عشق زمان را متوقف می‌کند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 79309
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۵:۵۹ |
آتشی که شهید در آن می‌سوزد همان نوری است که به خواست خدا خاموش نمی‌شود

عشق زمان را متوقف می‌کند

فرقی نمی‌کند فاطمیه باشد یا نه، ایام نزدیک سیزدهم دی ماه بوی حضرت زهرا سلام الله علیها می‌آید. اشکالی ندارد که فاطمیه تمام شده اما هنوز بوی مادر می‌آید؛ کنار علقمه هم ظاهرا فاطمه‌ای نبود اما بویش می‌‌آمد. دختر پیامبر دنبال بهانه است برای مادری کردن. دوباره انگار فاطمیه شده؛ عمری حاج‌قاسم برای صدیقه کبری مجلس‌داری کرد؛ حالا چه باک از آنکه بگوییم مادر صاحب‌عزای مجلس سردار است؟
عشق زمان را متوقف می‌کند

جواد شاملو

فرقی نمی‌کند فاطمیه باشد یا نه، ایام نزدیک سیزدهم دی ماه بوی حضرت زهرا سلام الله علیها می‌آید. اشکالی ندارد که فاطمیه تمام شده اما هنوز بوی مادر می‌آید؛ کنار علقمه هم ظاهرا فاطمه‌ای نبود اما بویش می‌‌آمد. دختر پیامبر دنبال بهانه است برای مادری کردن. دوباره انگار فاطمیه شده؛ عمری حاج‌قاسم برای صدیقه کبری مجلس‌داری کرد؛ حالا چه باک از آنکه بگوییم مادر صاحب‌عزای مجلس سردار است؟ سردار! همین لفظ کافی است برای توضیحش، لفظی که لقبی است برای شخصیت حقیقی او و نه تنها شخصیت حقوقی‌اش. سردار بود، سری بالای سرها داشت؛ یک سر و گردن از همه بلندتر بود. بیانش، شجاعتش، حکمتش، ولایت‌پذیرش‌اش و مردم‌داری‌اش فرق می‌کرد. سردار بود، سرش آماده بود برای بالای دار رفتن. شجاعت این را داشت که بگوید دست رئیس‌جمهور سابق را به دلیل مواضع عزتمندانه در سازمان ملل می‌بوسد. می‌دانست بابت این حرف‌ها به او حمله می‌شود اما سردار بود. می‌دانست اینکه بگوید دختر بدحجاب دختر اوست برایش هزینه دارد اما سردار بود. می‌دانست شرکت در تشییع مرحوم هاشمی و تجلیل از خدمات او به مذاق عده‌ای خوش نمی‌آید اما سردار بود. می‌دانست بر فراز خاکریزها راه رفتن خطر دارد اما سردار بود. دو گلوله را تحقیر می‌کرد و به یاورش حاج‌اصغر پاشاپور تذکر جدی می‌داد که او را از دوتا گلوله نترساند. چنان می‌گفت دو گلوله که انگار حرف از دو پشه است. دو گلوله می‌تواند پهلوانی را از پا درآورد، حاج‌قاسم هم این را می‌دانست اما سردار بود. سردار، بهترین لفظ است برای توضیح او. لفظ دیگری هم لازم بود تا حق مطلب درباره‌اش ادا شود: شهید. جمعه سیزدهم دی ماه این لفظ هم آمد کنار سردار. چه دی ماه طویلی! چه شب جمعه بی‌پایانی! هنوز صبح نشده شب شهادتت. هنوز گرم نشده دی‌ماه نبودنت. عشق زمان را متوقف می‌کند. هزار سال است برای اباعبدالله گریه می‌کنند؛ چنان که انگار عاشورا همین دیروز بود. نود و هشت تمام نمی‌شود؛ هر بار سیزدهم دی ماه می‌رسد؛ تقویم رقم سال را آرام آرام به سال نود و هشت تغییر می‌دهد. روز عاشورا دیده‌ای چگونه است؟ انگار همه جا صحنه جنگ است و لشکریان متحدالشکل آماده اعزام به جبهه هستند. همه چنان رجز می‌خوانند که انگار صفوف دشمن را به چشم می‌بینند و صدای طبل و دهلش رزمش را می‌شنوند. همه چنان عزاداری می‌کنند که گویی گودال را پیش چشم ‌می‌بینند. سیزدهم دی ماه که می‌رسد دوباره سال نود و هشت می‌شود. ببین مردم چگونه به سمت کرمان می‌روند. ببین غوغای موکب‌ها را و سیل زائران را. مثل همان روزی بود که آسیمه‌سر ریختند در خیابان. مقصدی جز نماز جمعه نداشتیم، یادم هست چگونه خیابان شهید بهشتی تهران سرتاسرش جمعیت بود؛ عجب قیامتی شده بود! این روزها تلویزیون را روشن می‌کنی یکدفعه چشمانت پر از اشک می‌شود. چون عشق تقویم نمی‌شناسد. این را مادران شهدا خوب می‌فهمند. برای ما سی سال از جنگ گذشته؛ اما برای آن‌ها جنگ ادامه دارد. آن آتش‌ها بی‌امانی که بر فرودگاه می‌بارید؛ نورالله بود. دشمن می‌پنداشت آن آتش‌ها را او روشن کرده؛ اما آتشی که شهید در آن می‌سوزد همان نوری است که به خواست خدا اطفاء نمی‌شود. آن آتشی است که روح سردار ابراهیم‌وار از آن بیرون آمد. آن آتشی است که ققنوس قهرمان ملی ایران و چهره برجسته امت اسلام از خاکستر آن برخاست. آن آتش بر فراز طور است و حاج‌قاسم الگویی است که برای جبهه مقاومت پیامبر می‌کند و آل فرعون را غرق می‌سازد. آن آتش خورشید عشق حاج‌قاسم بود که داشت در مشرق قلوب طلوع می‌کرد. 
    
حکایت این روزهای کرمان حکایت عشق بود و دلدادگی، حکایت شور بود و شعور مردمی که به عشق سیدالشهدای جبهه مقاومت از گوشه و کنار دنیا خود را به پایتخت مقاومت جهان اسلام رسانده بودند تا بار دیگر تجلی بصیرت را در رستاخیز اربعینی کرمان برای جهانیان به تصویر بکشند.
به گزارش تسنیم از کرمان، مردم کرمان نه از روزها قبل که از چندین ماه گذشته خود را برای میزبانی از زائران سیدالشهدای جبهه مقاومت آماده کرده بودند و کم کم که به ایام سومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها نزدیک می‌شدیم، همه چیز در این اینجا رنگ و بویی متفاوت پیدا می‌کرد‌ سیل جمعیت از هر سویی به کرمان می‌آید و گویی تمامی راه‌ها به یک نقطه منتهی می‌شود؛ آنها که می‌توانستند از هر گوشه‌ای خود را به این نقطه رسانده و آنها که نمی‌توانستند پیش از بقیه دل‌هایشان را روانه کرده بودند‌. در طول هفته مقاومت در کرمان به اندازه یک تاریخ، حماسه و شور و عشق موج می‌زد؛ چه انسان‌هایس بزرگی که از گوشه و کنار خود را گلزار شهدای کرمان رسانده بودند تا بار دیگر با سیدالشهدای جبهه مقاومت تجدید پیمان کنند و چه عاشقان و دلسوختگانی که با پای پیاده خود را به مرقد مطهر شهید سلیمانی می‌رساندند و ساعت‌ها در صف می‌ایستادند تا برای تنها چند لحظه سنگ قبر سردار دل‌ها را در آغوش بگیرند.
    
سردار محمود چهارباغی در همایش بزرگداشت مدافعان حرم ارتش ضمن گرامی داشت سومین سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی، به نقش موثر توپخانه ارتش در مبارزه با داعش اشاره کرد و اظهار داشت: در زمان مبارزه با داعش بیش از ۶۰۰ نفر از رسته توپخانه ارتش به سوریه اعزام شدند و در کنار سایر مدافعان، با نهایت اخلاص و ایثارگری با داعش مبارزه کردند و شهید دادند. وی با اشاره به شرایط اسفناک سوریه در زمان ورود سردار سلیمانی به این کشور گفت: شهید سلیمانی زمانی به سوریه وارد شد که بخش بزرگی از این کشور در دست دشمن بود و داعش به پشت دیوارهای کاخ بشار اسد رسیده بود. داعش در زمان ورود سردار سلیمانی به سوریه، به نزدیکی حرم حضرت زینب (س) رسیده بود و به گنبد و گلدسته‌های حرم شلیک می‌کردند.
به گزارش تسنیم از اصفهان، فرمانده اسبق توپخانه سپاه  تصریح کرد: حاج قاسم زمانی وارد سوریه شد که همه جهان از آمریکا و اروپا تا ترکیه و کشورهای عربی خواهان برکناری بشار اسد بودند و با تمام توان تلاش می‌کردند تا بشار اسد را ساقط کرده و یک رئیس جمهور آمریکایی بر سر کار بیاورند.
همرزم سابق سردار سلیمانی ادامه داد: حاج قاسم اعتقاد داشت که باید روحیه ارتش سوریه بازسازی شود و در اولین حرکت یک عملیات بزرگ در جنوب سوریه به شیوه دوران دفاع مقدس انجام داد که بسیار موفق بود اما در رسانه‌ها این موفقیت‌ها را به نام ارتش سوریه جلوه دادند و روحیه زیادی به آنها تزریق شد. سردار چهارباغی با اشاره به نقش موثر رسته توپخانه در آزادسازی سوریه گفت: رسته توپخانه کار بسیار بزرگ و با ارزشی در سوریه انجام داد و نقش خیلی مهمی در آزادسازی سوریه داشت. فرمانده اسبق توپخانه سپاه در سوریه با اشاره به گفته‌های سردار سلیمانی در خصوص مدافعان حرم گفت: حاج قاسم اعتقاد داشت که مدافعان حرم، تنها از حرم حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) دفاع نمی‌کنند بلکه کل جمهوری اسلامی حرم است و مدافعان حرم در سوریه مدافع جمهوری اسلامی بودند و از نظام دفاع می‌کردند.
وی با بیان اینکه سردار سلیمانی نقشه‌های دشمن را به هم می‌ریخت، افزود: حاج قاسم در سوریه و عراق آمریکایی‌ها را بارها شکست داد، به همین دلیل آنها ناجوانمردانه دستور شهادت سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد را دادند. آمریکایی‌ها خیال می‌کردند با شهادت حاج قاسم پیروز شده‌اند اما دیدید که چه عظمتی بعد شهادت سردار به وجود آمد. بیشتر اهالی بغداد اهل تسنن هستند اما دیدید که عظمتی را برای سردار سلیمانی به وجود آوردند؛ تشییع پیکر سردار سلیمانی در جهان بی‌نظیر بود و باعث تعجب جهانیان شد.
 همرزم سردار سلیمانی در سوریه یادآور شد: هنوز پیکر مطهر سردار سلیمانی دفن نشده بود که غرش موشک‌های ایرانی قلب عین‌الاسد را شکافت و آبروی آمریکا را در تمام جهان برد و ترامپ تسلیم شد. در همین شرایط بود که مجلس عراق دستور داد تا آمریکایی‌ها از این کشور خارج شوند و این اتفاق به زودی رخ می‌دهد. سردار چهارباغی گفت: آمریکایی‌ها در طول ۴۳ سال گذشته و از زمان پیروزی انقلاب همیشه مزاحم ما بوده‌ و علیه ما توطئه می‌کنند. ما می‌خواهیم یک کشور مستقل باشیم اما آمریکا هر روز به یک بهانه علیه ایران دسیسه می‌کند، گناه مردم ایران چیست؟ ما تا آخرین لحظه مقابل دشمن می‌ایستیم و پرچم پیروزی را به دست امام زمان(عج) خواهیم سپرد.

نویسنده : جواد شاملو |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.