کنترل تورم در گرو کاهش رشد پایه پولی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 74257
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۶:۳۲ |
کاهش رشد پایه پولی و نقش آن در کنترل تورم بررسی شد:

کنترل تورم در گرو کاهش رشد پایه پولی

نرخ رشد نقدینگی از ۴۰.۵ درصد در پایان شهریور ۱۴۰۰ با طی روندی کاهشی به ۳۷/۸ درصد در پایان مرداد ۱۴۰۱ رسیده است که این رقم بدون لحاظ افزایش پوشش آماری به۳۵/۳ درصد کاهش می‌یابد. در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با ایرج یوسفی، کارشناس مسائل بانکی پرداختیم.
کنترل تورم در گرو کاهش رشد پایه پولی

گروه اقتصادی
نرخ رشد نقدینگی از ۴۰.۵ درصد در پایان شهریور ۱۴۰۰ با طی روندی کاهشی به ۳۷/۸ درصد در پایان مرداد ۱۴۰۱ رسیده است که این رقم بدون لحاظ افزایش پوشش آماری به۳۵/۳ درصد کاهش می‌یابد. در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با ایرج یوسفی، کارشناس مسائل بانکی پرداختیم.  ایرج یوسفی، کارشناس مسائل بانکی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهار کرد: مطابق آمارها پایه پولی در پایان تیرماه ۹/۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال کاهش‌یافته است و رشد نقدینگی نیز کاهش‌یافته است. وی با بیان اینکه بررسی‌ها حاکی از کاهش رشد پایه پولی و کنترل نقدینگی است، افزود: مطابق گزارشات اعلام شده در تیرماه ۱۴۰۱، پایه پولی ۵۲ هزار و ۵۰۱ هزار میلیارد بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه گذشته از رشد متوازن برخوردار بوده است.  یوسفی تصریح کرد: رشد نقدینگی دوره مشابه نیز ۱/۳ درصد کاهش داشته است. حجم نقدینگی موجود ازلحاظ رشد کاهش‌یافته است و پایه تورم آن محفوظ است. به نظر می‌رسد در بلندمدت این پایه نیز با‌ کاهش همراه شود.  کارشناس مسائل بانکی همچنین خاطرنشان کرد: روند رشد تورمی ۴۲/۶ درصد در حال حاضر با کاهش پایه پولی مواجه شده است. به طورحتم با کاهش رشد پایه پولی، رشد نقدینگی نیز کاهش می‌یابد. کاهش رشد نقدینگی از تورم حاکم بر جامعه کسر خواهد کرد.  او متذکر شد: کاهش ۹/۹ درصدی پایه پولی اثری مشهود بر نقدینگی خواهد داشت. مطابق آمارها به‌طورکلی رشد پایه پولی کاهش ۱۶/۴ درصدی داشته است و این روند منجر به کاهش نقدینگی شده است. 
  کاهش رشد پایه پولی منجر به کنترل تورم خواهد شد
وی ابراز کرد: افزایش تورم موجب کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی کنترل خواهد شد و در بلندمدت تورم حاکم بر‌جامعه را به عدد پایین‌تر تقلیل خواهد داد. 
یوسفی گفت: چند سیاست مهم از سوی دولت سیزدهم اعمال‌شده که مثمر ثمرند و نتایج خوبی را رقم خواهند زد. مهم‌ترین آن‌ها اجرای عملیات ریپو است. ریپو به معنای آن است که بانک‌ها در صورت مازاد منابع از بانکداری باز استفاده می‌کنند و اوراق تهیه می‌کنند تا در صورت نیاز به نقدینگی اوراق را به فروش برسانند.  کارشناس مسائل بانکی در پایان این گفت‌وگو اجرای عملیات ریپو را یک سیاست مثمر‌ثمر‌ خواند و بیان کرد: هراندازه که بتوانیم از رشد پایه پولی جلوگیری کنیم، از رشد نقدینگی جلوگیری کرده‌ایم. با کاهش رشد نقدینگی، تورم نیز کاسته خواهد شد.

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.