شاخص‌های یک رئیس‌جمهور - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 41973
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۲:۵۲ |
ویژگی‌های رئیس دولت آینده واکاوی شد

شاخص‌های یک رئیس‌جمهور

کمتر از سه ماه تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که یکی از مهم‌ترین انتخابات در تاریخ کشور است، وقت باقی‌مانده است. در کنار مسئله مشارکت مردمی که حائز اهمیت‌ترین مبحث انتخابات می‌باشد اما نکته دیگری نیز بسیار مهم بوده و آن انتخاب یک رئیس‌جمهور قابل‌قبول است.
شاخص‌های یک رئیس‌جمهور

سعید نوروزی
کمتر از سه ماه تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که یکی از مهم‌ترین انتخابات در تاریخ کشور است، وقت باقی‌مانده است. در کنار مسئله مشارکت مردمی که حائز اهمیت‌ترین مبحث انتخابات می‌باشد اما نکته دیگری نیز بسیار مهم بوده و آن انتخاب یک رئیس‌جمهور قابل‌قبول است. در این خصوص رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند: «هرچه انتخابات پرشورتر و با اقبال عمومی مردم بیشتر همراه شود اثرات و منافعش برای کشور و مردم بیشتر خواهد بود. اگر این شرکت پرشور با انتخاب درست همراه شود که نیروی کارآمد و باایمان و پرانگیزه و علاقه‌مند به کار انتخاب شود نور علی نور است و آینده کشور را تضمین خواهد کرد. علاج دردهای مزمن کشور در انتخابات پرشور  و حضور عمومی مردم و انتخاب اصلح و مناسب در انتخابات ریاست جمهوری است.»
حال با توجه به نزدیک شدن به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای اذهان عمومی سؤالی مطرح است و آن این‌که به چه کاندیدا و چه شاخصه‌هایی باید رأی داد؟!
در بیان شاخصه‌های یک رئیس‌جمهور به مواردی چون «تقوا و دین‌دار بودن»، «حمایت از آرمان‌های اسلام و انقلاب»، «عدم تکبر»، «دارای انصاف و عدالت» و… می‌توان اشاره کرد، اما در این دوره و با توجه به شرایط خاص مدیریتی کشور طی این سال‌ها، نامزد موردنظر باید چند معیار ویژه نیز داشته باشد.
۱- کار اجرایی بلد باشد و توانایی کشیدن بار سنگین اداره مملکت را داشته باشد. نامزد مورد انتخاب باید متوجه باشد که اداره  مملکت و کار اجرایی دولت، کار کوچکی نیست و شرایط تحریمی و دوری از نیروهای داخلی طی سال‌های اخیر را در نظر داشته باشد. پس یکی از معیارها می‌تواند این باشد که آن کاندیدا سابقه درخشان در امور اجرایی داشته و کارنامه وی نشان‌دهنده این باشد که وی می‌تواند کارهای بزرگ و بارهای سنگینی که بر دوش وی قرار می‌گیرد را انجام دهد. امروز فردی که دارای عملکرد انقلابی و جهادی است می‌تواند موانع اجرای کارها را از سر راه مردم بردارد و کشور را در دوره‌ای جدید و در یک حرکت تازه به سمت شکوفایی سوق دهد. همچنین رئیس‌جمهور باید برای اداره کشور برنامه‌ها و طرح‌های ویژه در همه عرصه‌ها داشته باشد و با توجه به این‌که امکانات حکومتی و دولتی در اختیار رئیس‌جمهور قرار دارد باید بتواند باتدبیر و عقلانیت مشکلات را حل کند.
۲- از جنس مردم و آگاه به مشکلات جامعه باشد. یک رئیس‌جهمور باید از جنس همین مردم باشد. مطمئنا یک رئیس‌جمهور تافته جدا بافته نیست و باید درد مردم را درک کند. وقتی این شخص در بین مردم حضورداشته باشد می‌تواند برنامه‌های خود را بهتر تنظیم کند. یکی از مشکلاتی که در این مدت داشته‌ایم ناشی از آن بوده که رئیس‌جمهور فعلی در بین مردم نبوده و حاضر نشده رودررو با مردم صحبت کند. در شرایط سخت این روزها مردم حاضر هستند سختی‌ها را به جان بخرند اما حس کنند که سختی‌ها برای مسئولین و دولتمردان نیز هست و فرقی بین آن‌ها نیست. پس یکی دیگر از ملاک‌ها می‌تواند مردمی بودن باشد و این‌که کاندیدای  اصلح در دل جامعه حضورداشته باشد.
۳- برنامه‌ها و عملکرد اقتصادی قابل‌قبول داشته باشد. امروز یکی از مهم‌ترین معیارها برای رئیس‌جمهور منتخب، آگاهی به مسائل اقتصادی و مشکلات روزمره است. فرد مورد انتخاب باید تشریح کند که چه برنامه‌هایی برای اداره کشور پس از ۸ سال سخت داشته و چگونه می‌خواهد بازار مالی کشور را مدیریت کند! به‌واسطه دو دوره اخیر ریاست جمهوری مردم در کنار گرانی‌ها، ضررهای بسیاری خصوصا در بازار سرمایه محتمل شده‌اند و داشتن برنامه و نگاه ویژه به اقتصاد کشور یکی از نکات مهم شاخص‌ها می‌باشد. باید این نکته را هم در نظر داشت که روزمره فکر کردن در مسائل اقتصادی، مضر است. یعنی آنکه مدام سیاست‌های اقتصادی خود را تغییر می‌دهد و نمی‌تواند یک نقشه راه مشخص داشته باشد، باعث می‌شود اقتصاد لطمه خورده و مردم از این بی‌برنامگی ضرر ببینند! باید بر این توجه داشت که نگاه کاندیدای موردنظر بر اقتصاد مقاومتی باشد؛ اقتصادی که در ساختار درونی خود  مقاوم باشد و بتواند در برابر فشارها و تحریم‌ها ایستادگی کند. پس یکی دیگر از شاخص‌ها این است که رئیس‌جمهوری که می‌خواهد کشور را اداره کند، خصوصیات اقتصادی را داشته باشد و همچنین معتقد به توانمندی‌های داخل باشد. امروز یکی از راه‌های حل مشکلات توجه به نیروهای داخلی و تولید ملی می‌باشد.
۴- رئیس‌جمهور بعدی باید در خود این شاخص را داشته باشد که با فساد برخورد کند. امروز یکی از کانون‌های توجه مردمی به مسئولین، پرونده‌های فساد بوده که در دو دوره فعلی بسیار شده و بیشترین آسیب آن‌هم به شاکله نظام خورده و باعث بدبینی مردم به مسئولین شده است. طی این سال‌ها مردم بسیار شنیدند که از برادر رئیس‌جمهور و برادر معاون اول رئیس‌جمهور گرفته تا فرزندان برخی وزرا و دیگر مسئولین، دارای پرونده‌های قضائی بودند. در انتخابات ۱۴۰۰ یکی از شاخص‌ها باید روحیه فسادستیزی باشد و کاندیدای موردنظر می‌‌بایست روحیه عدالت‌طلبی داشته و از فساد و رانت دوری کند.
۵- امروز نامزد اصلح باید بتواند کشور را با سرعتی بیشتر به‌سوی اهداف خود پیش ببرد. آنچه ما برای رئیس‌جمهوری نیاز داریم این است که ضعف‌های مدیریت قبلی را نداشته و بلکه امتیازهای بیشتری در وی وجود داشته باشد. یعنی آن فرد باید آن چیزهایی که امروز نقاط ضعف رئیس‌جمهور فعلی شناخته می‌شود را از خود دورنگه داشته و در خود نداشته باشد و در مقابل، نکات و ویژگی‌هایی داشته باشد که برای اداره کشور به آن نیاز است؛ مثل پایبند بودن به آرمان‌های انقلاب، پایبندی به منافع ملی، پایبند به عقل جمعی و تدبیر و….
۶- کاندیدای شاخصی که قرار است جای  روحانی قرار بگیرد باید به عزت ملی، سربلندی و عظمت ملت در مقابل استکبار توجه ویژه داشته باشد. وی باید بتواند در برابر زیاده‌خواهی آمریکا، در مقابل خباثت‌های صهیونیست‌ها و دخالت‌های اروپا و… ایستادگی کند. امروز دیگر زمان کوتاه آمدن جلوی دشمنان گذشته و باید کسی که سرکار می‌آید، نگاه و امید به غرب نداشته باشد و جلوی آن‌ها اظهار ناتوانی نکند. رئیس‌جمهور باید کسی باشد که برای انقلاب، برای آینده، برای باز کردن گره مشکلات، برای ایستادگی قدرتمندانه در مقابل دشمنان تلاش کند نه این‌که انتظار کمک از آن‌ها داشته باشد.
۷- یکی دیگر از شاخص‌های مهم رئیس‌جمهور بعدی باید این باشد که شعارهایی بدهد که منطبق با واقعیات کشور باشد. در دوره‌های قبل خصوصا سال ۱۳۹۶ مشاهده کردیم که برخی کاندیداها برای جلب آرا، شعارهایی دادند که نه‌تنها دور از واقعیت و اخلاق بود، حتی از پس آن‌هم برنیامدند. در انتخابات ۱۴۰۰ باید برای انتخاب مراقب این رفتارها بود و آن‌کسی را انتخاب کرد که شعارهایی بر اساس واقعیات سر دهد.

نویسنده : سعید نوروزی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.