ضامن امنیت ایران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 76221
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۶:۰۲ |
شهید حسن طهرانی مقدم، قهرمانی بزرگ در تاریخ معاصر کشور ماست

ضامن امنیت ایران

سال‌ها پیش یکی از بزرگان نظام جمله‌ای گفت که انتقادات و واکنش های فراوانی برانگیخت. او گفت: دنیای فردا ،دنیای گفتمان‌هاست نه دنیای موشک‌ها». مقصود او از این جمله این بود که در دنیای فردا، باید گفتمانی قدرتمند، منطقی و اقناع‌‌کننده داشته باشی تا دست برتر از آن تو باشد.
ضامن امنیت ایران

جواد شاملو
سال‌ها پیش یکی از بزرگان نظام جمله‌ای گفت که انتقادات و واکنش های فراوانی برانگیخت. او گفت: دنیای فردا ،دنیای گفتمان‌هاست نه دنیای موشک‌ها». مقصود او از این جمله این بود که در دنیای فردا، باید گفتمانی قدرتمند، منطقی و اقناع‌‌کننده داشته باشی تا دست برتر از آن تو باشد. این جمله البته اساسا از این جهت پرسش‌برانگیز است که گفتمان با موشک تعارضی ندارد. اگر به جای گفتمان، عبارت گفت‌وگو قرار داشت، شاید جمله فارغ از درست یا غلط بودن، دستکم معنادارتر بود. اما وقتی می‌گوییم گفتمان، به شبکه‌ای از مفاهیم و معانی و عبارت اشاره می‌کنیم که در راستای یک منبع قدرت، به وجود آمده‌اند. دنیای فردا می‌تواند دنیای گفتمان‌ها هم باشد اما کماکان، قوای نظامی در آن نقش مهمی ایفا کند. فارغ از این، این جمله در نفی و انکار سرمایه‌گذاری روی پیشرفت‌های نظامی بود. چراکه گوینده فقید آن در جاهای دیگری نیز رویکرد جمهوری اسلامی ایران در اهتمام به رشد و تقویت نظامی کشور را مورد انتقاد قرار داده بود. اگر بخواهیم از این جمله عبارات زیبا و وزین را بگیریم و آن را به زبانی ساده‌تر ترجمه کنیم، باید بگوییم منظور گوینده این بوده که «دنیای فردا، دنیای زور نیست». از منظر گوینده این جمله، دنیای فردا همچنان عرصه رقابت و مسابقه است؛ اما این رقابت و تلاش برای پیشی گرفتن، با زورگویی و جنگ پیش نمی‌رود؛ بلکه با گفتمان‌های اقناع‌کننده رقم می‌خورد. همان زمانی که این سخن بیان می‌شد؛ در گوشه گوشه دنیا آتش به پا بود و شاید به همین دلیل مرحوم هاشمی رفسنجانی گزاره خود را مقید به قید «فردا» ساخت. این فردا هنوز هم پیش نیامده‌و موشک‌ها و پهپادها در خارکف و کی‌یف و بمب‌افکن‌ها در یمن و غزه نقش مهمی ایفا می‌کنند. ناوها و زیردریایی‌ها و جنگنده‌های آمریکایی و چینی در آب‌های چین و تایوان با خصومت و بدگمانی از کنار یگدیگر رد می‌شوند. آمریکا از رسیدن محموله‌های موشک به ونزوئلا خشمگین است و کره شمالی هر چند وقت یک بار، امپریالیست بزرگ را تهدید می‌کند. مرزهای آذربایجان و ارمنستان شعله‌ور است و عرصه کشمکش تمام قدرت‌های منطقه.
شرایط در ایران هم عجیب است. رپرها و سلبریتی‌ها، حساب‌های اینترنتی خود را به جاسوسان کارکشته و متخصصان جنگ شهری و استادان جنگ روانی فروخته‌اند تا آن‌ها صبح تا  شب، به بچه‌های این مملکت ناامن کردن خیابان‌ها را آموزش دهند؛ تا آن‌ها به اسم اعتراض سفره‌ای را پهن کنند که ناتو و کشورهای غربی، بمب و بمب‌افکن بر سر آن بگذارند و ایران یکپارچه عرصه جنگ شود. از جهان دارد جنگ می‌بارد و خون و کار به جایی رسیده که حرف جنگ جهانی سوم؛ بارها و بارها از تریبون‌های رسمی مقامات سیاسی به گوش رسیده است. مسلسل‌های خودکار، دانشمند یک کشور را سلاخی کرده‌اند و پهپادهای پادگان‌های غرب آسیایی آمریکا، قهرمان جنگ با داعش را اربا اربا. نه؛ دنیا هنوز دنیای جنگ است. 
اما یک فرقی کرده. فرقی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. ماشین جنگ در دنیا دیگر فقط موشک پرتاب نمی‌کند؛ بلکه دنده کمکی‌های متعدد دارد. ماشین‌های پیشرفته هیبریدی است که هم با بنزین کار می‌کند، هم با گاز، هم با آب، هم با برق و با هر چیز دیگری که بتوان ماشین جنگ را پیش برد. گفتمان و گفت‌وگو و دیپلماسی و رسانه و لبخند و همه این چیزها، دنده‌کمکی‌های ماشین جنگند. 
آنچه طهرانی مقدم‌ها به فراست خویش دریافتند؛ ماهیت خون‌آلود جهانی بود که روز به روز تاریک‌تر و خشونت‌بارتر می‌شود. جهانی که در آن موشک حرف آخر را می‌زند. کی فکرش را می‌کرد یک آزمایش موشکی، فعالیت رسانه‌ای یک دولت  متخاصم را تحت‌الشعاع قرار دهد؟ کی تصور می‌کرد تهدید نظامی، راهکاری برای مقابله با فعالیت تبلیغاتی دشمن باشد. البته که در این جهان باید استاد رسانه بود؛ اما ماهیت همه چیز جنگی شده است. گوینده جمله‌ای که متن را با آن آغاز کردیم، می‌پنداشت فعالیت‌های نظامی کوچک می‌شوند و فعالیت‌های دیپلماتیک و فرهنگی و اقتصادی بزرگ. اما آنچه رخ داد این بود فعالیت‌های نظامی به دیگر شئون بین‌المللی هم رنگ پس داد.
شهیدطهرانی مقدم توان خود را روی موشک گذاشت؛ او این کار  رابا    چنان اخلاص و تمرکزی و توانی انجام داد که اکنون صنعت موشکی نه تنها کمبودهای نظامی، که حتی کمبودهای غیرنظامی؛ مثلا کمبودهای تبلیغاتی و دیپلماتیک ما را نیز جبران می‌کند. شهید حسن طهرانی مقدم؛ قهرمانی بزرگ در تاریخ معاصر ایران است که امنیت کشور را  تا سال‌های سال تضمین کرد.
به گزارش تسنیم، مراسم یازدهمین سالگرد شهادت حاج حسن طهرانی مقدم روز جمعه ۲۰ آبان ماه بر سر مزار مطهر آن شهید والامقام برگزار می‌شود.
شهید حسن طهرانی مقدم، یکی از بنیان‌گذاران توان موشکی کشورمان به شمار می‌رود و به همین دلیل لقب «پدر موشکی»را به او داده‌اند. او ۶ آبان ۱۳۳۸ در محله سرچشمه تهران متولد شد. در ۲۱ سالگی و در ابتدای شکل‌گیری رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اطلاعات منطقه ۳ سپاه شمال، مشغول به فعالیت شد. بعد از عملیات ثامن‌ الائمه(ع)، متوجه ضعف آتش پشتیبانی خودی مستقر در خطوط مقدم جنگ شد و برهمین اساس آبان سال ۱۳۶۲ مأموریت راه‌اندازی و سازماندهی «فرماندهی موشکی زمین به زمین سپاه» به طهرانی مقدم محول شد.
 پس از صدور فرمان تاریخی امام(ره) مبنی بر تشکیل نیروهای سه‌گانه سپاه پاسداران،‌ شهید طهرانی مقدم در سال ۱۳۶۴ به سِمت فرماندهی موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب شد. او در اول مهر سال ۱۳۸۴ به‌عنوان جانشین سردار علی زاهدی در نیروی هوایی سپاه پاسداران منصوب شد و در ۲۵ آذرماه سال ۱۳۸۵ به‌عنوان مشاور فرمانده‌کل سپاه در امور موشکی و رئیس سازمان خودکفایی سپاه انتخاب شد.
شهید حاج حسن طهرانی مقدم، ۲۱ آبان ماه سال ۱۳۹۰ به شهادت رسید. رهبر معظم انقلاب در پیامی که به مناسبت شهادت ایشان صادر کردند، شهید طهرانی مقدم را با عباراتی نظیر «سردار عالی‌قدر»، «دانشمند برجسته» و «پارسای بی‌ادعا» مورد خطاب قرار دادند.
براساس این گزارش، مراسم سالگرد عروج ملکوتی پدر موشکی، سردار سرلشکر پاسدار شهید حاج حسن طهرانی مقدم روز جمعه ۲۰ آبان از ساعت ۸:۳۰ در جوار مزار مطهر وی در بهشت زهرا قطعه ۲۴ برگزار می‌شود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.