هدف ایران در مذاکرات لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 55789
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۶:۴۰ |
حسن عابدینی، کارشناس مسائل غرب آسیا:

هدف ایران در مذاکرات لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی است

حسن عابدینی، کارشناس مسائل غرب آسیا و روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با «رسالت» در مورد روند مذاکرات وین گفت: دور هفتم مذاکرات یک نقطه عطفی در چارچوب مذاکرات است به دلیل اینکه دولت جدید سر کار آمده و دوم اینکه تیم مذاکره‌کننده کشورمان جدید است سومین دلیل نیز این است که از تمام تجربیاتی که در دوره‌های پیشین بوده استفاده می‌کنند.
هدف ایران در مذاکرات لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی است

گروه سیاسی
حسن عابدینی، کارشناس مسائل غرب آسیا و روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با «رسالت» در مورد روند مذاکرات وین گفت: دور هفتم مذاکرات یک نقطه عطفی در چارچوب مذاکرات است به دلیل اینکه دولت جدید سر کار آمده و دوم اینکه تیم مذاکره‌کننده کشورمان جدید است سومین دلیل نیز این است که از تمام تجربیاتی که در دوره‌های پیشین بوده استفاده می‌کنند.
وی افزود: نکته بعدی این است که تیم مذاکره‌کننده کشورمان بسیار کامل است و برعکس برخی از دفعات که شمار مذاکره‌کنندگان معمولا افراد سیاسی یا حداکثر فنی بودند. اما این تیم بیشتر جنبه‌های اقتصادی را در برمی‌گیرد و دلیلش نیز این است که در این دوره مذاکرات لغو تحریم‌های غیرقانونی در دستور کار قرارگرفته است.
عابدینی با اشاره به اظهارات ناامیدکننده غربی‌ها درمورد مذاکرات بیان کرد: این‌که کشورهای غربی ابراز رضایتمندی نمی‌کنند، امری طبیعی است. زیرا از سال ۲۰۱۵ که توافق برجام صورت گرفته است متأسفانه غربی‌ها به هیچ کدام از تعهدات خود وفادار نبودند و آمریکا به‌صورت رسمی از توافق خارج‌شده و سه کشور غربی یعنی انگلیس، آلمان و فرانسه نیز عملاعلیرغم وعده و تعهد ۱۱ ماده‌ای که به جمهوری اسلامی دادند به هیچ‌یک از مفاد به آن وفادار نبودند و این مسئله دلایل مختلفی دارد چراکه اراده یا توان لازم را ندارند اما به‌هرحال نقض عهد کردند.
  غربی‌ها می‌خواهند ایران یک‌جانبه به تمام تعهداتش وفادار بماند!
این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آن‌ها همچنان مایل هستند که ایران یک‌جانبه به تمام تعهدات خود در برجام وفادار بماند که این تعهدات شامل محدودیت‌های فراوان برای ما است. چه محدودیت در تعداد سانتریفیوژها چه محدودیت در حجم غنی‌سازی و درصد آن. اما به دلیل نقض  عده غربی‌ها ایران در چارچوب مفاد توافق ۲۰۱۵ حجم غنی‌سازی خود را افزایش داد. یعنی از ۳۰۰ کیلوگرم که در برجام بود حجم بیشتر شده است.
او ادامه داد: دوم اینکه سطح و درصد غنی‌سازی را نیز افزایش داده؛ یعنی از ۳/۶۷ درصد به حدود ۶۰ درصد رسانده است. یعنی هم اورانیوم ۵ درصد هم ۱۰ درصد و هم ۲۰ درصد و هم ۶۰ درصد تولید می‌کند. تعداد و نسل سانتریفیوژهای خود را نیز از نسل قدیمی IR1 که فقط یک‌سو توان داشته به نسل‌های جدید ازجمله IR6 رسانده که ۱۰ برابر توان جداسازی اورانیوم غنی‌شده رادارند.
عابدینی افزود: ایران حتی از سانتریفیوژهای بالاتر با توان بیشتر مانند IR8 نیز استفاده می‌کند و امیدوار است تا بتواند آن‌ها را نیز در چرخه تولید قرار دهد. بنابراین این مسئله باعث ناراحتی و گله‌مندی کشورهای اروپایی شده است. 
او اظهارکرد: اما جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده اگر غربی‌ها به تعهدات خود پایدار بمانند ایران نیز می‌تواند به تعهدات قبلی خویش بازگردد. به نظر می‌رسد کشورهای غربی به چند دلیل امکان تصمیم‌گیری ندارند و به همین دلیل نمایندگانشان به پایتخت‌های خود بازگشتند.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: نخستین دلیل این است که اختیارات لازم از سوی پایتخت‌هایشان به هیئت‌های اعزامی غربی مذاکرات واگذار نشده است. دوم اینکه هیچ طرح قابل‌اجرا در اختیار آن‌ها نیست. زیرا  آمده بودند و فکر می‌کردند دوباره مذاکرات بر سر هیچ انجام خواهد گرفت. 
عابدینی تأکید کرد: اما زمانی که متوجه شدند ایران اراده لازم برای مذاکره را دارد، نتوانستند ادامه دهند. چراکه جمهوری اسلامی ایران دو پیشنهاد را در اختیار تیم‌های مذاکره‌کننده قرار داده است که روسیه و چین استقبال کردند اما سه کشور اروپایی به سبب اختلافات داخلی خودشان با  دستورالعملی که باید از آمریکایی‌ها بگیرند نتوانستند تصمیم‌گیری کنند.
عابدینی درانتها خاطرنشان کرد که باید منتظر باشیم ببینیم دور جدید مذاکرات که اواخر هفته جاری برگزار خواهد شد به کدامین سو پیش می‌رود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.