خودکفایی درگرو استمرار سیاست‌های حمایتی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 91280
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۶:۱۶ |
لزوم مدیریت ذخایر راهبردی کالاهای اساسی بررسی شد؛

خودکفایی درگرو استمرار سیاست‌های حمایتی

مدیریت ذخایر راهبردی کالاهای اساسی امری اساسی است و بارها در کمیسیون‌های مختلف مجلس همچون کمیسیون اصل نود، کمیسیون اقتصادی و کمیسیون کشاورزی موردبررسی قرارگرفته است.
خودکفایی درگرو استمرار سیاست‌های حمایتی

مدیریت ذخایر راهبردی کالاهای اساسی امری اساسی است و بارها در کمیسیون‌های مختلف مجلس همچون کمیسیون اصل نود، کمیسیون اقتصادی و کمیسیون کشاورزی موردبررسی قرارگرفته است. در جریان بررسی وضعیت مدیریت ذخایر راهبردی کالاهای اساسی کوشش شده است تا وضعیت رصدخانه کشاورزی مبرهن شود و برای مابه‌التفاوت نرخ ارز ترجیحی کالاهای اساسی تصمیم‌گیری شود. به‌منظور واکاوی دقیق این موضوع، نشست کمیسیون اصل نود مورخ یکم شهریورماه ۱۴۰۲ با حضور ‌با وزیر جهاد کشاورزی و تعدادی از معاونان این وزارتخانه و رئیس شرکت پشتیبانی امور دام برگزار شد و موضوعاتی همچون اطلاعات دقیق از میزان تولید، واردات و عرضه محصولات کشاورزی شامل نهاده‌های دامی، تولیدات باغی و زراعی و کالاهای دامی نظیر گوشت سفید و قرمز در فصول مختلف سال و در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت محصولات موردتوجه قرار گرفت.

در این نشست خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس بیان داشت: مقرر شد وزیر جهاد کشاورزی طی سه ماه آینده با بهره‌گیری از توان‌بخش‌های مختلف کشور و تجربیات مشابه در کشور و سایر کشورهای دنیا و استفاده از ظرفیت‌های دانش نوین برنامه خود را برای فعال شدن رصدخانه کشاورزی به کمیسیون اعلام کند. توأم با روند بررسی کمیسیون اصل نود، کمیسیون‌های اقتصادی و کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز درصدد واکاوی و مدیریت ذخایر راهبردی کالاهای اساسی و استراتژیک می‌باشند. براین اساس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در هفته جاری نحوه تخصیص و تأمین ارز ترجیحی به کالاهای اساسی را با حضور وزیر جهاد کشاورزی بررسی خواهد کرد. به باور کارشناسان و فعالان عرصه کشاورزی، تکمیل ذخایر راهبردی کالاهای اساسی و استراتژیک همچون تقویت تولید ضروری است و می‌بایست بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد اگرچه در شرایط حال حاضر و براساس موجودی انبارها ذخایر کشور به‌اندازه میزان موردنیاز می‌‌باشد و هیچ‌گونه کمبودی در خصوص ذخایر راهبردی کشور وجود ندارد.

به گفته نمایندگان مجلس و مسئولان حوزه کشاورزی در شرایطی که هیچ‌گونه کمبودی در حوزه ذخایر راهبردی وجود ندارد، می‌توان مدیریت هرچه‌تمام‌تر از میزان تولیدات داخلی کشور را به‌منظور خودکفایی و خوداتکایی رقم زد و این امر محقق نخواهد شد مگر با استمرار سیاست‌های حمایتی و تشویقی دولت که طی دو سال گذشته بی‌سابقه بوده و شرایط قابل‌توجه و رو به رشدی را رقم‌زده است. در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی و حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی:
مقابله با نوسان قیمتی از مسیر رفع دغدغه کشاورزان می گذرد

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در تشریح لزوم مدیریت ذخایر راهبردی کالاهای اساسی و استراتژیک کشور به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: یکی از مشکلات جدی دولت گذشته، کاهش سطح ذخایر استراتژیک بود. متأسفانه در پایان دولت گذشته مبرهن گشت که ذخایر استراتژیک کشور به کمترین میزان خود رسیده است و برنامه‌ای برای تقویت ذخایر نیز وجود ندارد. 
وی بابیان اینکه ذخایر راهبردی کالاهای اساسی و استراتژیک در دولت سیزدهم به‌خوبی مدیریت‌شده است، افزود: خوشبختانه با آغاز به کار دولت سیزدهم، برنامه مدون برای تقویت ذخایر محصولات اساسی و استراتژیک در دستورکار قرار گرفت. براین اساس کلیه محصولات اعم از کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی و … به‌خوبی مدیریت شدند و به سبب تقویت و حمایت از تولید، ذخایرشان نیز به حد معمول رسید. به‌گونه‌ای که دیگر تأمین امنیت غذایی درخطر نبود و محقق گشته بود. 
حجت‌الاسلام نقدعلی تصریح کرد: با توجه به فرازوفرودهایی که در حوزه تأمین ذخایر محصولات اساسی و استراتژیک به‌ویژه در حوزه ترخیص اتفاق می‌افتاد، ممکن است بازار در برخی موارد دچار نوسان و تغییر گردد. این تغییرات در حوزه دام‌های سنگین و گوشت‌های سبک همچون مرغ بیش‌تر مشهود خواهد بود. 
نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه میزان نیاز در حوزه نهاده‌ها به‌صورت کامل مبرهن است، همچنین خاطرنشان کرد: حدود ۲۲ میلیون تن نهاده ذرت، جو و سویا نیاز است. دراین میان ۵ میلیون تن تولید داخل است و مابقی از مسیر واردات تأمین می‌گردد. در حوزه گندم و برنج نیز شرایط بدین شکل است و میزان موردنیاز بر مبنای اطلاعات دقیق موجود می‌باشد. بنابراین مدیریت ذخایر و روند برنامه‌ریزی دشوار نیست و به سهولت می‌توان برای تولید، واردات و میزان ارز تخصیصی تصمیم‌گیری کرد. 
او با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی بلندمدت در حوزه تولید محصولات کشاورزی متذکر شد: کشاورزان کشور در حوزه‌های مختلف نباید دغدغه تأمین نیازهای ابتدایی تولید خود را داشته باشند. بنابراین باید در حوزه ذخایر راهبردی کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی و کشاورزی برنامه‌ریزی جامع داشته باشیم و نگرانی کشاورزان را  به حداقل برسانیم. بی‌شک با آسودگی خاطر کشاورزان دیگر تکانه‌های سختی بر بازار‌ محصولات کشاورزی وارد نخواهد شد و قیمت محصولاتی همچون مرغ به‌یک‌باره و طی یک روز دچار نوسان شدید نخواهد شد. 
وی در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر ضرورت اتخاذ سیاست‌های حمایتی یادآور شد: فراموش نکنیم که تکانه‌های سخت و نوسان‌های قیمتی برای بازار کشور آسیب‌زا خواهند بود و نیاز است تا با اتخاذ سیاست و برنامه‌ریزی درست مانع از این امر شویم.

قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی:
زمینه تولید مقرون‌به‌صرفه را برای کشاورزان رقم بزنیم

قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی و عضو شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی درتشریح ضرورت مدیریت ذخایر راهبردی کالاهای اساسی به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: به طورحتم مدیریت ذخایر راهبردی کالاهای اساسی با خوداتکایی و خودکفایی محصولات کشاورزی ممکن خواهد بود. 
وی با تأکید بر لزوم اتخاذ سیاست‌های تشویقی و حمایتی افزود: به‌منظور حمایت از تولید داخل ضرورت دارد تا درصدد حمایت از کشاورزان داخلی باشیم و بکوشیم تا استمرار تولید برای کشاورزان توأم باانگیزه و صرفه اقتصادی باشد. در برنامه پنجم و ششم توسعه بر تولید داخل و مدیریت ذخایر راهبردی کالاهای اساسی و استراتژیک تأکید شد و حال در برنامه هفتم نیز این مهم مطرح‌شده است. به‌منظور تبیین و عملیاتی شدن این مؤلفه می‌بایست برنامه‌ریزی جامع و بلندمدت را در دستورکار قراردهیم و سیاست‌های مناسب را اعمال سازیم. 
پیشه‌ور بابیان اینکه ظرفیت خودکفایی محصولات کشاورزی در کشور وجود دارد،  تصریح کرد: بر مبنای الگوی کشت و میزان تولید سال‌های گذشته مبرهن شده است که ظرفیت کشور برای خودکفایی در حوزه برخی از محصولات کشاورزی ممکن و قابل‌اجرا خواهد بود. بدیهی است که در تمامی حوزه‌های کشاورزی به‌یک‌باره قادر به خودکفایی نخواهیم بود اما ظرفیت‌ خودکفایی در حوزه برخی از محصولات تولید داخل فراهم است و می‌بایست دولت با اتخاذ سیاست‌های حمایتی و تشویقی، این ظرفیت را تقویت کند و زمینه خوداتکایی را رقم بزند. 
رئیس اتاق اصناف کشاورزی با تأکید بر ضرورت کاهش واردات محصولات کشاورزی همچنین خاطرنشان کرد: مادامی‌که از کشاورز حمایت شود، تولید برای او صرفه اقتصادی پیدا خواهد کرد و قادر به گسترش تولید خواهد بود. فراموش نکنیم که واردات محصولات راهبردی و اساسی صرف‌نظر از هزینه واردات و ارزبری، سطح اشتغال‌زایی کشور را نیز کاهش خواهد داد. 
او با تأکید بر تلاش برای حفظ و بقای زندگی روستایی متذکر شد: مادامی‌که تولید داخل حمایت شود، کشاورزان پا به عرصه تولید خواهند گذاشت و بدین ترتیب روستا در جای خود باقی خواهد ماند و اشتغال‌زایی نیز ایجاد خواهد شد. شایان‌ذکر است تا بگوییم که استمرار زندگی روستایی وزندگی کشاورزان در روستا مانع از شکل‌گیری مشکلات اجتماعی خواهد شد.   
وی با اشاره نسبت به لزوم قیمت‌گذاری مناسب محصولات کشاورزی یادآور شد: به‌منظور مدیریت ذخایر کالاهای اساسی و استراتژیک می‌بایست قیمت‌گذاری مناسب را در دستورکار قرار دهیم. تولید باید برای کشاورز مقرون‌به‌صرفه باشد و بهبود معیشت را برای او رقم بزند.
عضو شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی با تأکید بر اختصاص وام به کشاورزان و افزایش زمان بازپرداخت وام گفت: اختصاص وام با حداقل سود به کشاورزان می‌تواند امری کمک‌کننده باشد. افزون براین می‌توان ابزارهای موردنیاز همچون کمباین، تراکتور و خدمات پشتیبانی را با شرایطی مناسب در اختیار کشاورزان قرار داد و دوره بازپرداخت را نیز افزایش داد. 
وی در پایان این گفت‌وگو با اشاره به‌ضرورت مدیریت ذخایر راهبردی محصولات اساسی و استراتژیک بیان داشت: اجرای دقیق کشت قراردادی امری راهگشا خواهد بود چراکه دولت در فرآیند کشت قراردادی قادر به تبیین سیاست‌های اثرگذار خواهد بود. گفتنی است که سیاست‌های حمایتی یارانه‌ای و تشویقی نیز گامی روبه‌جلو و مؤثر در بهبود معیشت کشاورز و مدیریت ذخایر راهبردی محصولات اساسی خواهد بود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.