ابتذال، خط قرمز شعر انقلاب است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 3199
  پرینتخانه » فرهنگی, ویژه تاریخ انتشار : ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۸:۴۵ |
گفت‌و‌گوي رسالت با پيشكسوتان شعر در آستانه نشست شعرا با رهبر فرزانه انقلاب

ابتذال، خط قرمز شعر انقلاب است

ديدار شعراي كشور با رهبر فرزانه انقلاب سال‌هاست كه محلي براي رونق شعر كشور و محملي براي بروز و ظهور شاعران جوان و تقدير از پيشكسوتان شعر كشور به شمار مي‌رود. در اين ديدارها مقام معظم رهبري ضمن شنيدن اشعار شعراي دعوت شده به اين مراسم، توصيه‌هايي به جوان‌ترها و گاهي نقدهايي هم بر اشعار بزرگتر‌هاي مجلس دارند و در اين منظر گاهي سروده طنزي نيز گل لبخند را بر لب حضار مي‌نشاند.
ابتذال، خط قرمز شعر انقلاب است

حسن شجاعي
ديدار شعراي كشور با رهبر فرزانه انقلاب سال‌هاست كه محلي براي رونق شعر كشور و محملي براي بروز و ظهور شاعران جوان و تقدير از پيشكسوتان شعر كشور به شمار مي‌رود. در اين ديدارها مقام معظم رهبري ضمن شنيدن اشعار شعراي دعوت شده به اين مراسم، توصيه‌هايي به جوان‌ترها و گاهي نقدهايي هم بر اشعار بزرگتر‌هاي مجلس دارند و در اين منظر گاهي سروده طنزي نيز گل لبخند را بر لب حضار مي‌نشاند.
امسال هم گويا قرار است اين ديدار در ايام ماه مبارك رمضان با حضور جمعي از اصحاب شعر كشور در محضر ايشان برگزار و حسب سنوات گذشته اشعار شعراي كشورمان خوانده شود.
براي آشنايي بيشتر با اين ديدار، گپ و گفتي با دوتن از شعراي پيشكسوت انقلاب داشتيم تا از منظر اين عزيزان با فضاي حاكم بر اين نشسست صميمانه بيشتر آشنا شويم.
* توجه به جوانان
عباس براتي‌پور از شعراي برجسته كشورمان كه سال‌ها اجراي اين جلسه را برعهده داشته در گفت وگو با رسالت از روند برگزاري اين جلسات گفت: اين موضوع به سال‌هاي پيش باز مي‌گردد كه رهبر معظم انقلاب به واسطه علاقه و تبحري كه در حوزه شعر داشتند جمعي از شاعران فعال و علاقه‌مند را به حضور مي‌پذيرفتند تا در محضر ايشان اشعار به‌روز و جديد خوانده شده و مورد نقد و بررسي قرار گيرد. كم‌كم اين جلسات سر و شكل گسترده‌تري به خود گرفت و با حضور جوانان و همچنين انعكاس رسانه‌اي آن، بيش از گذشته مورد توجه قرار گرفت.
وي در مورد محتواي اشعار اين جلسات نيز گفت: موضوعات متنوعي در اين نشست در قالب شعر مطرح مي‌شود كه مي‌توان به موضوعات حوزه مقاومت تا اشعار آييني و حماسي و همچنين طنز اشاره كرد.
براتي‌پور با تاكيد بر اينكه شعر فاخر مايه بالندگي كشور بوده و يكي از افتخارات نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران توجه به اين موضوع است يادآور شد: در اشعاري كه در اين مراسم خوانده مي‌شود موضوعات مهم روز با ادبيات زيبا و گويا و برمبناي قالب و فرم‌هاي جديد و شکل ظاهري و دروني مشخص ارائه مي‌شود كه موجب شده تا شاهد اشعار بسيار زيبا و ارزشمندي در اين نشست باشيم.
شاعر برجسته كشورمان توجه مقام معظم رهبري به شعراي جوان را از ويژگي‌هاي اين نشست‌ها برشمرد و گفت: ايشان اعتقاد دارند در حوزه شعر هم مانند تمامي حوزه هاي ديگر، جوانان بايد حرف اول را بزنند و به همين خاطر در مراسم شعرخواني به اين عزيزان بيش از ديگران توجه كرده و آنها را تشويق به انتخاب مضامين مناسب و نيز رعايت اصول فني در شعرسرايي مي‌كنند تا در آينده شاعران پخته و نابي از دل اين استعدادها ظهور كند. به عقيده من مقام معظم رهبري شاعر و نقاد تيزبين و حرفه‌اي هستند و به خوبي به حوزه شعر آشنايي دارند؛ به همين‌خاطر در محضر ايشان فرصت مغتنمي براي جوانان فراهم مي شود تا بتوانند خود را پرورش داده و با تشويق‌هاي معظم‌له راه درست را انتخاب و پيشرفت كنند.
وي در پايان درباره نحوه برخورد مقام معظم رهبري با شعراي قديمي و پيشكسوت هم مي‌گويد: ايشان در مورد اين دسته از عزيزان كمتر اغماض مي كنند و نقاط ضعف را بيان مي‌دارند. چون اعتقاد دارند اگر نقد نباشد پيشرفتي حاصل نمي شود و بارها در سلسله نشست هاي شعرا، نقص محتوا ومتن را بيان و خواستار اصلاح شعر شده‌اند.
*خط قرمزشعر، ابتذال است
اميرعاملي، از شاعران متعهد كشورمان نيز در گفت وگو با رسالت با تاكيد بر اينكه در هيچ جاي جهان سراغ نداريد كه رهبر يك كشور در نشستي صميمانه با شعرا بنشيند و با ايشان معاشرت كرده و محفل نقد و نظر داشته باشد افزود: ۱۷بار حضور من در اين نشست‌ها گواه اين‌است كه اين اتفاق نادر تنها در جمهوري اسلامي ايران رخ مي دهد و نشان از توجه بالاترين مقام كشور به فرهنگ يك مملكت است.
وي ادامه داد: ايشان به موضوعات مختلف در حوزه شعر علاقه‌مند هستند و از شعر كهن تا شعر نو را مورد توجه قرار مي‌دهند و در آن صاحب نظر هستند. ضمن اينكه يكي از علاقه‌مندي هاي ايشان اشعار انتقادي است كه بدون هيچ‌گونه سانسور و بازبيني در محضر ايشان قرائت مي‌شود و مورد عنايت قرار مي گيرد. البته ذكر اين نكته نيز مهم است كه براي ايشان خط قرمز ابتذال است، وگرنه اشعار انتقادي و طنز در محضر ايشان از اهميت بالايي برخوردار بوده و همواره مورد توجه قرار گرفته است. حتي خاطرم هست در يكي از اين نشست‌ها زماني كه ترامپ در عربستان با پادشاه سعودي رقص شمشير مي كرد به شعراي حاضر در جلسه گلايه كردند كه چرا اين موضوع را به طنز بيان نمي كشيد.
عاملي در ادامه گفت: خوشبختانه مقام معظم رهبري تعصبي روي قالب و فرم اشعار نداشته و باتوجه به اشرافي كه به تمامي حوزهاي آن دارند علاقه‌مند هستند تا شعراي كشورمان به ويژه جوانان از ظرفيت هاي اين هنر براي معرفي فرهنگ و هنر انقلاب استفاده نمايند به همين خاطر توصيه من به جوانان اين‌است كه در اين فضايي كه فرصت بيان اشعار فاخر وجود دارد بهره لازم را ببرند تا بيش از گذشته شاهد فرهنگي غني و انقلابي در حوزه شعر و ادبيات كشور باشيم.
شاعر متعهد كشورمان درپايان يكي از ويژگي هاي شعر انقلابي در زمان حال را توجه به موضوعات روز مي‌داند و مي افزايد: اينكه شعراي ما در اين برهه بيشتر به موضوعات عاشقانه بپردازند اجحاف به موضوعاتي است كه امروزه در كشور در حوزه‌هاي سياسي و اجتماعي با آن دست و پنجه نرم مي‌كنيم. امروز حوزه شعر كشور نياز دارد تا در تهاجم اقتصادي و فرهنگي دشمن با ارائه خوراك مناسب و درخور، به مقابله با اين تهاجم بپردازد و اميدها را در دل ملت بيش از گذشته بارور سازد. بايد شعراي جوان ما به اين موضوع توجه داشته باشند كه وظيفه مهم و حساسي بر دوش دارند و برحسب وظيفه و تواني كه دارند بايد در اين راه گام بردارند و مردم را با اشعار خود از فضاي فعلي كشور و جهان آگاه سازند.

نویسنده : حسن شجاعي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.