شهید آیت الله رئیسی تسلیم تحریم‌ها نشد و تلاش برای انزوای جمهوری اسلامی ایران را خنثی ساخت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 100942
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۶:۵۷ |
جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا:

شهید آیت الله رئیسی تسلیم تحریم‌ها نشد و تلاش برای انزوای جمهوری اسلامی ایران را خنثی ساخت

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» پیرامون نقش شهید آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان در جهت تحقق اهداف سیاست خارجی نظام و ایجاد تحول چشمگیر در سیاست خارجی شاهد بودیم.
شهید آیت الله رئیسی تسلیم تحریم‌ها نشد و تلاش برای انزوای جمهوری اسلامی ایران را خنثی ساخت

جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» پیرامون نقش شهید آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان در جهت تحقق اهداف سیاست خارجی نظام و ایجاد تحول چشمگیر در سیاست خارجی اظهارکرد: بخش بسیاری از آنچه که امروز در دستگاه دیپلماسی کشور شاهد آن می‌باشیم به سبب تلاش‌های فراوان و راهبردهای موثر شهید آیت الله رئیسی و شهید حسین امیرعبداللهیان است. دولت سیزدهم با تعیین راهبرد‌های متناسب با منافع ملی توانست دستگاه دیپلماسی کشور را احیا کند. متاسفانه پیش از دولت سیزدهم، دستگاه دیپلماسی کشور به مرکز ارتباط با کشورهای بزرگ غربی تبدیل شده بود که تنها در صحنه برجام با کشور گفت‌وگو داشتند. از این رو بسیاری از کشورهای دنیا تمایلی برای ارتباط با دستگاه دیپلماسی کشور و همکاری‌های سیاسی نداشتند. با شروع دولت سیزدهم و فعالیت شهید حسین امیرعبداللهیان شرایط به طورکل تغییر یافت و فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی سیاسی به تمامی نقاط جهان گسترش یافت. همچنین فعالیت‌های فشرده متناسب با نیازهای کشور در دستورکار قرار گرفت و نتایج خوبی نیز رقم خورد. 
وی افزود: به موجب فعالیت‌های سیاسی دولت سیزدهم و وزارت امورخارجه، مبنای ارتباطات واقعیت‌های جهانی قرار گرفت. یکی از ملاحظات بسیار مهمی که سبب تبیین راهبردهای سیاسی می‌گردد، وجود شرایط گذار در دوران انتقال از صحنه سیاسی جهان است. در چنین شرایطی کشورهای بزرگ به ویژه در دنیای غرب بیش از پیش می‌کوشند تا در دیپلماسی جهانی تاثیر بگذارند و سیاست خارجی کشورها را متناسب با نیازها و منافع خود تغییر دهند. به بیان دیگر طی ادوار اخیر هجمه جهانی از سوی قدرت‌های بزرگ بر بسیاری از کشورهای دنیا اعمال شد تا سیاست‌هایشان بر اساس منافع ملی تنظیم نگردد. در غرب آسیا نیز به سبب شرایط محیطی و نفت خیز بودن، این مسئله بیش از سایر مناطق به چشم می‌خورد چراکه منطقه بسیار راهبردی و پر اهمیت می‌باشد. با وجود شرایط مذکور، دولت‌های گذشته متاثر از شرایط بین المللی قرار گرفتند و همسو با جریان‌های بین المللی منافع این قدرت‌ها را تامین می‌کردند. در دوران شهید آیت الله ابراهیم رئیسی ماهیت سیاست خارجی تغییر یافت و دیگر همسویی با جریان‌هایی که به نفع قدرت‌های سلطه‌گر بود، شکل نگرفت بلکه نوعی از روابط و اقدامات راهبردی متناسب با نیازهای کشور و منافع ملی در دستورکار قرار گرفت. قنادباشی تصریح کرد: به موجب سیاست‌های دیپلماسی دولت سیزدهم به ویژه راهبردهای شهید آیت الله رئیسی و حسین امیر عبداللهیان، رویکرد عدم تسلیم در جریان‌های سلطه گر مهم‌ترین مبنا قرار گرفت و روابط اقتصادی با کشورها نیز امنیت پیدا کرد. کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین خاطرنشان کرد: در دوران شهید آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان علی‌رغم تحریم‌های بین المللی اتفاقات بزرگی در عرصه سیاسی و اقتصادی شکل‌گرفت. او متذکر شد: شهید آیت الله ابراهیم رئیسی هیچ‌گاه تسلیم شرایط تحریمی نشد و سیاست‌های انزوای جمهوری اسلامی ایران نیز خنثی ساخت. بر اساس راهبرد وی در عرصه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی، ارتباطات به شدت توسعه یافت و با کشورهای دوست و همسایه نیز وارد پیمان‌های منطقه‌ای حائز اهمیت شدیم. طی دوران خدمت ایشان به سوی سیاست همکاری‌های منطقه‌ای حرکت کردیم و نه تنها با جبهه مقاومت بلکه با سایر کشورهایی که پیش‌تر رابطه نداشتیم، احیای ارتباط کردیم و روابط‌مان تقویت شد. وی یادآور شد: به موجب سیاست‌های شهید آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان به عضویت سازمان همکاری شانگهای و پیمان بریکس درآمدیم که دو پیمان بسیار مهم سیاسی و اقتصادی تلقی می‌شوند. 
وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: رویکرد شهید آیت الله ابراهیم رئیسی در حوزه دیپلماسی سیاسی، سیاست همه‌جانبه بود که نتایج حائزاهمیت و فراموش نشدنی را بجا گذاشت.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.