۷۵ شهر آمریکا در محاصره پلیس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 22740
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۲۴ |
پنج کشته،صدها زخمی و هزاران دستگیری در تظاهرات ضد نژادپرستی؛

۷۵ شهر آمریکا در محاصره پلیس

خیزش شهروندان آمریکایی علیه نژادپرستی پلیس، کاخ سفید و نهادهای امنیتی و قضائی این کشور ادامه دارد.
۷۵  شهر آمریکا در محاصره پلیس
‌|   گروه بین‌الملل‌| 
خیزش شهروندان آمریکایی علیه نژادپرستی پلیس، کاخ سفید و نهادهای امنیتی و قضائی این کشور ادامه دارد.  اعتراضات به خشونت پلیس آمریکا با رنگین‌پوستان هنوز در شهرهای بزرگ‌وکوچک این کشور تداوم داشته و نیروهای امنیتی نیز به بازداشت معترضان مشغول هستند.خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داده است  که شمار معترضان بازداشت‌شده توسط پلیس آمریکا در اعتراضات روزهای اخیر، به ۴۱۰۰ نفر رسیده است.پیش از این روزنامه «واشنگتن‌پست» این تعداد را ۲۵۰۰ نفر اعلام کرده بود.برخی منابع هم از افزایش درگیری نیروهای امنیتی با معترضان بیرون کاخ سفید خبر می‌دهند. بر این اساس، پلیس آمریکا از گاز اشک‌آور و ضربات باتون برای متفرق و دور کردن معترضان از ورودی‌های کاخ سفید استفاده می‌کند.
 پرتاب نارنجک‌های صوتی پلیس به معترضین 
خبرگزاری فرانسه گزارش داد پلیس با گاز اشک‌آور، نارنجک‌های صوتی و بی‌حس‌کننده به جان معترضانی که تلاش می‌کنند به محل اقامت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا وارد شوند، افتاده و آن‌ها نیز با سر دادن شعارهای اعتراضی، روشن کردن آتش و حمل پلاکارد به تظاهرات خود ادامه می‌دهند. شبکه «الجزیره» نیز به نقل از روزنامه واشنگتن‌پست اعلام کرد که از زمان آغاز اعتراضات به خشونت پلیس آمریکا با رنگین‌پوستان و مرگ «جورج فلوید» سیاه‌پوست زیر زانوی یک افسر پلیس، تاکنون ۵ نفر دیگر نیز طی درگیری نیروهای امنیتی با تظاهرات‌کنندگان، جان خود را از دست داده‌اند.
 بر این اساس، علی‌رغم اعلام قانون منع آمدوشد و حکومت نظامی در ده‌ها شهر آمریکا از جمله واشنگتن، تظاهرات همچنان ادامه دارد.خبرنگار شبکه «NBC» نیز به نقل از سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا نوشت که نیروهای آمریکایی و مأموران ویژه سازمان مبارزه با مواد مخدر این کشور نیز در خیابان‌های واشنگتن مستقر شده‌اند تا به نیروهای پلیس برای سرکوب معترضان و تظاهرات کمک کنند.روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز گزارش داد که قتل فلوید به دست پلیس آمریکا باعث شده که تظاهرات پرالتهاب در حداقل ۷۵ شهر ایالات‌متحده برگزار شود.این ۷۵شهر در محاصره پلیس قرار دارند. 
استقرار گارد ویژه آمریکا در مقابل کاخ سفید 
آسوشیتدپرس نیز گزارش داد تمام ۱۲۰۰ نظامی گارد ملی واشنگتن برای مقابله با معترضان فراخوانده شده تا مقابل کاخ سفید مستقر شوند.در شهر لس‌آنجلس، در اقدامی کم‌سابقه تمام نیروهای اداره پلیس، از جمله یگان‌های ویژه و حتی کارآگاهان برای تقابل با مردم معترض این شهر، در خیابان‌ها مستقر شدند.مقامات آمریکا در تلاش هستند به هر طریقی، از به‌کارگیری گارد ملی تا اعمال حکومت نظامی، مانع از ادامه یافتن اعتراضات نسبت به خشونت ونژادپرستی پلیس این کشور شوند.
 «بنیامین کرامپ» قاضی آمریکایی که نماینده خانواده جورج فلوید است در مصاحبه با شبکه NBC ضمن محکوم کردن خشونت برخی معترضان گفته، مقامات درک می‌کنند که این آتش را معترضان شروع نکرده‌اند، رفتار ظالمانه پلیس و سیستم قضائی نژادپرستانه است که این خشونت‌ها را به وجود آورده است.افزایش تنش‌ها و آشوب در چندین شهر آمریکا از جمله لس‌آنجلس، فیلادلفیا، آتلانتا، دنور، واشنگتن، کلیولند و سیاتل، شهرداران این مناطق را مجبور کرد که حکومت نظامی در شهرهای خود اعلام کنند. دوشنبه هفته قبل بود که یک افسر پلیس سعی کرد با رفتاری خشن، «جورج فلوید» سیاه‌پوست ۴۶ ساله را که غیرمسلح بود، بازداشت کند. تصاویر منتشر شده از این حادثه نشان می‌داد که آن پلیس آمریکایی، زانوی خود را روی گردن فلوید قرار داده و مانع نفس کشیدن او شده بود.
قتل جرج فلوید جرقه‌ای بر انبار باروت بود 
نزدیک به یک هفته پس از کشته شدن«جرج فلوید» سیاه‌پوست به‌دست یک مأمور پلیس سفیدپوست همچنان نشانی از آرامش در آمریکا به چشم نمی‌خورد.هفته‌نامه اشپیگل در مطلبی در این باره نوشت: اعتراضات در بسیاری شهرهای بزرگ آمریکا مشکلات اساسی در جامعه آمریکا را آشکار می‌کند و نشان‌دهنده عدم تمایل رئیس‌جمهور آمریکا برای حل آن است.اشپیگل در ادامه با اشاره به تصاویر خشونت‌آمیزی که این روزها از آمریکا مخابره می‌شود نوشت: این کشور به‌وسیله یک رئیس‌جمهور ولگرد اداره می‌شود، پلیس آن سفیدپوست و نژادپرست است و در شهرها هرج‌ومرج گسترش می‌یابد. ما شاهد تصاویر وحشتناکی از آمریکا هستیم که نشان می‌دهد نابودی نزدیک است.نویسنده در ادامه این پرسش را مطرح کرد: آیا دوباره اوضاع به همین سادگی است؟ بعید به نظر می‌رسد. تمام نفرت و خشمی که در خیابان‌های آمریکا گسترش می‌یابد دلایلی بسیار عمیق و پیچیده دارد و دقیقاواکنش دونالد ترامپ به این شرایط مضحک است.اشپیگل در ادامه نوشت: در حالی که در این بحران وضعیت میلیاردرها و بخش‌هایی از طبقه متوسط که عمدتاسفیدپوست‌هستند  به‌خوبی پیش می‌رود، اما بخش بزرگی از جمعیت بیشتر دچار عقب‌ماندگی می‌شوند.
برگزاری تظاهرات ضد نژادپرستی در دنیا 
اگر چه اعتراضات جاری در خارج از آمریکا در پی مرگ فلوید به وجود آمد، اما همین اعتراض در کشورهای مختلف متوجه مواردی از رفتارهای نژادپرستانه در این کشورها شده است. در جریان راهپیمایی در محله سیاه‌پوست‌نشین لندن، معترضان شعار می‌دادند: «بریتانیا بی‌گناه نیست.»راهپیمایی‌ها در کانادا به اعتراض علیه رفتار پلیس در هنگام بازداشت یک زن جوان بدل شد. این زن «رجیس کورچینسکی پاکت» نام داشت و چهارشنبه گذشته مادر او با پلیس تماس گرفته بود تا او را به آسایشگاه روانی ببرند. اما هنگامی‌که پلیس وارد آپارتمان شد، رجیس به طرز مشکوکی از پنجره آپارتمان در طبقه بیست و چهارم سقوط کرده و جان باخت. اخیرا در تورنتو حدود ۴ هزار نفر در یک راهپیمایی آرام در اعتراض به نژادپرستی شرکت کردند، با این حال تصاویری از خشونت‌های پراکنده، پرتاب گاز اشک‌آور و بروز درگیری میان این تظاهرکنندگان با پلیس منتشر شده است.هزاران نیوزیلندی نیز  با برگزاری راهپیمایی در اعتراض به کشته شدن جورج فلوید در آمریکا، شعار «جان سیاهان اهمیت دارد» سر دادند. راهپیمایی در پایتخت نیوریلند مانند بیشتر شهرها در کشورهای دیگر مسالمت‌آمیز بود.
واکنش پکن به اعتراضات آمریکا 
«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین پیام توییتری معاون نماینده روسیه در سازمان ملل را بازنشر کرد که در آن نوشته بود: «چرا آمریکا حق چین درخصوص بازگرداندن نظم و آرامش در هنگ‌کنگ را انکار می‌کند و در عین حال به‌طور وحشیانه تجمعات در داخل آمریکارا سرکوب می‌کند؟»«هو شیجیان» سردبیر روزنامه چینی «گلوبال تایمز»  نیز در این باره نوشت: «نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا زمانی اعتراضات خشونت‌آمیز در هنگ‌کنگ را صحنه‌ای زیبا توصیف کرد… حالا سیاست‌مداران آمریکایی می‌توانند این صحنه را از پنجره‌های خودشان ببینند.»تظاهرات علیه نژادپرستی از یک هفته گذشته در شهر مینیاپولیس و در اعتراض به قتل یک شهروند سیاه‌پوست غیرمسلح توسط پلیس این شهر آغاز و رفته‌رفته به ایالت‌های مختلف آمریکا کشیده شد.ترامپ که طی روزهای اخیر از اظهارات تند، تحریک‌کننده و تهدیدآمیز علیه معترضان به خشونت پلیس آمریکایی علیه رنگین‌پوستان فروگذار نکرده بود، بامداد یکشنبه تهدید کرد: «به اراذل و اوباش عصبانی اجازه نمی‌دهم مسلط شوند… این اتفاق نخواهد افتاد. دولت من، خشونت اوباش‌ها را متوقف می‌کند و این کار را به صورت کامل انجام خواهد داد. آشوب ادامه نخواهد داشت.»
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.