حفظ انسجام در معماری تیم پرسپولیس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26013
  پرینتخانه » مطالب روزنامه, ورزشی تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲:۱۰ |
دلایل قهرمانی پرسپولیس در گفت‌و‌گو با جلال چراغ پور:

حفظ انسجام در معماری تیم پرسپولیس

پرسپولیس برای چهارمین بار پیاپی قهرمانی خود را جشن گرفت تا اولین گروه ایرانی باشد که چهار بار متوالی در لیگ‌های سراسری به قهرمانی می‌رسد و رکوردی تاریخی و جاودانه برای خود ثبت می‌کند. این تیم با 6 قهرمانی در 19 دوره لیگ برتر به پرافتخارترین تیم تاریخ فوتبال ایران در رقابت‌های داخلی تبدیل‌شده است. 
حفظ انسجام در معماری تیم پرسپولیس

نفیسه امامی 
پرسپولیس برای چهارمین بار پیاپی قهرمانی خود را جشن گرفت تا اولین گروه ایرانی باشد که چهار بار متوالی در لیگ‌های سراسری به قهرمانی می‌رسد و رکوردی تاریخی و جاودانه برای خود ثبت می‌کند. این تیم با ۶ قهرمانی در ۱۹ دوره لیگ برتر به پرافتخارترین تیم تاریخ فوتبال ایران در رقابت‌های داخلی تبدیل‌شده است. 
به‌طورقطع چنین افتخاری نمی‌تواند یک‌شبه و تصادفی رخ‌داده باشد. پرسپولیس روزهای سختی را هم‌پشت سر گذاشته است اتفاقاتی مانند بسته شدن پنجره نقل و انتقالات این تیم در مقاطعی از این سال‌ها، تعویض‌های مدیریتی و  نبود هیئت‌مدیره در بعضی از زمان‌ها نیز نتوانست قطار پیروزی قرمزها را که از چهار سال پیش راه افتاده بود، از ریل خارج کند. 
یکی از دلایل مهمی که شاید بتوان در موفقیت این تیم ذکر کرد، ساخت تیمی قابل‌احترام و تحسین‌برانگیز توسط برانکو بود که کالدرون و گل محمدی در شاکله آن تغییرات اساسی ایجاد نکردند. تیم برانکو سه سال در مدار قهرمانی حرکت کرد و امسال نیز در جایگاه قهرمانی ایستاد تا به گفته طرفدارانش که پرسپولیس رکورد ۴ و ۶ را دارد و اکنون به دنبال پنجمین قهرمانی است.    
جلال چراغ‌پور  که از کارشناسان و مربیان فوتبال ایران است در گفت‌وگو با «رسالت» در تشریح دلایل توالی در قهرمانی پرسپولیس، انسجام و حفظ شاکله تیم را از مهم‌ترین دلایل نتیجه‌گیری آن دانست و گفت: در فوتبال ما اتفاقاتی افتاده که در پرسپولیس رخ نداده است. در فوتبال کشور به‌شدت قدرت‌طلبی، جایگزینی، تغییر مدیریت و هیئت‌مدیره رخ می‌دهد و ضربات اینجا به‌جایی‌ها به سطوح پایین‌تر کشیده می‌شود. 
وی ادامه داد: مدیریت تیم‌ها برای حفظ جایگاه خود در هر فصل بیش از ۵ یا ۶ بازیکن به تیم خود اضافه می‌کنند و به‌طور میانگین یک یا دو مربی را تغییر می‌دهند. این تغییرات اجازه حفظ انسجام، نظم، وابستگی روحی و روانی تیمی را نمی‌دهد. اگر مجموعه‌ای جلوی این تغییرات را بگیرد، انسجام تیمی در آن شکل می‌گیرد و چنین اتفاقی برای تیم پرسپولیس رخ داد.
چراغ پور بابیان این‌که بعد از رفتن برانکو انسجام تیم حفظ شد، گفت: برانکو از پرسپولیس رفت، اما کالدرون معماری و ساختار پرسپولیس را باهوش حرفه‌ای تغییر نداد و اقدام به حذف بازیکنان قبلی و جایگزینی بازیکنان جدید نکرد درنتیجه نظم بینابینی بین تفکر کالدرون و تفکر برانکو ایجاد شد. 
سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال یادآور شد: بعد از رفتن کالدرون، گل محمدی هم باهوش بالا و با توجه به شناخت و رفاقتی که با بازیکنان پرسپولیس داشت، ساختار فکری کالدرون را تغییر نداد و معماری تیم را به هم نریخت به‌طوری‌که علیپور سر جای قبلی خود قرار گرفت و خط دفاع با همان ترکیب قبل بازی کرد و هافبک‌ها هم مانند گذشته عمل کردند و بازیکن جدیدی هم به ساختار تیم اضافه نشد. 
چراغ پور با تأکید بر این‌که جابه‌جایی مربیان می‌تواند به ساختار تیم ضربه وارد کند، افزود: اگر سرمربی که چهار سال در کنار تیم کارکرده، برود و سرمربی جایگزین او هم بعد از یک سال تیم را ترک کند و سرمربی جدید تغییرات زیادی به ساختار و ترکیب وارد نماید، امکان کسب نتیجه و رسیدن به قهرمانی با اختلاف زیاد از دیگر تیم‌ها امکان‌پذیر نمی‌شود. 
وی بابیان این‌که استقلال مانند پرسپولیس در انسجام تیم استراماچونی نکوشید، افزود: فرهاد مجیدی تغییرات زیادی را در آزاد گذاشتن بازیکنان به تعداد ضربه‌هایی که با توپ می‌زنند و نوع بازی ایجاد کرد و به همین علت تیم نتوانست نظم خود را حفظ کند. مجیدی نظر خود را در تیمی که استراماچونی ساخته بود و به‌طور خودکار در زمین‌بازی می‌کرد، تزریق کرد درحالی‌که نباید به ترکیب تیم دست می‌زد. 
چراغ پور تصریح کرد: دست‌کاری در ترکیب همه تیم‌ها در لیگ فوتبال به‌جز پرسپولیس اتفاق افتاد، درحالی‌که شکل فوتبال و سرعت بازی تیم پرسپولیس از زمان برانکو عوض نشده است. البته تیم تغییرات جزئی داشته است، اما روش، چیدمان، وظایف، نوع پاس‌کاری و کاریزمای تیمی تغییر نکرده است.    

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.