روایتی مبهم از مذاکرات وین - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 45728
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۶:۳۷ |
نگارش اسناد توافق با وجود اختلافات حل‌نشده

روایتی مبهم از مذاکرات وین

 روایات مبهمی که از مذاکرات وین مطرح می‌شود، منجر به سردرگمی افکار عمومی در قبال این مذاکرات شده است.
روایتی مبهم از مذاکرات وین

گروه بین‌الملل 
 روایات مبهمی که از مذاکرات وین مطرح می‌شود، منجر به سردرگمی افکار عمومی در قبال این مذاکرات شده است. عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران اعلام کرد که هیئت‌های مذاکره‌کننده احیای برجام برای «مشورت و تصمیم‌گیری» به پایتخت‌هایشان بازمی‌گردند.آقای عراقچی که پیش از آخرین نشست دور ششم مذاکرات در وین سخن می‌گفت تأکید کرد که «برخی مسائل حل‌شده» و «اسناد توافق تقریبا آماده است». با این وجود وی بیان کرد که مسائل اصلی مورد اختلاف «یک‌شکل دقیق به خود گرفته» و «ابعاد اختلافات کاملا مشخص است.»
وی با بیان اینکه «زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مقابل فرارسیده» گفت: «الان دیگر مشخص است که در چه حوزه‌هایی چه کارهایی امکان دارد و چه کارهایی امکان ندارد بنابراین زمانی هست که همه طرف‌ها به خصوص طرف‌های مقابل باید تصمیم نهایی خود را بگیرند.»
پرکردن فاصله‌ها آسان نیست 
معاون وزیر خارجه همچنین با بیان اینکه «پر کردن فاصله» بین تهران و سایر مذاکره‌کنندگان «کار آسانی نیست» تأکید کرد که از همیشه به توافق نزدیک‌تریم!دور ششم مذاکرات ایران و گروه کشورهای ۴+۱ در چارچوب کمیسیون مشترک برجام به همراه آمریکا از روز ۱۲ ژوئن در وین، پایتخت اتریش آغاز شد.پیش از این، روز جمعه و همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با بلومبرگ گفته بود که موفقیت در مذاکرات احیای برجام، نیازمند «اراده سیاسی همه طرف‌هاست» و برای احیای توافق هسته‌ای «باید تا تشکیل دولت جدید ایران صبر کرد.»
در مقابل آقای عراقچی این اظهارنظر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نشانه «ناآشنایی» وی با سیاست ایران خوانده و گفته بود که «مذاکرات هسته‌ای یک موضوع کلان سیاست خارجی است و تصمیم‌گیری‌های مربوط به آن در مراجع عالی نظام صورت می‌گیرد.»
ب) موضوع دیگری که در دور پنجم( قبلی) مذاکرات وین از سوی نمایندگان سه کشور ایران، روسیه و چین مطرح شده است، «صیانت از برجام» در صورت بازگشت احتمالی آمریکا به این توافق می‌باشد. در دور ششم مذاکرات، بار دیگر این مسئله نیز میان طرف‌های مذاکره مطرح شده است. «وانگ کان» نماینده چین در مذاکرات وین در این خصوص می‌گوید:« واشنگتن باید ابتدا تحریم‌های غیرقانونی علیه تهران و طرف‌های ثالث را بردارد. آمریکا باید وقت‌کشی و اهمال را کنار بگذارد و برای برداشتن کامل و جامعه تحریم‌ها اقدام قاطعی کند. طرف‌های مرتبط هم باید اقدامات مؤثر برای جلوگیری از تکرار خروج [آمریکا] از برجام یا اعمال مجدد تحریم‌ها صورت دهند .»
واقعیت امر این است که تاکنون، آمریکا در مذاکرات وین کمترین تضمینی در خصوص «باقی ماندن در برجام» در صورت بازگشت به این توافق نداده است. مقامات آمریکایی معتقدند که باقی ماندن یا خروج از برجام در صورت احیای این توافق، تصمیمی در حوزه ملی کشورهاست و نباید با در نظر گرفتن جرائم، تضمین‌ها و موانع جدید در این مسیر، استقلال دولت‌ها را به مخاطره انداخت! همین نگاه مقامات آمریکایی و گریز آن‌ها از ارائه تضمین در خصوص «حفظ توافق هسته‌ای در آینده» به‌وضوح نشان می‌دهد که آن‌ها نسبت به سند برجام، به‌مثابه یک « ابزار » و نه یک « توافق مستقل حقوقی» می‌نگرند. همین نگاه ابزاری سبب شد تا ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود، به‌سادگی از برجام خارج شود. 
چرا با وجود اختلافات، از پایان مذاکرات سخن به میان می‌آید؟!
هنوز اختلافات عمده‌ای میان طرفین در مذاکرات وین باقی‌مانده است. دولت آمریکا در صدد بازگشت پوچ به برجام بوده و تروئیکای اروپایی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این مسیر از کاخ سفید حمایت می‌کنند. در مقابل، جمهوری اسلامی ایران و دو کشور چین و روسیه در مذاکرات تأکید کرده‌اند که بازگشت آمریکا به برجام باید مقدمه‌ای به نام  رفع تحریم‌های ضد ایرانی داشته باشد و طرف ایرانی نیز این حق را دارد که بازگشت واشنگتن به توافقی که خود در سال ۱۳۹۷ از آن به صورت یک‌جانبه خارج‌شده بود را مورد راستی آزمایی قرار داده و تضمین‌های لازم را جهت بقای این توافق از طرف مقابل دریافت کند. بدیهی است که آمریکا و بازیگران اروپایی به‌وضوح نسبت به چگونگی احیای برجام و مکانیسم فنی و حقوقی آن آگاه هستند، اما دولت جوبایدن هنوز تصمیم سیاسی لازم جهت احیای توافق هسته‌ای را نگرفته است. اظهارات ضد ایرانی اخیر آنتونی بلینکن، وندی شرمن ، رابرت مالی و دیگر مقامات وزارت امور خارجه آمریکا انعکاسی از همین حقیقت در حوزه سیاست خارجی این کشور است. 
 رایزنی روسیه و اتحادیه اروپا در خصوص برجام 
مذاکره‌کننده ارشد روسیه در وین با اشاره به دیدارش با معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: درباره موضوعات حساس باقی‌مانده که باید حل‌وفصل شوند، رایزنی کردیم. میخائیل اولیانوف رئیس هیئت مذاکره‌کننده روسیه در  رایزنی‌های وین در صفحه رسمی خود در توییتر نوشت: امروز با انریکه مورا هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، درباره برجام دیدار کردیم.
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در مطلبی با اشاره به مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران نوشت که ایرانی‌ها در این مذاکرات خواستار تعهدی کتبی شده‌اند که بر اساس آن هیچ دولتی ازجمله آمریکا نتواند از توافق هسته‌ای خارج شود.دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ از برجام خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال کرد.
یک مقام آمریکایی دراین‌باره گفت: خواسته ایرانی‌ها در این زمینه منطقی است، اما هیچ کشوری  قادر به عملی کردن آن نیست! ادعایی که پوچ و مضحکانه به نظر می‌رسد! بدیهی است که هر کشوری ، باید نسبت به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد و هزینه‌های خروج از توافقات جمعی را پرداخت کند. به ‌نوشته نیویورک‌تایمز، برجام یک معاهده نیست و به همین دلیل جوبایدن رئیس‌جمهور کنونی آمریکا نیز مانند باراک اوباما هرگز قادر نخواهد بود دوسوم آرای سنا برای برجام را به دست آورد بنابراین توافق هسته‌ای با ایران یک توافق اجرایی خواهد بود که هر رئیس‌جمهوری در آمریکا می‌تواند از آن خارج شود درست مثل کاری که ترامپ انجام داد.
پیش از این نیز دیپلمات‌های غربی گفته بودند که جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین به‌دنبال دریافت ضمانت‌هایی است مبنی بر اینکه تجربه خروج آمریکا از برجام در دوران رئیس‌جمهور قبلی آمریکا مجدداً تکرار نخواهد شد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.