تعدیل مالیات عامل اثربخش بهبود فضای تولید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 66906
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۶:۰۸ |
«رسالت» ضرورت تعدیل مالیات بخش تولید را بررسی ‌می‌کند

تعدیل مالیات عامل اثربخش بهبود فضای تولید

یک مقام صنفی به‌تازگی عنوان کرده است تعدیل مالیات بر تولید یا عدم اخذ این مالیات از تولیدکنندگان، بزرگ‌ترین کمک به این بخش است. همانند کارمندان که همگی قبل از دریافت حقوق مالیات آن را می‌پردازند، تولید نیز در پایان سال پس از تلاش یک‌ساله بیلان خود را ارائه می‌کند و باید ۲۰ درصد مالیات بپردازد.
تعدیل مالیات عامل اثربخش بهبود فضای تولید

گروه اقتصادی
یک مقام صنفی به‌تازگی عنوان کرده است تعدیل مالیات بر تولید یا عدم اخذ این مالیات از تولیدکنندگان، بزرگ‌ترین کمک به این بخش است. همانند کارمندان که همگی قبل از دریافت حقوق مالیات آن را می‌پردازند، تولید نیز در پایان سال پس از تلاش یک‌ساله بیلان خود را ارائه می‌کند و باید ۲۰ درصد مالیات بپردازد. درحالی‌که در این محاسبات نرخ تورم گم‌شده است و اگر به‌طور مثال شرکت تولیدی ۱۵ درصد سود کند، زمانی که تورم ۴۰ درصدی را از آن کم کنیم در حقیقت ۲۵ درصد زیان کرده است. اینجاست که دولت باید به کمک تولیدکننده بیاید و او را از پرداخت مالیات معاف کند تا فقط نرخ تورم را تحمل کند چراکه اگر تولید از مالیات معاف نشود، کارخانجات روزبه‌روز ضعیف‌تر شده و درنهایت هیچ‌کس علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در صنعت نخواهد داشت و بخش اصلی اشتغال کشور نابود می‌شود.معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان امور مالیاتی کشور با تأکید بر سالم‌سازی اقتصاد و تلاش برای ایجاد ثبات در اقتصاد کشور عنوان کرده است که  پایدارترین منبع درآمد شهرداری‌های کشور، مربوط به پرداخت عوارض مالیات بر ارزش‌افزوده است و بدون آن امکان اداره شهرداری‌ها سخت و غیرممکن خواهد بود. به‌طور مثال اگر ۶ ماه بازتولید ارزش‌افزوده را قطع کنیم، به‌یقین هیچ‌کدام از شهرداری‌ها نخواهند توانست به وظایف خود عمل کنند.فعالان این حوزه معتقدند که برای عدم وابستگی نفتی و نقش آن در اقتصاد باید شرایط  تأمین مالیاتی را ایجاد کرد. تنها ضرورت دارد که سهم و عددی که برای هر استان‌ و بخش‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود، مطابق ظرفیتشان باشد. «رسالت» در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با احسان سلطانی، کارشناس اقتصادی پرداخت. وی با تأکید براینکه کلیه بخش‌های تولیدی و خدماتی کشور می‌بایست مشمول اخذ مالیات شوند تا تأمین منابع رقم بخورد، اظهار کرد:  متأسفانه در شرایط حال حاضر مالیات از ثروتمندان رقم نخورده است. دراین راستا ضرورت دارد تا در وهله نخست مالیات از ثروت را در دستور کار قرار داده ‌و به اجرا برسانیم. وی افزود: سود خالص بنگاه‌های بورسی پتروشیمی و فولادی و نفتی در سال گذشته قابل‌توجه بوده است. بنابراین نمی‌توان از چنین بنگا‌ه‌هایی علی‌رغم سود فراوان مالیات اخذ نکرد. تصور اینکه برخی از صنف‌ها، شرکت‌ها و دارایی‌ها مشمول مالیات نشوند، غلط  و می‌بایست از کلیه بخش‌های تولیدی و خدماتی که سود قابل‌توجه دارند، مالیات دریافت کرد. 
 ضرورت افزایش مالیات بخش تولید
سلطانی تصریح کرد: تعدیل مالیات کمک بخش تولید خواهد بود. نباید فراموش کنیم که مالیات در شرایط فعلی بسیار مثمر ثمر است. تولیدکننده پایین‌دستی مواد خام را از صنایع بالادستی تهیه می‌کند و این کالا برای صادرشدن از مالیات بنگاهی و ارزش‌افزوده معاف است. ضرورت دارد تا برای بهبود شرایط تولیدکننده خرد، تعدیل مالیات و برقراری مالیاتی اتفاق بیفتد. او در پایان این گفت‌‌‌وگو خاطرنشان کرد: مالیات تولید در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۶  حدود ۳ درصد افزایش‌یافته است. این بدین معنا است که درشرایط کنونی مالیات تولید در مقایسه با سایر بخش‌ها افزایش کمتری داشته است. درحالی‌که برابری این بخش با سایر بخش‌ها می‌تواند موجب کمک به مردم و تولیدکننده‌های خرد شود. 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.