حرف آخر ایران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 50082
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۵۳ |
بررسی رویه مذاکرات ایران با 1+4

حرف آخر ایران

بحث‌ها درمورد مذاکرات هسته‌ای بین طرف‌های غربی و ایران مجددا از سر گرفته شده است. اکنون بیش از 2 هفته است که دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرده و به مرور و درسریع ترین زمان ممکن مباحث اصلی، اساسی و جدی از سرگرفته می شود.
حرف آخر ایران

حانیه مسجودی
بحث‌ها درمورد مذاکرات هسته‌ای بین طرف‌های غربی و ایران مجددا از سر گرفته شده است. اکنون بیش از ۲ هفته است که دولت سیزدهم کار خود را آغاز کرده و به مرور و درسریع ترین زمان ممکن مباحث اصلی، اساسی و جدی از سرگرفته می شود.مذاکرات و نشست‌های تخصصی کشورهای عضو برجام در وین برای بازگشت ایران و آمریکا به این توافق در اوایل سال ۱۴۰۰ آغاز شد و به صراحت می‌توان گفت که در این دور از مذاکرات مواضع و خواسته‌های کشورهای غربی بیش از پیش نمایان شد.
 نگاهی گذرا به قانون مجلس و نگرانی دولت‌های غربی که خروج آمریکا از برجام را نادیده گرفتند
قبل از آغاز این مذاکرات، مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از سوءاستفاده از حسن نیت کشورمان و انجام تعهدات برجامی کشورهای غربی و لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا، قانونی تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را به تصویب رساند. این قانون یکی از تخصصی ترین و شجاعانه ترین موارد را در خود جای داده بود و نشان می‌داد که باوجود مجلس یازدهم زمان معطل کردن جمهوری اسلامی ایران توسط اروپا و آمریکا تمام شده است.
درهمین راستا به مرور زمان و براساس زمان بندی که برای اجرای مواد مختلف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، جمهوری اسلامی به این قانون عمل کرد و از اجرای یک طرفه تعهدات خویش ذیل توافق برجام دست کشید.
اما فکر می‌کنید چرا صحبت درمورد گذشته برای بررسی استراتژی سیاست خارجی دولت درمقابل با غربی‌ها تأثیرگذار است؟ کشورهای غربی یکی پس از دیگری پس از اجرای این قانون از ظاهر بزک شده خود خارج شدند و خواسته های واقعی خود را بیان کردند.
 کشورهای غربی طرف برجام در مسابقه زورآزمایی مقابل جمهوری اسلامی ایران
آن‌ها بی‌توجه به اینکه بیش از ۵ سال است که ایران در برجام معطل مانده و کشورهای غربی ازجمله انگلیس، آلمان و فرانسه به تعهدات خود عمل نمی کردند و آمریکا نیز به صورت یکجانبه از این توافق خارج شده بود، با اجرای قانون مجلس که منجر به غنی سازی تا ۲۰ درصد و ۶۰ درصد اورانیوم شد، جمهوری اسلامی ایران را ناقض برجام و حقوق بشر خواندند و صراحتا عنوان کردند که توافق برجام کافی نیست و باید برجام ۲ به امضا برسد تا بتوان ایران را محدودتر کرد.
حتی بارها آمریکا تأکید کرد که   به توافق دلخواه با ایران نرسیده است و هیچ یک از تحریم ها را لغو نخواهد کرد. در همین حین رئیس دولت قبل باوجود فرکانس منفی که ازسوی دولت آمریکا شنیده می‌شد در کشورمان اعلام می‌کرد که اگر به عضو ارشد تیم مذاکره کننده ما اجازه دهند به توافق دست پیداخواهد کرد. اما درعین حال آمریکا اعلام می کرد که نه تنها تحریم هایی که به برجام مربوط است بلکه تحریم های ثانویه و دوران ترامپ را نیز لغو نخواهد کرد.
 امیر عبداللهیان، وزیرامورخارجه: مذاکره برای مذاکره قابل قبول نیست
حال درشرایطی از ادامه مذاکرات می‌نویسیم که دولت سیزدهم سرکار آمده است و تغییر رویه محسوسی در ارتباط با کشورهای دنیا صورت گرفته است. دولت سیزدهم برخلاف دولت قبلی به ارتباط با کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس اعتقاد دارد و حتی وزیرامورخارجه کشورمان در نشست اخیر بغداد بین سران کشورهای عربی حضور یافت و تأکید کرد که همکاری های منطقه ای باید افزایش یابد.
همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیرامورخارجه کشورمان روز پنج‌شنبه ۱۱ شهریور در گفت‌وگو با همتای اتریشی خود در مورد مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته ای  برجام تأکید کرد: « ایران سهم اساسی خود برای حفظ برجام را با صبر راهبردی در مقابل خروج آمریکا و بی عملی طرف اروپایی نشان داده است.»
به گفته امیرعبداللهیان، اکنون نوبت «طرف‌های دیگر برجامی است که همراهی لازم را کرده و به صورت واقعی و عملی تعهدات خودشان را اجرا کنند.»
وزیر خارجه کشورمان روز پنج‌شنبه نیز با همتای آلمانی خود نیز گفت وگو کرده و گفته است: «ما مذاکره‌ای را قبول داریم که به رفع واقعی تحریم‌ها» منجر شود.
  ایران درمذاکراتی که نتایج ملموس برای ملتش داشته باشد حضور خواهد یافت
امیرعبداللهیان همچنین در گفت وگو با وزیرامورخارجه فرانسه به لزوم بازگشت آمریکا به توافق برجام اشاره کرده است. ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۱۰ شهریور در گفت وگویی تلفنی درباره روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند.
وزیر امور خارجه فرانسه در مکالمه تلفنی با همتای ایرانی خود خواستار آن شد که تهران هر چه سریع‌تر به مذاکرات برجام بازگردد.
لودریان با یادآوری «نگرانی» فرانسه از مجموعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران که به «نقض» توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ منجر شده، ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگو بین فرانسه و ایران بتواند به از سرگیری و سرانجام یافتن مذاکرات پیرامون موضوع هسته‌ای و نیز به تقویت ثبات و امنیت منطقه‌ای در خاور میانه کمک کند.
امیرعبداللهیان نیز با یادآوری خروج یکجانبه آمریکا از برجام گفت: «جمهوری اسلامی ایران در مذاکراتی که نتایج ملموسی را در تأمین حقوق و منافع مردم ایران در بر داشته باشد، حضور خواهد یافت.»
ازطرفی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت سیزدهم روز نهم شهریور در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرده بود که ایران برای انتخاب تیم مذاکره کننده خود در ارتباط با احیای برجام به دو تا سه ماه فرصت نیاز دارد.
 ایران از ادامه گفت وگوها شانه خالی نمی کند
امیرعبداللهیان همچنین گفته بود که ایران از ادامه این گفت‌وگوها شانه خالی نمی‌کند و ادامه مذاکرات وین بخشی از دستور کار وزارت امور خارجه این کشور به شمار می‌آید.
دور ششم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام روز ۳۰ خرداد به پایان رسید. در آن هنگام عباس عراقچی، نماینده ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای، ادامه مذاکرات را به بعد از شروع زمامداری دولت حجت الاسلام ابراهیم رئیسی موکول کرده بود.
این مسئله درحالی است که اکنون عده ای تمام حرکت های بعدی جمهوری اسلامی ایران را منوط به مذاکره می دانند و معتقدند ایران باید برای سلامت مردم خود مذاکره را برگزيند  تا بتواند واکسن کرونا را وارد کند. درهمین حین «رضا زبیب» دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه روز جمعه در تويیتی نوشت: بسته پنج میلیون دُز  واکسن پس از ۲۴ ساعت پیگیری لحظه به لحظه، تا ساعتی دیگر به تهران می رسد. وی یادآور شد: تقریبا ۴۰۰ هزار دُز در پرواز جا نشد و فردا (شنبه) ارسال می شود. زبیب در تويیتی دیگر اعلام کرد این محموله که شامل واکسن سینوفارم است وارد کشور شد.
بنابراین با رصد دقیق مسائل به نظر می رسد رویه فعلی دولت سیزدهم درست و دقیق تر از دولت قبلی است. رویه ای که براساس اقتدار و عزت است نه لبخند و وادادگی.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.