انتخابات بی‌فروغ در پاریس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 64765
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۶:۰۴ |
ترجمه و تحلیل؛

انتخابات بی‌فروغ در پاریس

امانوئل ماکرون دومین دوره ریاست جمهوری خود را با پیروزی آشکار اما بر بستری از ناخرسندی‌ها آغاز می‌کند. او سومین رئیس‌جمهوری فرانسه در جمهوری پنجم است که برای دو دوره پیاپی به این مقام دست می‌یابد. 
انتخابات بی‌فروغ در پاریس

گروه بین‌الملل 
امانوئل ماکرون دومین دوره ریاست جمهوری خود را با پیروزی آشکار اما بر بستری از ناخرسندی‌ها آغاز می‌کند. او سومین رئیس‌جمهوری فرانسه در جمهوری پنجم است که برای دو دوره پیاپی به این مقام دست می‌یابد. 
به گزارش رادیو فرانسه، امانوئل ماکرون، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، روز یک‌شنبه ۲۴ آوریل، با کسب نزدیک به ۵۹ درصد آرا ، برای دومین بار پیاپی به این مقام برگزیده شد. اگر رأی‌گیری استثنایی سال ۲۰۰۲ را کنار بگذاریم، هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات پیشین ریاست جمهوری در جمهوری پنجم فرانسه در دور دوم، این میزان آرا  را به دست نیاورده بودند. در انتخابات ۲۰سال پیش که در آن ژان ماری لوپِن، رهبر حزب راست افراطی «جبهه ملی» برای نخستین بار با پیشی گرفتن بر نامزد حزب سوسیالیست به دور دوم انتخابات راه یافت، یک جنبش یکدست از کلیه نیروهای سیاسی کشور از چپ رادیکال تا راست سنتی در برابر او جبهه گرفت و ژاک شیراک را در دور دوم رأی‌گیری با بیش از ۸۲ درصد آرا  به پیروزی رساند.امانوئل ماکرون خود پنج سال پیش در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در برابر مارین لوپِن ۶۶٫۱۰ درصد آرا  را به دست آورده بود.
بااین‌حال، ژان لوک ملانشون، رهبر حزب «فرانسه نافرمان»، نیروی سیاسی چپ رادیکال، در نخستین واکنش خود به پیروزی امانوئل ماکرون، بی‌توجه به این نتایج، گفته است  که او با کمترین آرا  نسبت به   دیگر رؤسای جمهوری پنجم به این مقام برگزیده شده است. ژان لوک ملانشون که خود در دور اول با کسب کمتر از ۲۲ درصد آرا به دور دوم راه نیافت،  بی‌محابا اعلام داشت که «مارین لوپن و امانوئل ماکرون تنها اندکی بیش از یک‌سوم آرای دارندگان حق رأی را به دست آورده‌اند». 
درست است که انگیزه بسیاری از رأی‌دهندگان به امانوئل ماکرون در دور دوم انتخابات، بستن راه بر مارین لوپن بوده است و بنابراین «نه از حُب ماکرون، که از بغض لوپن» وی را به ریاست جمهوری برگزیدند، اما نباید از یاد برد که بخشی از آرا  ژان لوک ملانشون در دور اول انتخابات نیز با اتکاء به رویکرد «رأی مفید» به نام وی به صندوق‌ها ریخته شد. ژان لوک ملانشون با اشاره به انتخابات پارلمانی ماه ژوئن «از دور سوم رأی‌گیری» سخن گفت و خواستار «گسترش اتحاد مردمی» در انتخابات پیش رو شد. ژان لوک ملانشون پیش‌ازاین خواستار بسیج نیروهای چپ برای کسب اکثریت پارلمانی و دست یافتن خود به نخست‌وزیری شده بود.مارین لوپن در نخستین واکنش خود به نتیجه انتخابات، شکست خود را یک «پیروزی درخشان» توصیف کرد و خود را نماینده فرانسه و فرانسویانِ «به فراموشی سپرده شده» دانست و او نیز از آنان خواست برای انتخابات پارلمانی آینده که در روزهای ۱۲ و ۱۹ ژوئن برگزار خواهد شد، آماده شوند.
 انتخابات بی‌فروغ 
عدم مشارکت نزدیک به یک‌سوم شهروندان فرانسوی در انتخابات و سلبی بودن جنس آرای ماکرون، جملگی منجر به شکل‌گیری مؤلفه‌های بی‌ثبات سازدر پاریس شده است. این‌چنین، به نظر می‌رسد که نخستین چالش پیش روی امانوئل ماکرون اثبات «مشروعیت سیاسی» گزینش خود به ریاست جمهوری، از طریقِ کسب اکثریت پارلمانی باشد.امانوئل ماکرون تنها رئیس دولت در جمهوری پنجم فرانسه است که پس از یک دوره کامل ریاست جمهوری بدون از دست دادن اکثریت پارلمانی برای دوره دوم به جانشینی خود برگزیده ‌شد. فرانسوا میتران و ژاک شیراک تنها رؤسای جمهوری فرانسه که در جمهوری پنجم دو دوره به ریاست جمهوری دست یافتند، در سال‌های پایانی دور اول، اکثریت پارلمانی خود را از دست دادند و ناگزیر به «همزیستی سیاسی» با رقبای خود شدند.  
رادیوفرانسه 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.