محرم ماه لسان زیبایی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 88894
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۶:۳۵ |
در آستانه ماهی که زیبایی دین با تمام فروغش جلوه‌نما می‌شود به اسم دین زشتی خلق نکنیم

محرم ماه لسان زیبایی

دوباره در آستانه محرمیم. محرم فصل حرف زدن حق با مردم است، به لسان قوم. لسانی که در پهنه زمین و زمان آشناست. لسان احساسات و مظلومیت؛ از آدم تا زمان ما، قلب‌ها را شکسته و دوباره ساخته است. محرم، ماه قدرت‌نمایی حق است. نه فقط پیروزی خون بر شمشیر، که پیروزی فرهنگ بر امنیت، پیروزی سخن حق بر تمامی سخن‌ها و شمشیرها. محرم فقط ماه پیروزی خون بر شمشیر نیست.
محرم ماه لسان زیبایی

جواد شاملو
دوباره در آستانه محرمیم. محرم فصل حرف زدن حق با مردم است، به لسان قوم. لسانی که در پهنه زمین و زمان آشناست. لسان احساسات و مظلومیت؛ از آدم تا زمان ما، قلب‌ها را شکسته و دوباره ساخته است. محرم، ماه قدرت‌نمایی حق است. نه فقط پیروزی خون بر شمشیر، که پیروزی فرهنگ بر امنیت، پیروزی سخن حق بر تمامی سخن‌ها و شمشیرها. محرم فقط ماه پیروزی خون بر شمشیر نیست. محرم ماه پیروزی خون حق بر خون باطل است. ماه پیروزی خون و مظلومیت پاک و ناب اباعبدالله بر خون و مظلومیت شبهه‌ناک کسی همچون عثمان بن عفان که پیرهنش سپر محافظی برای مشروعیت‌بخشی به ظلم و ستم بنی‌امیه شد. پس محرم، ماه پیروزی خون بر خون است. محرم ماه پیروزی مظلومیت بر مظلومیت است. محرم ماه پیروزی ایمان بر شبهه است. ماه پیروزی یقین بر شک. ماه پیروزی آتش عشق بر سرمای قلوب. مخلص کلام محرم ماه پیروزی خداست بر هرچه غیر خدا. اینگونه نیست که هر خونی تا ابد ساکن نشود. اینگونه نیست که هر مزاری تربتش شفا بشود. ولو صاحب آن خون مظلوم بوده باشد و صاحب آن مزار، مظلوم. محرم به یاد می‌آورد ماجرای حسین، علیه‌ صلوات الله و سلامه، با ماجرای تمام مظلومان، تمام شهیدان و گاهی آدم فکر می‌کندبا تمام امامان فرق می‌کند. ماجرای حسین فرق می‌کند…
محرم آمد و ما همچون همیشه، از او می‌نویسیم. قلم‌ها رسالتی ندارند جز از او نوشتن. معدن زیبایی و احساس و حماسه و هیجان و سیاست و دین. کدام منبع الهام این‌قدر جامع است. اما در این متن کوتاه، حرف‌مان این است که ای کاش در آستانه ماهی که زیبایی دین با تمام فروغش نمایان می‎‌شود و در تاسوعا قلوب را توسعه می‌دهد و در عاشورا به نهایت معاشرت با امام می‌رساند، ای کاش در آستانه طلوع زیباترین خورشید دین، ما به نام دین زشتی خلق نکنیم.
اینکه بروی و به زنی با لحن تحکم‌آمیز و خشن دستور بدهی حجابش را رعایت کند، بخواهیم یا نه زیبا نیست. گشت ارشاد هم زیبا نبود. مگر سال پیش همه به این نتیجه نرسیدیم که روش‌های مقابله با بدحجابی باید اصلاح شود پس چرا دوباره به سلاح‌های تاریخ مصرف‌گذشته رو آورده‌ایم؟ لایحه خوبی در این مورد در دستور کار و در روند تصویب است؛ این کارها از کدام قانون سرچشمه گرفته؟ زیبایی را در تمام شؤون حکمرانی باید مورد توجه قرار دهیم. خاصتا که ما در مشرق‌زمین و همینطور در ایران، با مردمی طرفیم که مهم‌ترین عینکشان عینک زیبایی است. اگر از  زیبایی عدول کنیم، ناهنجاری را زیبا جلوه می‌دهیم. اگر الگوی سابق گشت ارشاد را پیاده کنیم، متخلفان را مظلوم می‌کنیم و بی‌قانونی را ارزش می‌بخشیم و به آن مشروعیت می‌دهیم. اصلاح همیشه استحاله نیست؛ گاهی کارآمدسازی قانون‌های مرده است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.