای مقاومت است. امروز شیرازه‌ای که می‌تواند این اتحاد را پدید آورد، همان اصل اساسی امنیت ایران است.
باشد که باران خون مظلومان حادثه حرم حضرت شاهچراغ، غبار غلیظ این فتنه را به خاک رسوایی بنشاند. 

نویسنده : جواد شاملو |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.