سیاست‌های دولت و بانک مرکزی حرکت در مسیر کاهش نرخ تورم است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 96167
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۶:۵۷ |
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس:

سیاست‌های دولت و بانک مرکزی حرکت در مسیر کاهش نرخ تورم است

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح تداوم روند نزولی شاخص‌های تأثیرگذار بر تورم پرداخت و با اشاره به سیاست‌های اتخاذشده از سوی دولت و بانک مرکزی عنوان کرد: مسیری که اکنون دولت و بانک مرکزی پیش‌گرفته‌اند، حرکتی درست در مسیر کاهش پایه پولی و رشد نقدینگی است.
سیاست‌های دولت و بانک مرکزی حرکت در مسیر کاهش نرخ تورم است

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح تداوم روند نزولی شاخص‌های تأثیرگذار بر تورم  پرداخت و با اشاره به سیاست‌های اتخاذشده از سوی دولت و بانک مرکزی عنوان کرد: مسیری که اکنون دولت و بانک مرکزی پیش‌گرفته‌اند، حرکتی درست در مسیر کاهش پایه پولی و رشد نقدینگی است. افزون براین به سبب قانون تسهیل مجوزهای کسب‌وکار چرخه اقتصادی کشور رونق یافته و تعامل با کشورهای منطقه نیز این مسیر را تقویت کرده است. نماینده مردم شیراز و زرقان با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان‌های بزرگ اقتصادی ادامه داد: خوشبختانه طی ماه‌های اخیر پیمان‌هایی همچون بریکس، اوراسیا و عضویت در سازمان همکاری شانگهای به ثمررسیده که خود زمینه تسهیل ارتباط تجاری روزافزون با همسایگان را فراهم می‌سازد و موجب تأمین منابع مالی خارجی می‌گردد. 

وی بابیان اینکه تقویت روابط با همسایگان از افزایش هزینه‌ها جلوگیری خواهد کرد، افزود: به‌موجب تعامل و ارتباط سازنده با همسایگان و همچنین عضویت در پیمان‌های اقتصادی، تورم ناشی از افزایش هزینه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. چنانچه در این میان تقاضای سفته‌بازی‌ کنترل شود، روند نزولی شاخص‌های تأثیرگذار بر تورم سرعت پیدا  خواهد کرد. 
قادری با تأکید بر لزوم جلوگیری از‌ رکود بازارهای مالی تصریح کرد: در فرآیند کاهش نرخ تورم ضرورت دارد تا به موضوعاتی همچون رکود بازارها توجه داشته باشیم. باید مراقبت کنیم تا از ترس تورم گرفتار رکود نشویم و منابع موردنیاز برای بخش‌های تولیدی را فراهم‌سازیم. عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌ضرورت تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی همچنین خاطرنشان کرد: منابع موردنیاز برای سرمایه ثابت و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اهمیت فراوانی دارد و کمک می‌کند تا پروژه‌های ناتمام با سرعت بیشتری تکمیل شوند. 

او متذکر شد: تکمیل‌ پروژه‌های تولیدی ، ظرفیت‌های اقتصادی کشور را افزایش خواهد داد و با افزایش تولید، توسعه صادرات را رقم خواهد زد. مادامی‌که صادرات توسعه یابد، مشکلات اقتصادی کشور به شکلی آسان حل خواهد شد. 
وی یادآور شد: باید در واگذاری طرح و پروژه‌ها به بخش غیردولتی سرعت بیشتری داشته باشیم و مطالبات بخش‌های غیردولتی را نیز تسویه کنیم چراکه بخش غیردولتی می‌تواند در مسیر توسعه اقتصادی نقشی کمک‌کننده داشته باشد. 
قادری با تأکید بر حضور بخش خصوصی در اتمام پروژه‌های اقتصادی گفت: به کمک بخش غیردولتی می‌توان مشکل فعالان غیراقتصادی را حل کرد. شکل‌گیری صندوق‌ها برای تأمین نقدینگی‌های بخش غیردولتی و استفاده از آن‌ها در طرح‌ها و  پروژه‌ها ازجمله موضوعاتی است که می‌بایست موردتوجه قرار گیرد. 

نماینده مردم شیراز و زرقان در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: مجموعه تعامل و ارتباط بیشتر با همسایگان کمک فراوانی به تبادلات ارزی خواهد کرد و موجب تقویت روابط خواهد شد. به‌موجب تقویت روابط است که صادرات کشور بیش‌ازپیش می‌گردد. بدیهی است که هرچه میزان صادرات افزایش یابد، اقتصاد داخلی رونق پیدا خواهد کرد و ارز بیشتری وارد کشور خواهد شد. ورود ارز به کشور زمینه فراهم‌سازی هرچه‌تمام‌تر مواد اولیه را رقم خواهد زد و موجب تداوم سیاست‌های نزول شاخص‌‌های اثرگذار بر تورم خواهد شد و تورم را کاهش خواهد داد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.