ورود سرمایه‌های خرد به شرکت‌های بورسی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 84979
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۶:۳۲ |
حمیدرضا جیهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه خبر داد:

ورود سرمایه‌های خرد به شرکت‌های بورسی

حمیدرضا جیهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح کاهش زمان واریز سود مجامع پرداخت و درباره اظهار داشت: در وهله نخست ضرورت دارد تا این موضوع را از‌ منظر‌ حقوقی بررسی کنیم؛ مطابق قانون تجارت هر شرکتی موظف به توزیع حداقل سود در مجمع عمومی سالیانه است.
ورود سرمایه‌های خرد به شرکت‌های بورسی

گروه اقتصادی 
حمیدرضا جیهانی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح کاهش زمان واریز سود مجامع پرداخت و درباره اظهار داشت: در وهله نخست ضرورت دارد تا این موضوع را از‌ منظر‌ حقوقی بررسی کنیم؛ مطابق قانون تجارت هر شرکتی موظف به توزیع حداقل سود در مجمع عمومی سالیانه است. همچنین هر شرکت مجاز است تا ۸ ماه پس از گذشت تاریخ مجمع سود را به‌حساب سهام‌داران واریز کند. سقف درنظرگرفته برای زمان واریز سود مجامع از سوی قانون تجارت ۸ ماه درنظر گرفته‌شده بود که سازمان بورس از مسیر اختیارات نظارتی خود که اصلاح اساسنامه شرکت‌های ناشر‌ بورسی خواهد بود، این فرصت را به ۴ ماه تبدیل کرده است و زمان واریز سود مجامع را کاهش داده است. 
وی افزود: پس‌ازآنکه شرکت‌های بورسی ملزم به اصلاح اساسنامه خود شدند، حال فرصت دارند که طی ۴ ماه توزیع سود مجامع را انجام دهند. چنانچه شرکت‌های بورسی توزیع سود را طی ۴ ماه واریز نکنند، تخلف مرتکب شده‌اند و ملاحظاتی برایشان درنظر‌گرفته خواهد شد. 
جیهانی تصریح کرد: طی سالیان اخیر موضوع کاهش زمان واریز سود مجامع از سوی فعالان بازار سرمایه طلب می‌شده و همواره از مجموعه سازمان بورس و سیاست‌گذاران کشور کاهش زمان واریز سود را به سبب تورم بالا درخواست می‌کردند. 
کارشناس ارشد بازار سرمایه همچنین خاطرنشان کرد: کاهش زمان واریز سود به سبب حفظ ارزش زمانی پول از سوی فعالان مورد مطالبه قرار می‌گرفت. به دلیل آنکه برخی شرکت‌ها زمان‌بندی بسیار طولانی برای پرداخت سود سهام داشتند، در روزهای پیش از مجمع فشار فروش را شاهد بودیم و گاه این فشارها به‌صف فروش نیز کشیده می‌شد. از طرف دیگر چنین موضوعی برای روند نقدشوندگی سهم و روند چارتی سهم مناسب نبود و نیاز به اصلاح داشت. با توجه به تورم سال‌های اخیر هیئت‌مدیره سازمان به تقاضا سهام‌داران به‌ویژه سهام‌داران خرد توجه کرد و کاهش زمان واریز سود مجامع را به سرانجام رساند. او متذکر شد: هنگامی‌که سهام‌دار مشاهده کند شرکتی که د‌ر آن سهم دارد، سود سالیانه را به‌موقع و در یک مهلت زمانی نزدیک واریز می‌کند، نسبت به سرمایه‌گذاری ترغیب خواهد شد. از طرفی دیگر به سبب این موضوع دیگر فشار فروش ایجاد نخواهد شد و افراد به سمت شرکت‌های DPS محور (مخفف عبارت Dividend per Share و به معنای مقدار سود تقسیمی به ازای هر واحد سهام می‌باشد) حرکت خواهند کرد. وی‌ در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: این ظرفیت می‌تواند به روند جذابیت سهام‌ در بازار کمک کند. بیش‌تر سرمایه‌گذاران فعال بازار همواره DPS شرکت‌ها‌ را بررسی می‌کنند تا دریابند کدام شرکت بیش‌ترین سطح سود را توزیع و در کوتاه‌ترین زمان سود را پرداخت می‌کند. بی‌شک کاهش زمان واریز‌سود موجب‌ جذابیت سهم و بازاری‌تر شدن برخی سهام‌ها خواهد شد. همچنین به نظر می‌رسد بخشی از سهام‌داران بلندمدت به جای سرمایه‌گذاری در بانک‌ها به سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس روی بیاورند و از سود سالیانه منتفع شوند. بی‌شک چنین روندی سرمایه‌های‌خرد مردم را‌ نیز وارد شرکت‌های بورسی خواهد کرد.  

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.