سکته قلبی و درمان آن با فیزیوتراپی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 58094
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸ |

سکته قلبی و درمان آن با فیزیوتراپی

حمله قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که خون‌رسانی به قلب مسدود شده باشد. نشانه‌های حمله قلبی در افراد مختلف متفاوت است. در برخی از افراد بسیار ناگهانی و شدید و همراه با درد قفسه سینه و در بعضی دیگر، با درد خفیف و به‌آرامی آغاز می‌شود.
سکته قلبی و درمان آن با فیزیوتراپی

حمله قلبی زمانی اتفاق می‌افتد که خون‌رسانی به قلب مسدود شده باشد. نشانه‌های حمله قلبی در افراد مختلف متفاوت است. در برخی از افراد بسیار ناگهانی و شدید و همراه با درد قفسه سینه و در بعضی دیگر، با درد خفیف و به‌آرامی آغاز می‌شود. همچنین سکته قلبی و درمان آن با فیزیوتراپی در بین زنان و مردان متفاوت است. رعایت تغذیه، انجام ورزش‌های منظم و استفاده از فیزیوتراپی بعد از سکته قلبی توصیه اکید همه پزشکان است.

سکته قلبی با عوارضی مانند بی‌نظمی در ضربان قلب و درنهایت ایست قلبی همراه است. آریتمی هم به‌نوعی بی‌نظمی در ضربان قلب است. نرسیدن خون به قلب هنگام سکته قلبی، سبب مرگ برخی از سلول‌ها می‌شود. این بیماری همچنین باعث ضعیف شدن قلب و ناراحتی‌های قلب می‌شود.

بیماری‌های قلبی بعد از سرطان دومین دلیل مرگ‌ومیر در جهان است و این مورد ضرورت توجه به مراقبت‌های قلبی را به ما یادآور می‌شود. چنانچه شما ناراحتی قلبی دارید یا دچار سکتهٔ قلبی شده‌اید باید بیشتر از سایرین مواظب این عضو مهم و حیاتی بدن خود باشید. سکته قلبی و درمان آن با فیزیوتراپی یکی از روش‌های نوین درمانی است که روزنهٔ امیدی را بر روی بیماران و خانواده‌هایشان بازکرده است.

از شایع‌ترین خطرات پس از سکته قلبی ریتم غیرطبیعی قلب، شوک قلبی، نارسایی قلبی و همچنین مشکلات دریچهٔ قلب را می‌توان نام برد.

شناسایی به‌موقع نشانه‌های سکته قلبی فاکتور مهم در نجات بیمار و کاهش عوارض بلندمدت سکته قلبی است. نشانه‌های اصلی حمله قلبی عبارت است از:

  • درد یا ناراحتی در قفسه سینه: بیشتر سکته‌های قلبی از مرکز یا طرف چپ قفسه سینه شروع می‌شوند که معمولاً بیشتر از چند دقیقه طول می‌کشد و از بین رفته و دوباره برمی‌گردد. احساس ناراحتی و درد شامل حس فشار، تنگی، حس پُر بودن بدن یا تیر کشیدن قلب و احساس درد است.
  • احساس سبکی سر و ضعف در بیمار، همچنین ممکن است بیمار تعریق سردی را در بدن خود تجربه کند.
  • درد و ناراحتی در گردن، فک یا پشت.
  • درد در بازو و شانه سمت چپ که از بازو و شانه سمت راست نیز گزارش‌شده است.
  • تنگی نفس: این مورد اغلب همراه با ناراحتی در قفسه سینه گزارش‌شده است، اما ممکن است تنگی نفس قبل از ناراحتی در قفسه سینه اتفاق بیفتد.
  • خستگی غیرمعمول
  • حالت تهوع و استفراغ

نکته حائز اهمیت در مورد سکته قلبی این است که علائم یادشده از چند دقیقه تا چند ساعت ممکن است طول بکشد.

عوارض سکته قلبی و درمان آن با دستگاه فیزیوتراپی خانگی

عوارض سکته قلبی و درمان آن با دستگاه فیزیوتراپی خانگی

مرگ‌ومیر بالای ناشی از سکته‌های قلبی، متخصصان را بر آن داشت تا سراغ رشته فیزیوتراپی برای درمان سکته قلبی و انواع دستگاه فیزیوتراپی بروند و با کمک آن میزان قابل‌توجهی از عوارض و درد سکته‌های قلبی را کاهش دهند. آمار بالای مرگ ناشی از بیمارهای قلبی در کشور نشان می‌دهد که باید روش‌های درمان و مراقبت از قلب بیشتر از پیش اطلاع‌رسانی شود.

بعضی‌اوقات ممکن است بعد از سکته قلبی، به عوارضی دچار شوید. بسیاری از این مشکلات و عوارض ممکن است برطرف می‌شوند، اما گاهی مزمن شده و باقی می‌مانند و ممکن است به دلایل مختلفی تشدید شوند.

سکته قلبی کیفیت زندگی شخص را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. به‌طور مثال اگر شخصی دچار آنژین شود، ممکن است به علت درد قفسه سینه یا سایر علائم، از انجام فعالیت‌های جسمانی و ورزش، بترسد. یا کسانی که مبتلا به نارسایی قلبی هستند ممکن است دچار سرگیجه و سردرد شوند که می‌تواند روی انجام کارهای روزانه‌شان تأثیر بگذارد. کسانی که دچار حمله قلبی می‌شوند، باید سبک زندگی‌شان را به سمت زندگی کم استرس پیش برده و خودآگاهی‌های لازم در این زمینه را بالا ببرند

عوارض بلندمدتی که بیماران سکته قلبی با آن مواجه هستند، به عوامل زیادی بستگی دارد. این عوارض شامل، بیماری‌های قلبی مادام‌العمر و استفاده همیشگی از داروهای قلبی، تحمل عوارض داروها و نقص دائمی قلب است. سکته قلبی و درمان آن با فیزیوتراپی باعث شده که بیمار استفاده از داروها را به‌مرور کاهش دهد و از عوارض بیماری و دردهای ناشی از سکته کم کند.

شایع‌ترین عوارض بعد از سکته قلبی شامل موارد زیر است:

  • آریتمی
  • درد قفسه سینه یا آنژین
  • نارسایی قلبی

انجام فیزیوتراپی تحت نظر پزشک می‌تواند باعث کاهش آریتمی قلبی، کاهش درد در قفسه سینه و نارسایی قلبی شود.

آریتمی سکته قلبی و درمان آن با فیزیوتراپی

آریتمی سکته قلبی و درمان آن با فیزیوتراپی

به ضربان نامنظم قلب آریتمی گفته می‌شود که ممکن است به شکل ضربان‌های کند، سریع و نامنظم خود را نشان دهد. آریتمی قلبی یکی از عوارض رایج سکته قلبی است. بسته به نوع آریتمی پزشک درمان‌های مختلفی ازجمله جراحی، دارو، دستگاه ایمپلنت و روش ماز تجویز می‌کند. گاهی اوقات که مریض به آریتمی از نوع ضربان کند مبتلا است پزشک درمان آریتمی با فیزیوتراپی را جهت تقویت عضله قلب و ایجاد جریان الکتریکی و بالا رفتن ضربان قلب به بیمار تجویز می‌کند.

جراحی‌های پس از سکته قلبی و درمان آن با فیزیوتراپی

یکی از موارد استفاده از دستگاه فیزیوتراپی استفاده از آن بعد از جراحی‌های قلب جهت تسکین درد و کمک به بهبود زخم است. در این حالت بسته به نظر پزشک ۲۴ ساعت بعد از جراحی الکترودهای دستگاه فیزیوتراپی بر روی سینه و اطراف قلب قرارگرفته و جریان الکتریکی را ابتدا با پالس‌های ضعیف به سمت بدن هدایت می‌کند. این جریان الکتریکی با تحریک سلول‌های عصبی باعث افزایش ترشح هورمون‌های تسکین درد باعث کاهش درد می‌شود. همچنین جریان الکتریکی باعث افزایش خون‌رسانی و ترمیم زخم‌های ناشی از جراحی می‌شود.

درد بازو و شانه بعد از سکته قلبی و درمان آن با فیزیوتراپی

درد بازو و شانه بعد از سکته قلبی و درمان آن با فیزیوتراپی

یکی از دردهای رایج بیماری‌های قلبی و دردهای بعد از سکته قلبی درد بازوی سمت چپ است که البته گاه‌گداری در بازو و دست سمت راست نیز دیده می‌شود. درد و کرخت شدن بازوها ناشی از حملات قلبی باعث نگرانی بیمار و عقب افتادن کارهای روزمره می‌شود. استفاده از روش فیزیوتراپی در مورد دردهای بازو و شانه کارایی زیادی داشته و استفاده از آن بسیار رایج است.

در درمان سکته قلبی با فیزیوتراپی جهت تسکین درد از دستگاه فیزیوتراپی خانگی استفاده می‌شود. نحوه کار دستگاه به این صورت است که الکترودهای آن را روی بازو و کتف و شانه می‌چسبانید و دستگاه را با پالس ضعیف روشن می‌کنید. جریان الکتریکی منتقل‌شده به پوست باعث افزایش ترشح مسکن‌های طبیعی بدن و کاهش درد می‌شود. فیزیوتراپی منظم در بازو و شانه‌ها دردهای ناشی از حملات قلبی و دردهای بعد از سکته قلبی را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

نتیجه‌گیری

سکته قلبی یکی از رایج‌ترین بیمارهای جهان است که متأسفانه در کشور ما سن ابتلا به آن پایین آمده است. کاهش استفاده از مسکن‌ها و جایگزین کردن استفاده از دستگاه فیزیوتراپی به‌جای آن‌یکی از راه‌های پیشنهادی پزشکان و متخصصان به شماست.

شرکت تجهیزات پزشکی برجیس ازجمله شرکت‌هایی است که دستگاه فیزیوتراپی خانگی را در انواع مختلف و برای بیماری‌ها و مشکلاتی که نیاز به فیزیوتراپی دارند عرضه می‌کند. این شرکت باعرضه دستگاه فیزیوتراپی خانگی باکیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب مقبول تمام خریداران و پیشنهاد همه فیزیوتراپیست‌هاست.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.