تورم خاک‌ برسر مسکن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 77834
  پرینتخانه » اجتماعی, اسلایدر, اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰ |

تورم خاک‌ برسر مسکن

بازار مسکن این روزها حال و روز خوشی ندارد و رکود تورمی را تجربه می‌کند، در این شرایط  افزایش قیمت مصالح ساختمانی نمکی است که بر زخم فعالان این بخش پاشیده می‌شود . 
تورم خاک‌ برسر مسکن

بازار مسکن این روزها حال و روز خوشی ندارد و رکود تورمی را تجربه می‌کند، در این شرایط  افزایش قیمت مصالح ساختمانی نمکی است که بر زخم فعالان این بخش پاشیده می‌شود . 
گزارش‌ها نشان می‌دهد که شرایط فعلی قیمت نهاده‌های ساختمانی و خدمات مرتبط با بخش مسکن ازجمله صدور مجوزها و دستمزدها با افزایش مواجه است، ازجمله اینکه قیمت پاکتی سیمان از ۵۰ به ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان رسیده و قیمت یونولیت هم از ۷۰ به ۵۰۰ هزار تومان افزایش‌یافته است.
فرشید پورحاجت، دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن کشور در این زمینه با تأکید بر کمبود یونولیت در بازار گفت: باوجود پیگیری‌های صورت گرفته هنوز تغییری در قیمت یونولیت ساختمانی صورت نگرفته است و همچنان قیمت آن نسبت به چند ماه گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش‌یافته است.
وی افزود: بسیاری از مصالح ساختمانی ازجمله سیمان و مس با رشد ۳۰ درصدی قیمت در بازار روبه‌رو شد ه‌است.
اسماعیل کاظمی‌قهی، رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی، با اشاره به اینکه فروش مصالح ساختمانی در ماه‌های اخیر به حدود نصف رسیده دراین‌باره گفت : برخی از سازندگان مسکن می‌گویند نمایندگان فروش شرکت‌های مصالح ساختمانی و بعضا دلالان تماس‌های مکرری با مشتریان خوددارند و آن‌ها را برای خرید اقساطی تشویق می‌کنند.
فروشندگان مصالح ساختمانی می‌گویند که کاهش شدید ساخت‌وساز، عامل اصلی بازار کساد مصالح ساختمانی است.
به گفته فعالان بازار مسکن، محصولی که در بخش مسکن تولید می‌شود، بر اساس قیمت تمام‌شده است. ممکن است در مواقعی قیمت مصالح ساختمانی کاهش یا افزایش پیدا کند.
این درحالی است که کارشناسان بر این باورند که چنین شرایطی می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به فاصله عرضه و تقاضا در این بازار بزند.
در بیشتر مناطق کشور اقشاری که متقاضی مسکن هستند توانایی پرداخت هزینه‌های مسکن متناسب با تورم نهاده‌های ساختمانی و رشد قیمت تمام‌شده را ندارند؛ بنابراین بازار محدود می‌شود و تولیدکنندگان مسکن خواه‌ناخواه از ساخت‌وساز امتناع می‌کنند؛ زیرا سازندگان نگران این هستند که نتوانند واحد‌های خود را با یک سود متعارف به فروش برسانند.
 وعده‌های عمل نشده
در چنین شرایطی است که دست‌اندرکاران بخش مسکن و انبوه‌سازان براین باورند که قول‌های وزارت مسکن برای حمایت از این بخش مصداق همان ضرب‌المثل «هزار وعده خوبان یکی وفا نکند» است.سید محمد مرتضوی ،رئیس کانون انبوه‌سازان مسکن معتقد است که وزارت راه و شهرسازی حمایت لازم از بخش مسکن را انجام نمی‌دهد، این امر باعث رکود بازار مسکن و افزایش قیمت مصالح ساختمانی شده است .
این شرایط به‌گونه‌ای شده است که گروهی از سازندگان مسکن می‌گویند برخی از فعالان صنعت ساختمان به ترکیه و کشورهای عربی رفته‌اند و در آنجا اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند.
 افزایش قیمت در آینده
در اين دوره   به نظر می‌رسد که پروژه مسکن ملی در ادامه مسکن مهر نتوانسته به نتایج موردنظر خود دست یابد و همراهی این امر با رکود بازار انفجار در قیمت مسکن را در آینده به دنبال خواهد داشت . محسن ترابی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده مسکن دراین‌باره با اشاره به اینکه قیمت تمام‌شده ساخت مسکن دو تا سه برابر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، گفت: رشد قیمت مصالح ساختمانی از ابتدای امسال تاکنون به شکلی بوده است که اگر مقایسه‌ای با سال گذشته داشته باشیم متوجه خواهیم شد که هزینه تمام‌شده مسکن را دو تا سه برابر افزایش داده است و همین موضوع می‌تواند برجهش قیمت مسکن در سال‌های آتی تأثیرگذار باشد. سازنده در آغاز پروژه می‌خواهد بداند که اگر پروژه‌ای را شروع می‌کند چه میزان هزینه نیاز است اما متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای شده است که از این پیش‌بینی‌ها عاجز است.
 کنترل‌های ضروری
در این میان عده‌ای بر این باورند که با پیچیده شدن روند مذاکرات برجام و طولانی شدن و عدم توافق که با سنگ‌اندازی طرف مقابل ایران، شرایط به‌گونه‌ای تدوین‌شده که تقریبا صاحبان سرمایه و سازندگان به این موضوع رسیده‌اند که افت قیمت مصالح ساختمانی تقریبا نشدنی است. تأثیرپذیری طولانی شدن مذاکرات برجام از یک‌سو و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی دیگر این پیام را به بازار منتقل کرد که قیمت تمام‌شده مسکن نه‌تنها کاهشی نخواهد شد بلکه روندی صعودی به خود خواهد گرفت.

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.