نرخ خرید تضمینی گندم باید متناسب با تورم باشد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 91684
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۶:۵۴ |
علی‌اکبر علیزاده برمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

نرخ خرید تضمینی گندم باید متناسب با تورم باشد

علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: نرخ پیش‌بینی‌شده مجلس برای خرید هر کیلو خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید ۲۲ هزار تومان بود که مطابق با مشورت‌ها و تبادل‌نظر با وزیر جهاد کشاورزی این نرخ عملی نشد.
نرخ خرید تضمینی گندم باید متناسب با تورم باشد

علی‌اکبر علیزاده برمی، نماینده مردم دامغان و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: نرخ پیش‌بینی‌شده مجلس برای خرید هر کیلو خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید ۲۲ هزار تومان بود که مطابق با مشورت‌ها و تبادل‌نظر با وزیر جهاد کشاورزی این نرخ عملی نشد. اگرچه در شرایط حال حاضر نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برای هرکیلو گندم خرید تضمینی مطرح شده است اما همواره درصددیم تا نرخ پیش از ابلاغ رسمی از سوی وزیر کشاورزی افزایش پیدا کند و با رایزنی‌ها به ۲۲ هزار تومان ارتقاء یابد. دراین‌باره گفت‌وگوهایی نیز انجام‌شده و همواره درحال بحث و تبادل‌نظر با مقامات اجرایی کشور خواهیم بود.

وی بابیان این‌که نرخ خرید تضمینی باید متناسب با تورم جامعه باشد، افزود: کوشش مان این است که خرید تضمینی هرکیلو گندم متناسب با تورم باشد و به ۲۲ هزار تومان ارتقاء یابد. نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان مطرح و نهایی شده اما مصوب نشده است. مطابق با قانون مبنای قیمت‌گذاری نشستی با حضور کشاورزان، جمع اتحادیه کشاورزان، وزرای مربوطه و دو عضو از نمایندگان مجلس خواهد بود. ریاست این نشست بر عهده وزیر جهاد کشاورزی است و به‌همین‌خاطر سرانجام نرخ نهایی خرید تضمینی هرکیلو گندم از سوی وزیر اعلام خواهد شد. بنابراین نرخ نهایی پس از مشورت‌های شکل گرفته از سوی دولت تعیین تکلیف می‌گردد.

علیزاده برمی تصریح کرد: مهم‌ترین موضوعات مطرح‌شده در نشست با اعضای تشکل‌های کشاورزی و وزرا، میزان درآمد و توانایی دولت برای نرخ نهایی و میزان تولید گندم در هر سال زراعی می‌باشد. براین‌اساس عوامل مختلف درنظر گرفته‌شده و در حال بررسی می‌باشد. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در تشریح نرخ ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومانی برای خرید تضمینی هرکیلو گندم عنوان کرد: تلا‌شمان این است که نظر وزیر جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی هرکیلو گندم به ۲۲ هزار تومان تغییر یابد و نرخ نهایی رقمی بالاتر از ۱۹ و۵۰۰ تومان باشد. نماینده مردم دامغان در مجلس یازدهم در پاسخ به این‌که در کنار مؤلفه افزایش قیمت به چه مشوق‌هایی نیاز داریم، همچنین خاطرنشان کرد: نکته قابل‌توجه این است که در کشوری کم آب زندگی می‌کنیم و براین‌اساس به دنبال افزایش سطح زیرکشت نمی‌باشیم. مقصودمان افزایش محصول در واحد سطح می‌باشد.

متأسفانه در شرایط حال حاضر میزان تولید کشور برابر با ۶۰  درصد حجم تولید کشورهای متوسط دنیا می‌باشد. او بابیان این‌که افزایش تولید در واحد سطح غیرممکن نیست و به سهولت قابلیت اجرایی خواهد داشت، همچنین متذکر شد: اگر بتوانیم ۵۰ درصد از تولید گندم دیم‌ را در واحد سطح افزایش دهیم و تولید گندم آبی را به حدود ۵/۵ تن برسانیم، به افزایش تولید قابل‌توجهی با سطح زیر کشت و حجم آب فعلی کشور دست پیدا خواهیم کرد. بنابراین افزایش تولید امری دشوار نخواهد بود و از مسیر قوانینی همچون اجرای دقیق الگوی گشت و دانش‌بنیان ساختن کشاورزی مسیر خواهد بود. وی در پایان این گفت‌وگو با تأکید فعال‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی بیان داشت: امیدواریم گام‌به‌گام در راستای افزایش تولید و محصول در واحد سطح پیش برویم و قوانینی همچون الگوی کشت را به شکلی دقیق به اجرا برسانیم. بی‌شک اجرای الگوی کشت و دانش‌بنیان شدن محصولات کشاورزی امری کمک‌کننده خواهد بود و موجب بهبود معیشت کشاورزان و رونق تولید خواهد شد. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.