رفع مشکلات ناشی از تخلیه چشم با پروتز چشم متحرک - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 85223
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : 11 اردیبهشت 1402 - 15:37 |

رفع مشکلات ناشی از تخلیه چشم با پروتز چشم متحرک

ممکن است یک فرد در طول زندگی خود یکی یا هر دو چشم خود را بر اثر آسیب دیدگی و یا بیماری های مختلفی از جمله سرطان، عفونت و یا بیماری گلوکوم از دست بدهد. در چینن شرایطی به جهت بازیابی زیبایی چشم تخلیه شده می توان از پروتز چشم مصنوعی استفاده کرد تا این نفص برطرف شود.
رفع مشکلات ناشی از تخلیه چشم با پروتز چشم متحرک

ممکن است یک فرد در طول زندگی خود یکی یا هر دو چشم خود را بر اثر آسیب دیدگی و یا بیماری های مختلفی از جمله سرطان، عفونت و یا بیماری گلوکوم از دست بدهد. در چینن شرایطی به جهت بازیابی زیبایی چشم تخلیه شده می توان از پروتز چشم مصنوعی استفاده کرد تا این نفص برطرف شود.

اما به جهت استفاده از پروتز جشم مصنوعی لازم است که در ابتدا عمل تخلیه چشم صورت گیرد. در طی این عمل وابسته به آسیبی که فرد دارد یا از روش نیمه تخلیه استفاده می شود و یا تخلیه کامل چشم صورت می گیرد که البته هر یک از این روش ها معیابی را به همراه دارند.

در این مطلب قصد داریم بررسی نماییم که برای تخلیه چشم چند روش وجود دارد و عوارض انجام این کار چیست و در آخر بررسی کنیم که چگونه می توان از پروتز های چشم برای جایگزین چشم تخیله شده استفاده کرد، بنابراین توصیه می کنیم حتما تا انتها همراه ما باشید.

روش های تخلیه چشم

Description: C:\Users\Leila\Desktop\2.jpg

معمولا برای جراحی تخلیه چشم و استفاده از پروتز چشم از دو روش استفاده می شود که آن ها عبارت است از:

نیمه تخلیه:

این روش کمتر تهاجمی است زیرا تنها قسمت هایی از چشم که شامل قرنیه و محتویات آن است برداشته می شود و قسمت های دیگر از جمله ماهیچه و قسمت سفید (پوسته اسکرال)باقی می ماند.

این روش تنها در مواقعی قابل انجام است که تومور های بدخیم ایجاد نشده باشد و بافت های چشم هنوز به عفونت و ناهنجاری های خاص دچار نباشد. بعد از جراحی از اسکلرال شل استفاده میشود که حرکت مناسبتری نسبت به پروتزهای چشمی دارد که در وضعیت تخلیه کامل چشم گذاشته میشود.

تخلیه کامل:

این روش بهترین گزینه برای بیمارانی است که علائم شدید تری دارند و چشم آن ها بر اثر سرطان، آسیب و عفونت دچار مشکل شده است. در طی این عمل تمامی قسمت های چشم برداشته می شود و سپس عضلاتی به جهت کمک به حرکت در داخل کاشت دوخته می شوند و در نهایت چشم مصنوعی قرار داده می شود.

عوارض و مشکلات بعد از تخلیه چشم

Description: C:\Users\Leila\Desktop\عوارض.jpg

به طور کلی بهتر است با جراح خود صحبت داشته باشید تا در خصوص خطرات،مزایا و مراقبت های بعد از تخلیه چشم توصیه های لازم داده شود. این گونه با علم و اطلاعات بیشتری برای عمل آماده می شوید و در انتها مشکلی نخواهید داشت.

قطعا این جراحی نیز همانند سایر عمل ها دارای عوارض و مشکلاتی می باشد. در ادامه شایع ترین این عوارض را برای شما آورده ایم:

ترشحات چشمی

این ترشحات ممکن است بر طی عوامل متعددی مثل ایجاد عفونت در کاسه چشم، التهابات ملتحمه، خروج پروتز و خشکی چشم ایجاد شوند. البته که هر یک از موضوعات دارای روش های مخصوص به خود برای درمان هستند و جایی برای نگرانی وجود ندارد.

محدودیت در حرکت چشم

یکی از مشکلات دیگری که افراد با آن روبرو می شوند محدودیت در حرکت چشم است، متناسب با نوع جراحی، نحوه تخلیه چشم و نوع پروتزی که استفاده شده است از میزان حرکات چشم کاسته می شود.

این محدودتی که ایجاد می شود در حال حاضر قابل درمان نیست، البته که در گذشته از برخی روش ها برای جلوگیری از این محدویت انجام می شد، به این صورت که یک پین در ایمپلنت و محل اتصال آن به پروتز استفاده می شد، اما امروزه به دلیل عفونت هایی که ایجاد می شود این روش منسوخ شده است و دیگر قابل انجام نیست.

ایجاد گود افتادگی در اطراف چشم

بطور کلی عوارضی مانند گود افتادگی چشم، عمیق شدن شیار پشت پلک و افتادگی خفیف پلک به دلیل پر شدن فضای خالی کاسه چشم توسط پروتز خواهد بود، به جهت برطرف کردن این عوارض معمولا از روش هایی مانند تزریق ژل و چربی، تعویض ایمپلنت و کاشت ایمپلنت های سفارسی زیر یا پشت ایمپلنت قبلی استفاده می شود.

جایگیری نامناسب پروتز چشم تخلیه شده

در صورتی که التهاب برای مدت زمان طولانی ادامه داشته باشد، محل قرارگیری پروتز جمع می شود و موجب می شود که پروتز بیرون افتاده و از جای خود خارج می شود.

معمولا این اتفاق ها بر اثر دستکاری بیش از حد پروتز، جنس نامرغوب پروتز و یا حساسیت فرد به مواد پروتز ایجاد می شود.

البته که درمان این دسته از مشکلات کمی دشوار است، در موارد خفیف می توان از پیوند مخاط دهان قابل درمان است اما در موارد بسیار شدید غیر قابل درمان خواهد بود.

خارج شدن ایمپلنت و عفونت چشم

گاهاً ملتحمه به علت سایش طولانى مدت توسط پروتز از روى ایمپلنت کنار مى رود و ایمپلنت دچار عفونت مى شود. باید ایمپلنت را خارج کرد و به جاى آن از ایمپلنت جدید یا پیوند چربى و بافت زیرجلدى استفاده نمود.

پروتز چشم چیست؟

Description: C:\Users\Leila\Desktop\پروتز.jpg

پروتز چشم ابزاری در علم پزشکی است که با ساخت آن این امکان وجود دارد که ظاهر چشم آسیب دیده بهبود ببخشد. اگر فردی به هر دلیلی مجبور شود که تمامی چشم خود را خارج کند، پروتز چشم مانع از این می شود که فضای خالی باقی بماند و به کمک آن این فضا پر می شود.

شما برای تهیه این پروتز ها می توانید به کلینیک ارتز و پروتز فراز مراجعه نمایید تا متناسب با نیاز و سلیقه شما بهترین و طبیعی ترین چشم مصنوعی ساخته شود.

البته این مورد را هم باید در نظر داشت که پروتز چشم در بینایی فرد تاثیری نخواهد و تنها جنبه زیبایی دارد. یعنی زمانی که پروتز چشم در محل خود و ایمپلنت داخلی چشم قرار می گیرد، از لحاظ بینایی هیچ تاثیری ایجاد نخواهد شد و تنها در نمای ظاهری فرد بهبود حاصل می شود.

ایمپلنت های داخلی چشم یک دستگاه سفت جداگانه ای می باشد که به کمک جراحی و برای همیشه در داخل کاسه چشم قرار داده می شود. ایمپلنت های داخلی چشم اغلب دارای یک بافت زنده یا ماده بالشتی مصنوعی می باشند که قبل از قرار گیری پوشانده می شوند و در آخر پروتز چشم بر روی آن قرار داده می شود.

ایمپلنت های داخلی چشم یک دستگاه گرد، سفت و جداگانه می باشند که به طور همیشگی نصب می شوند.

فاصله بین جراحی تخلیه چشم و زمان استفاده از پروتز چشم وابسته به نظر پزشک می باشد، معمولا اولین پروتز چشم باید پس از ۲ الی ۴ هفته پس از عمل تخلیه چشم بر روی کاسه قرار بگیرد. این زمان به این دلیل است که اگر حفره چشم برای مدت زمانی طولانی خالی بماند نم نم کوچک و جمع تر می شود.

چرا باید از پروتز چشم مصنوعی استفاده کنیم؟

در کل استفاده از چشم مصنوعی به این دلیل توصیه می شود که پس خون ریزی شبکه چشم از تخلیه آن ظاهر و زیبایی فرد تحت تاثیر قرار می گیرد و ممکن است این موضوه بر روی جنبه های مختلف زندگی تاثیر گذار باشد.

اما به کمک پروتز های چشم مصنوعی این امکان وجود دارد که ظاهری طبیعی برای فرد ایجاد کرد و به این صورت از نمای ظاهری مشکلی نخواهد داشت. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که پروتز ها در بینایی تاثیری نخواهند گذاشت و تنها به دلیل زیبایی و ایجاد ظاهری طبیعی برای افراد از آن ها استفاده می شود.

روش های مراقبت از چشم مصنوعی

Description: C:\Users\Leila\Desktop\4.jpg

  • فقط در مواقع ضروری چشم مصنوعی را از جای خود خارج کنید.
  • چشم مصنوعی را با صابون ملایم و آب بشویید. توصیه می‌شود برای این کار از شامپو بچه استفاده کنید. هیچ‌گاه از مواد ساینده و الکل استفاده نکنید؛ چرا که به پروتز آسیب دائمی وارد می‌کنند.
  • در صورت خشکی چشم، با پزشک متخصص چشم یا متخصص سازنده پروتز چشم جهت روان ‌سازی پروتز مشورت کنید.
  • در صورتی‌که چشم مصنوعی را برای زمان بیش از چند دقیقه خارج می‌کنید، آن را درون یک محفظه حاوی آب قرار دهید.
  • چشم مصنوعی بایستی حداقل یک بار در سال بوسیله متخصص سازنده پروتز چشم ارزیابی و پولیش شود. پولیش کردن به معنی رفع هرگونه ناصافی بر روی سطح چشم مصنوعی می‌باشد. در مورد کودکان نیز تمیز و پولیش کردن بایستی هر سه تا شش ماه انجام شود.
  • همیشه پیش از دست زدن به چشم مصنوعی، دست‌های خود را به طور کامل بشویید.
  • پیش از استفاده از چشم مصنوعی، درِ توالت فرنگی و همچنین درِ سوراخ سینک دستشویی و روشویی را ببندید.
  • برای پاک کردن اطراف پلک چشم از لیف حمام مرطوب یا گوش‌پاک‌کن استفاده کنید.
  • شنا کردن با وجود استفاده از پروتز چشم مانعی ندارد؛ ولی در صورت شیرجه زدن، اسکی روی آب یا باز کردن چشم زیر آب بایستی از عینک شنا استفاده کنید تا از خارج شدن پروتز جلوگیری شود.
  • در صورت بروز عفونت یا هرگونه مشکل مرتبط با چشم باید به پزشک متخصص چشم مراجعه کنید.
  • برای محافظت از چشم سالم بایستی از عینک (با لنز پلی‌کربنات) استفاده شود. در صورت تمایل به استفاده از عینک‌های زینتی با متخصص سازنده پروتز چشم مشورت کنید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مشکلات عمل تخلیه چشم و استفاده از پروتز چشم آشنا نماییم. در آخر این مورد را در نظر داشته باشید که اگر قصد خرید و سفارش پروتز های چشم مصنوعی را دارید برای تهیه آن ها حتما به کلینیک های معتبر مراجعه نمایید تا اطمینان داشته باشید برای ساخت از مواد باکیفیت و مناسب استفاده شده شده است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای رفع مشکلات ناشی از تخلیه چشم با پروتز چشم متحرک بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.