جلوه غیرت و مظلومیت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 85184
  پرینتخانه » سیاسی, فرهنگی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۶:۳۵ |
شهادت جوان ناهی از منکر و سرهنگ شهرکی، رئیس‌پلیس آگاهی سراوان، هر دو از حقانیت یک جبهه خبر می‌دهد

جلوه غیرت و مظلومیت

چهره ظلم عیان است. همانگونه که حق از شدت درخشندگی پنهان‌شدنی نیست، سیاهی ظلم هم تاریک‌تر از آن است که چشم‌ها نبیندش. همانگونه که سکوت مطلق، سنگین‌ترین گوش‌ها را نیز می‌آزرد. یکی از شاعران بزرگ عصر ما که عمرش دراز باد و نامش از همیشه بلندتر، شعری دارد که در یک مصرع آن می‌گوید: «اگر مردی در اینجا باش و زن باش!» بیان قدرتمندی است.
جلوه غیرت و مظلومیت
جواد شاملو
چهره ظلم عیان است. همانگونه که حق از شدت درخشندگی پنهان‌شدنی نیست، سیاهی ظلم هم تاریک‌تر از آن است که چشم‌ها نبیندش. همانگونه که سکوت مطلق، سنگین‌ترین گوش‌ها را نیز می‌آزرد. یکی از شاعران بزرگ عصر ما که عمرش دراز باد و نامش از همیشه بلندتر، شعری دارد که در یک مصرع آن می‌گوید: «اگر مردی در اینجا باش و زن باش!» بیان قدرتمندی است. آن شاعر هم شاعر قدرتمندی است. منظور شاعر سالخورده و بزرگوار از لفظ «اینجا»، کشورمان ایران است. همان ایرانی که به‌تازگی در یکی از پیاده‌روهای یکی از شهرهای آن، دو ظالم به دو دختر حمله می‌کنند. دو شرور مسلح برای دو دختر بی‌پناه مزاحمت ایجاد می‌کنند و مرد جوانی که از قضا جوانمرد است با دست خالی به آن دو خبیث یورش می‌برد. چاقو می‌خورد و کشته می‌شود. ادامه شعر آن استاد دوست‌داشتنی را به زبان خودمان اگر بخواهیم بگوییم، باید بگوییم اگر زنی، بدان که چشم‌های غیرتمند و مردان مرد و جوانان جوان‌مرد هنوز نمرده‌اند. اگر اراذل و اوباش خواستند اذیتت کنند، مردان هستند. اگر هم مردی، باید بدانی که برای اثبات مردانگی‌ات لازم نیست زن باشی! اگر مردی، در اینجا باشد و از ناموس دفاع کن! اگر مردی در اینجا باش و به معروف امر و از منکر نهی کن! اگر مردی در اینجا باشد و به واقع مسلمان باش. نه در اینجا، که اگر مردی در دنیا باش و حق باش. 
امید است که از این بیان، برداشت طعنه و کنایه به استاد مسلم ادبیات در دوران ما نشود. شاعر عزیز این شعر سخن بی‌راه نگفته. در ایران هم مثل هر جای دنیا، زن بودن مصائب خودش را دارد و اصلا زن بودن مردانگی خاصی می‌خواهد که ما منکرش نیستیم. سروده این شاعر بزرگ، تنها دستمایه درد و دل ماست. از کدکن، زادگاه شاعر شعر مذکور، تا سبزوار نهایتا دو ساعت راه است. سبزوار، دیار سر بداران، دیاری که در آن خون‌ها با دیدن ظلم راحت به جوش می‌آید. یکی از همین خون‌های به جوش آمده شامگاه جمعه ۸ اردیبهشت، روی پیاده‌رویی روان شد. اسم این جوان را نمی‌دانیم، نمی‌دانیم او از نسل چه کسانی است. اما به گمان بسیار شمه‌ای از روح معلای امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در روح او بوده؛ همان مولا که تاب شنیدن جسارت به زن بی‌پناه یهودی را نداشت. 
روزها و شب‌های پر از ظلمی را می‌گذرانیم. چند روز است که پشت سر هم طلبه‌ای را به جرم بر تن کردن لباس پیامبر مورد حمله قرار می‌دهند. ماهیت این رفتار پیش از آنکه اعتراض سیاسی یا اجتماعی باشد، دین‌ستیزی و جنگ با خداست. ظالمان با این کار، بر مظلومیت دیرینه نهاد دیرپای روحانیت صحه می‌گذارند تا مهر سرخ حقانیت بار دیگر بر پیشانی این قشر شریف ثبت شود. گویی از جمله عوامل عیان شدن مردانگی در این روزگار، طلبه علم دین است. فرقی نمی‌کند همچون آرمان کتب دینی را حمل کنی یا همچون سجاد جهانگیری عبا و عمامه بر تن داشته باشی.
حادثه دیگر، شهادت سرهنگ شهرکی، رئیس پلیس آگاهی سراوان است به همراه همسرش. دست ظلم پدر و مادر را با هم می‌زند، در حالی که فرزانشان در مدرسه اند. سردار محمد قنبری، رئیس پلیس آگاهی فراجا در نشست خبری با اصحاب رسانه با تسلیت شهادت رئیس پلیس آگاهی سراوان اظهار داشت: سرهنگ شهرکی صبح یک شنبه در حالی که فرزندش را به مدرسه رسانده و در حال بازگشت از مدرسه بود به همراه همسرش مورد ترور قرار گرفت و به شهادت رسید.
به گزارش فارس، وی با بیان اینکه موضوع به صورت ویژه در دستور کار و تحت بررسی است تا عاملان جنایت شناسایی و دستگیر شوند و به مجازات برسند. پیشتر هم سردار دوستعلی جلیلیان، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان در تشریح جزئیات این خبر اعلام کرده بود: در ساعت ۷ و ۱۰ دقیقه صبح یک شنبه رئیس پلیس آگاهی انتظامی سراوان در حالی که با خانواده اش در یکی از خیابان های شهرستان در حال تردد بودند، توسط معاندین به صورت ناجوانمردانه ترور شد. وی گفت در این حمله ناجوانمردانه سرهنگ علیرضا شهرکی رئیس آگاهی شهرستان سراوان به درجه رفیع شهادت نائل آمد و همسر وی نیز که مورد اصابت گلوله قرار گرفت به بیمارستان منتقل شد و علی رغم تلاش کادر درمان به علت شدت جراحات وارده به شهادت رسید. سردار جلیلیان در ادامه به حضور تیم های پلیس های تخصصی در محل حادثه به منظور شروع تحقیقات تخصصی و شناسایی و دستگیری عوامل معاند خبر داد. 
اکنون پیام این‌همه ظلم چیست؟ پیام ظلم، حقانیت است. حقانیت غیرت و دفاع از ناموس، حقانیت دین و حقانیت نظام. خونی که به ناحق ریخته شود، محکم‌ترین سند حقانیت است. دشمنی که در یک سال اخیر خود را به آب و آتش زد تا ما را ظالم جلوه دهد، اکنون در آتشی که داغ مظلوم در دل‌ها روشن می‌کند، خواهد سوخت.   
نویسنده : جواد شاملو |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.