بازار داغ پهپادهای ایرانی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 56523
  پرینتخانه » اجتماعی, اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۶:۱۸ |
سومین نمایشگاه تستا بررسی شد

بازار داغ پهپادهای ایرانی

سومین دوره نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی(تستا ۱۴۰۰)  همزمان با هفته پژوهش  و فناوری از ۲۳  تا ۲۶ آذرماه از ساعت ۸ صبح تا ۱۵ در سالن شماره ۷ نمایشگاه بین‌المللی تهران با ارائه نیازمندی‌های پژوهشی و فناورانه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی آماده پذیرایی از نخبگان، پژوهشگران و فناوران کشور بود‌ و برای اطلاع‌رسانی و آشناسازی بین دو بخش عرضه (ظرفیت و توانمندی علمی و فناورانه کشور) با بخش تقاضا (مسائل و چالش‌های معتنابه دستگاه‌های اجرایی‌ و شرکت‌ها و مؤسسات) و کمک به مسئله محور و هدفمندسازی فعالیت‌ها و برنامه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بینان و واحدهای فناور تلاش داشت
بازار داغ پهپادهای ایرانی
وحید عظیم‌نیا
سومین دوره نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی(تستا ۱۴۰۰)  همزمان با هفته پژوهش  و فناوری از ۲۳  تا ۲۶ آذرماه از ساعت ۸ صبح تا ۱۵ در سالن شماره ۷ نمایشگاه بین‌المللی تهران با ارائه نیازمندی‌های پژوهشی و فناورانه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی آماده پذیرایی از نخبگان، پژوهشگران و فناوران کشور بود‌ و برای اطلاع‌رسانی و آشناسازی بین دو بخش عرضه (ظرفیت و توانمندی علمی و فناورانه کشور) با بخش تقاضا (مسائل و چالش‌های معتنابه دستگاه‌های اجرایی‌ و شرکت‌ها و مؤسسات) و کمک به مسئله محور و هدفمندسازی فعالیت‌ها و برنامه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بینان و واحدهای فناور تلاش داشت. وزارت «دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» در کنار وزارتخانه‌های نفت، جهاد کشاورزی، نیرو، سازمان انرژی اتمی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، شهرداری تهران و … حضور داشت تا نسبت به ارائه نیازمندی‌های پژوهش و فناورانه خود اقدام کند. وزارت دفاع در این نمایشگاه در ۶ محور بومی سازی اقلام، تجهیزات و مواد، نیازمندی‌های فناورانه، ایده یابی، مراکز نوآوری ، صندوق حمایت از تحقیقات دفاعی و در نهایت شناسایی و جذب همکاران دفاعی ( سَمتا) حضور یافته و معاونت امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع از نخبگان،  دانشگاه‌ها و فعالان حوزه فناوری و نوآوری برای حضور در این نمایشگاه و بازدید از غرفه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و برگزاری جلسات با مدیران این مجموعه دعوت کرده بود. طبق اظهارات معاون اجرایی دبیرکل شورای عالی «علوم، تحقیقات و فناوری»(عتف)، نمایشگاه‌های معرفی نیازمندی‌ها و تقاضاهای فناورانه که در دنیا با عنوان نمایشگاه‌های معکوس(Reverse Expo) شناخته می‌شوند برخلاف نمایشگاه‌های مرسوم که به عرضه محصولات می‌پردازند، بر تقاضا و نیاز محصولات و خدمات متمرکز هستند. در واقع برگزاری چنین نمایشگاهی، می‌تواند پاسخی به مشکلات ناشی از عدم تأمین نیازمندی‌های کشور از خارج و تبدیل تهدیدات ناشی از تحریم‌های ظالمانه به فرصتی در جهت توجه بیشتر به توانمندی‌های داخلی باشد.  حضور وزارت «دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» کشورمان در نمایشگاه تستا از آن جهت قابل تأمل و مهم است که زمینه‌های استفاده از سرریز فناورهای دفاعی در سایر بخش‌های مختلف کشورمان روبه گسترش است و این اقدام می‌تواند نویدبخش روزهای خوب برای صنعت و ساحت‌های مختلف امور زندگی مردم ایران اسلامی باشد. امیر سرتیپ آشتیانی ،وزیر دفاع کشورمان چندی پیش  در  نشست مشترک با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر انتقال تجارب صنعت دفاعی به حوزه‌های غیرنظامی در راستای کمک به توسعه اقتصادی کشور گفته بود طی این سال‌ها وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با استفاده از سرریز دانش و فناوری‌های دفاعی به بخش‌های غیرنظامی  و به‌ویژه بخش خصوصی کمک‌های شایانی را به توسعه صنعت کشور همانند صنایع هوایی، دریایی و خودروسازی خواهد کرد. به گفته این مقام ارشد نظامی، بسترهای موجود در وزارت دفاع اعم ازصنعت و فناوری امکان حمایت از تولید اقلام و محصولاتی که نیاز اساسی مردم است را فراهم می‌کند و در این زمینه آماده همکاری صنعتی و فناوری با بخش‌های دولتی و خصوصی هستیم.
همچنین امیر خواجه‌فرد، مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع روز چهارشنبه 
۲۴ آذر ماه در حاشیه بازدید از نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) و غرفه وزارت دفاع در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گفته بود برای اینکه بتوانیم پاسخ مناسب‌تری از این نمایشگاه‌ها بگیریم باید نوع تعامل‌مان با تولید کنندگان و شرکت‌های دانش بنیان را پایدار کنیم؛ به این صورت که همواره غرفه یا محلی برای جذب شرکت‌های دانش بنیان و تولید کنندگانی که می‌توانند نیازهای ما را تأمین کنند وجود داشته باشد. وی با بیان ظرفیت عظیم وزارت دفاع در تأمین اقلام مورد نیاز کشور گفته بود:  باید با شرکت‌های دانش بنیان و صنعتی همراهی کرد و دست آن‌ها را گرفت؛ هنگامی که عزم، پشتکار و اراده آن‌ها تجلی یافت؛ می بایست سازوکارهايی را فراهم کرد که بتوانند از زیرساخت‌های مختلف وزارت دفاع استفاده کنند. به گفته امیر خواجه‌فرد، در مجموعه صنعت هوایی وزارت دفاع زیرساخت‌های لازم را داریم و البته با مشارکت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانیم راندمان بهره وری زیرساخت‌ها را نیز ارتقا  دهیم.
وی در خصوص اقدامات وزارت دفاع و سازمان صنایع هوایی در خصوص بومی سازی ناوگان هوایی و قطعات مورد نیاز در این حوزه نیز تأکید کرده بود مسئله بومی سازی برای ما بسیار مهم است؛ قطعات را می‌شود خریداری و از منبعی غیر بومی تأمین کرد؛ اما در مرحله‌ای که می‌خواهیم  وارد ساختن ناوگان هوایی شویم، بومی سازی یک کار غیر قابل اجتناب است؛ بومی سازی می‌تواند باعث  رشد پایدار شود که البته بازار جهانی نیز خواهد داشت، در صنعت هوایی به هیچ عنوان فکر نمی‌کردیم که برای پهپادهای ایرانی به این میزان مشتری وجود داشته باشد ، همچنین ما توانستیم ترمزهای هوایی را تولید کنیم که امروز کشورهای بسیار صاحب نام از ما درخواست همکاری برای تولید مشترک دارند و این‌ها نشان دهنده کشش جهانی نسبت به تولیدات داخلی صنایع هوایی وزارت دفاع است که با گسترش و توسعه این عرصه‌ها  مشتری های بیشتری نیز در سطح جهانی خواهیم داشت. سرتیپ دوم پاسدار محمد عزیزی دلشاد ،رئیس اداره تحقیقات و توسعه صنعتی و سلامت ستاد کل نیروهای مسلح نیز با اشاره به اهمیت برگزاری این نمایشگاه برای ارتباط با تولید کنندگان خصوصی تأکید کرد: نمایشگاه ساخت و تولید ایرانی چندمین سال است که به صورت پیاپی برگزار می‌شود که در زمان خود موضوع بسیار مبتکرانه‌ای بود و در حال حاضر هم برای برقراری این ارتباط بسیار مؤثر است. به گفته وی، وزارت دفاع در این حوزه ابتکارات مختلفی به خرج داده است از جمله خود برپایی نمایشگاه معکوس، نمایشگاه نیاز و معرفی نیاز که در زمان خود یعنی در سال ۹۷ خیلی کار مبتکرانه و خلاقانه‌ای بود و اینکه تمام نیازهایش را به شبکه توانمند کشور که از آن به عنوان شبکه بزرگ توانا یاد می‌شود، عرضه کرد و هر کسی از هر جایی که می‌توانست این نیازها را برطرف کند، آمد و پیشنهادهای خود را ارائه کرد.
به گفته،امیر سرتیپ دوم مجید فخری، مدیرعامل سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، واضح است که نمایشگاه چه در عرصه تأمین نیازمندی‌های دفاعی و چه در عرصه تولید محصولات برای بخش خصوصی و بخش های سیویل، کارکردهای بسیار زيادی دارد. تحریک نوآوری‌ها و ایده ها در چنین فضایی میسر می‌شود. وزارت دفاع به واسطه اینکه بخش عمده ای از تولیدات و محصولاتش می‌تواند کاربرد  دوگانه داشته باشد، در این جا می‌تواند توانمندی‌هایش را ارائه کند. همچنین بخش‌های خصوصی و ایده‌های افرادی که صاحب نظر هستند و جایی برای طرح ایده های خود پیدا نمی‌کنند، این فرصت فراهم شده‌ تا برای تبديل شدن ایده‌ها به سازه و محصولات مختلف، حمایت شوند. نکته‌ای که امیر فخری درباره کاربرد دوگانه محصولات وزارت دفاع به آن تأکید کرده نشان از نقش مهم سرریز فناوری صنایع دفاع در بخش‌های مختلف صنعت است؛ مثلا تلاش برای ساخت موتور یک جنگنده که به فناورهای پیچیده‌ای نیاز دارد قطعا استفاده کاربردی در صنعت نفت و نیرو خواهد داشت و یا آنکه دستیابی وزارت دفاع به سکو(پلتفرم) یک خودروی زرهی مقاوم، می‌تواند الگویی برای ساخت خودروی مقاوم و در شأن مردم ایران باشد. نیروهای دفاعی کشورمان بارها برای سرریز کردن فناوری دفاعی در سایر حوزه‌ها از جمله صنعت اعلام آمادگی کرده‌اند و باید فعالان سایر بخش‌ها به این مهم توجه کنند. به احتمال قوی، ذی‌نفعان و مسئولان دچار تعارض منافع و مافیاهای هفت سر، مانع تحقق چنین مهمی خواهند شد ولی باید به این سمت حرکت کنیم؛ همان‌گونه که کشورهای پیشرفته چنین مسیری را طی کرده‌اند.
نویسنده : وحید عظیم نیا |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.