خلوت محکومان امنیتی با قاضی‌القضات - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 48512
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۶:۲۸ |
«رسالت» از حضور رئیس دستگاه قضا در زندان اوین گزارش می‌دهد

خلوت محکومان امنیتی با قاضی‌القضات

«تحول»؛ بهترین واژه برای توصیف این روز‌های ایران اسلامی است. شاهد پارادایم شیفت در تفکر حاکم بر مدیریت کشور هستیم. ‌این رویه، ریشه‌ امید را بار دیگر در جامعه دوانده است؛ چه آنکه مسئولان فعلی عزم آن دارند به آرمان‌های انقلاب ۵۷ برگردند؛ آرمان‌هایی که در سه ساحت مهم «آزادی»، «استقلال» و «عدالت» نمود داشت و این روز‌ها مهم‌تر از همه جامعه تشنه «عدالت» است.
خلوت محکومان امنیتی با قاضی‌القضات

وحید عظیم‌نیا
«تحول»؛ بهترین واژه برای توصیف این روز‌های ایران اسلامی است. شاهد پارادایم شیفت در تفکر حاکم بر مدیریت کشور هستیم. ‌این رویه، ریشه‌ امید را بار دیگر در جامعه دوانده است؛ چه آنکه مسئولان فعلی عزم آن دارند به آرمان‌های انقلاب ۵۷ برگردند؛ آرمان‌هایی که در سه ساحت مهم «آزادی»، «استقلال» و «عدالت» نمود داشت و این روز‌ها مهم‌تر از همه جامعه تشنه «عدالت» است. البته بدیهی است که بنا نیست عدالت منهای دو ساحت دیگر باشد و حتما هر سه باهم خواهد بود، اما آنچه مردم از آن رنج می‌برند شق سوم یعنی «عدالت» است. به فرموده امیر مؤمنان علی (ع)، «در عدالت، گشایش برای عموم است و آن‌کس که عدالت بر او گران آید، تحمل ستم برای او سخت‌تر است» (خطبه ۱۵
 نهج‌البلاغه) البته مولایمان در همین خطبه که در روز دوم به دست گرفتن زمام حکومت مطرح کردند، صراحتاً فرمودند «به‌خدا سوگند! بیت‌المال تاراج‌شده را هرکجا که بیابم به صاحبان اصلی آن بازمی‌گردانم، گرچه با آن ازدواج کرده، یا کنیزانی خریده باشند.» حال مردم انتظار دارند مسئولان برای بازگرداندن اموال به یغما رفته مردم تلاش کنند.
التیام زخم اعتماد عمومی
شاید از مهم‌ترین موارد به یغما رفته در هشت سال گذشته، «اعتماد افکار عمومی» باشد که به‌شدت زخمی شده و باید التیام یابد و دوایی جز، «کارآمدی» و «رفع مشکلات» ندارد از این جهت رؤسای قوای مختلف در تلاش برای احیای این سرمایه اجتماعی هستند؛ چه آنکه در غیاب این سرمایه، هزینه کشورداری به مراتب بیشتر خواهد شد. یکی از راه‌های التیام زخم «بی‌اعتمادی افکار عمومی»، حضور مسئولان در بین مردم و پرهیز از نادیده گرفتن آن‌هاست که شوربختانه در هشت سال گذشته از سوی مسئولان اجرایی و البته همه مسئولان حزبی موسوم به اصلاح‌طلب رایج بود و همین «خودمحور پنداری» آن‌ها و «بی‌کفایتی در اداره کشور» باعث زخمی شدن اعتماد عمومی شده است. شاید به همین خاطر بود که رهبر حکیم انقلاب اسلامی در حکم انتصاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، صراحتا به «ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکات بسیار است» تأکید کرده‌اند. البته ایشان به اهتمام جدی به مأموریت‌های اساسی دستگاه قضا در قانون اساسی نیز تأکید کرده‌اند؛ «یعنی گسترش عدالت، و احیاء حقوق عامه،  تأمین آزادی‌های مشروع،  نظارت بر حسن اجرای قوانین،  پیشگیری از وقوع جرم و نیز مبارزه‌ قاطع با فساد.» البته رهبر انقلاب در دهه هفتاد نیز در حکم انتصاب محسنی‌اژه‌ای به سمت دادستانى دادگاه ویژه روحانیت از این گزاره استفاده کرده بودند «جنابعالى را که بحمدالله از دلسوزان نظام مقدس اسلامى هستید و داراى تجارب ارزشمندى در امر قضا و منشاء خدمات مهمى در دستگاه قضائى می‌باشید به سمت دادستان این دادگاه منصوب می‌نمایم.»
 حضور مقامات قضائی در زندان تهران بزرگ
رئیس دستگاه قضا در دوره جدید که به «دوره تحول و تعالی» نام‌گذاری شده است بنا دارد ضمن استمرار اقدامات دوران تحول در زمان حجت‌الاسلام رئیسی، آن‌ها را ارتقاء نیز دهد چه آنکه سند تحول قضائی یک سند پویا بوده و به اقتضای روز ارتقاء می‌یابد. یکی از دستورات رئیس قوه قضائیه درزمینهٔ کاهش جمعیت کیفری و تعیین تکلیف پرونده‌هایی است که در آن متهم زندانی حضور دارد. پیرو این موضوع روز جمعه (پانزدهم مردادماه) دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان تهران به همراه مقامات قضائی و ۱۲۵ قاضی در زندان تهران بزرگ حضور پیدا کردند تا در دیداری چهره به چهره با زندانیان مشکلات قضائی آنان را بررسی و اقدامات لازم را انجام دهند. 
علی القاصی‌مهر با اشاره به اینکه رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه دستوری درباره مسئله زندانیان و کسانی‌که نگهداری و بازداشت آن‌ها طولانی شده و تحت قرار هستند و هنوز حکم آن‌ها صادر نشده و یا به عبارتی بلاتکلیف هستند صادر و تأکید ویژه‌ای داشتند که دادستان‌ها در سراسر کشور به این موضوع ورود جدی داشته باشند. وی همچنین از تشکیل کمیته‌ای در دادستانی تهران برای بررسی این قبیل پرونده‌ها خبر داد و گفت: در این کمیته که بنده نیز حضور دارم تمام درخواست‌های زندانیان یک به یک بررسی می‌شود. پرونده مربوط به بعضی از این درخواست‌ها باید مطالعه و بررسی شود. علت تأخیر و طولانی شدن فرآیند رسیدگی حتماً به‌طور دقیق بررسی می‌شود و مکاتباتی با قضات محاکم خواهیم داشت.
حضور رئیس دستگاه قضا در زندان اوین
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محسنی اژه‌ای نیز با حضور در زندان اوین به مدت چند ساعت از بند‌های امنیتی و بازداشت موقت این زندان بازدید و در مدت حضور خود در زندان اوین، عمدتا با «متهمین بازداشت‌شده تحت قرار تأمین» به صورت چهره به چهره دیدار و گفت وگو کرد. رئیس دستگاه قضا به هنگام حضور در بند‌های امنیتی زندان اوین، تعداد روز‌های بازداشتی متهمان را از آن‌ها جویا و در همین زمینه خواستار ارائه توضیحات لازم از سوی مقامات قضائی و ضابطین شد.
محسنی اژه‌ای همچنین در گفت وگوی چهره به چهره با متهمین از نوع اتهام، مدت بازداشت موقت و شرایط بهداشتی و غذایی زندان سؤال کرد. در جریان این بازدید تعدادی از متهمین تقاضا کردند به‌تنهایی با رئیس قوه قضائیه گفت وگو کنند که قاضی‌القضات در خلوت با آن‌ها به گفت وگو نشست. رئیس قوه قضائیه در ادامه در مورد یکی از پرونده‌های مهمی که اخیرا تشکیل‌شده و ۶ نفر بازداشتی دارد، با قاضی و کارشناسان پرونده که به فوریت به زندان دعوت‌شده بودند، به صورت تفصیلی به گفت وگو پرداخت.
حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پایان حضور در زندان به زندانبانان و نگهبانان توصیه کرد پیوسته خدا را ناظر و حاضر بر اعمال خود ببینند و مواظب باشند که حق کسی ضایع نگردد و به کسی ظلم نشود. بازدید سرزده از اوین سومین بازدید رئیس قوه قضائیه از زندان در سی و پنجمین روز خدمت در کسوت قاضی القضاتی بود. حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای طی یک ماه شروع به کار در کسوت رئیس دستگاه قضا بار‌ها در جمع‌های مختلف مسئولین قضائی کشور به موضوع قرار بازداشت موقت اشاره کرده است.
این گزارش حاکی است رئیس قوه قضائیه در همین خصوص در جمع اعضای شورای عالی قضائی و یا با حضور در دادگستری شهر قدس دستور داد قرار بازداشت موقت تا آنجایی که ضرورت دارد صادر نشود و آن‌هایی هم که ضروری است با ملاحظه دقیق قانون باشد. رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در این‌گونه موارد بازداشت موقت هم پرونده‌ها باید زودتر و سریع‌تر رسیدگی شود تا زمان بازداشت کمتر شود.

نویسنده : وحید عظیم نیا |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.