ارتودنسی چیست و چگونه کار می کند؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 80950
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳ |

ارتودنسی چیست و چگونه کار می کند؟

بریس ها انواع متوعی دارند که شامل بریس های فلزی، بریس های سرامیکی، بریس های لینگوال ، بریس های شفاف یا نامرئی و بریس های دیمون و ... می باشند.
ارتودنسی چیست و چگونه کار می کند؟

ارتودنسی چیست و چگونه کار می کند؟

برخی از افراد دندان های صافی دارند که روی هم قرار گرفته اند، اما برخی دیگر نیز دندان های کج و نامرتبی دارند که به درستی روی هم قرار نمی گیرند. دندان ‌های کج و نامرتب علاوه بر تاثیر منفی که بر چهره دارند بر روی سلامت دهان و دندان نیز تاثیر می گذارند. خبر خوب این است که با کمک درمان ارتودنسی مناسب می توان هر گونه کجی، نامرتبی، فاصله بین دندانی و …. را اصلاح کرد. اما ارتودنسی چیست و چه کمکی به بشریت کرده است؟

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که به تشخیص، پیشگیری، کنترل، راهنمایی و اصلاح ناهنجاری های دندانی یا بی نظمی های دندانی با استفاده از انواع بریس ها می پردازد.

پزشکی که که به عنوان متخصص ارتودنسی شناخته می شود، فرد مناسبی برای مشاوره برای درمان ارتودنسی شما است. این متخصصان پس از چهار سال تحصیل در رشته دندانپزشکی، دو یا چند سال دیگر را به تحصیل تخصصی در حوزه ارتودنسی می پردازند.

مزایای ارتودنسی دندان چیست؟

ممکن است فکر کنید که صاف کردن دندان ‌هایتان فقط فواید زیبایی دارد، اما مزایای درمان ارتودنسی تنها محدود به زیبایی چهره و لبخند نمی شود. تمیز کردن دندان های کج ممکن است سخت تر باشد، که می تواند منجر به پوسیدگی دندان یا بیماری پریودنتال شود. دندان هایی که به درستی روی هم قرار نمی گیرند می توانند جویدن را سخت تر کنند و منجر به سردرد، درد شانه یا کمر و حتی اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) شود.

بنابراین اگر شما هر گونه ناهنجاری دندانی دارید در اسرع وقت به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید و با اطلاع از نوع درمان و هزینه ارتودنسی و همچنین مشاوره کامل درباره ارتودنسی دندان و مزایا و معایب آن، در صورت نیاز درمان را آغاز کنید.

درمان های ارتودنسی چگونه کار می کنند؟

درمان ‌های ارتودنسی شامل انواع مختلفی از دستگاه ‌ها می باشد که از آنها به منظور حرکت آهسته دندان ‌ها، تحت تأثیر قرار دادن دندان ها و فک و همچنین ایجاد فشار ملایم بر روی دندان ‌ها و فک استفاده می ‌شوند. انواع دستگاه های ارتودنسی شامل دستگاه های ارتودنسی ثابت و متحرک است که در ادامه با لوازم و ابزارهای به کار رفته در این نوع دستگاه ها آشنا می شوید. بسته به شدت وضعیت دندانی شما، متخصص ارتودنسی به شما توصیه می کند که کدام روش برای شما مناسب تر است.

Description: ارتودنسی دندان چیست؟ انواع و مزایای درمان ارتودنسی - کلینیک دندانپزشکی ویستا

انواع دستگاه های ارتودنسی ثابت

بریس ها 

بریس ها رایج ترین وسیله ارتودنسی ثابت هستند. آنها از باند، سیم و براکت تشکیل شده اند. چطور کار می کنند؟ بریس ها لنگرهایی هستند که در اطراف دندان شما قرار می گیرند. براکت ها به جلوی دندان ها نصب می شوند و توسط سیم های های قوس دار به باندها متصل می شوند. سفت کردن سیم های کمانی به دندان های شما فشار وارد می کند و به آرامی آنها را به سمت موقعیت هدف خود می برد. بریس ها معمولا به صورت ماهانه تنظیم می شوند و برای چند ماه تا چند سال استفاده می شوند.

فضا نگهدار ثابت

 گاهی اوقات، کودکان خردسال دندان های خود را زودتر از موعد از دست می دهند. در چنین شرایطی، متخصص ارتودنسی ممکن است یک فضای نگهدارنده را در دهان کودک شما قرار دهد تا فضا را تا زمانی که دندان دائمی ظاهر شود باز نگه دارد.

انواع دستگاه های ارتودنسی متحرک

الاینرها 

الاینرها جایگزینی محبوب در مقایسه با بریس های سنتی می باشند. تراز کننده ها (الاینرها) مانند بریس ها دندان ها را حرکت می دهند، اما عملاً نامرئی هستند و شامل سیم ها و براکت های فلزی نمی شوند. اگر از آنها استفاده می کنید، باید هنگام غذا خوردن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آنها را بردارید.

فضا نگهدار متحرک

 این دستگاه ها هم مانند نگهدارنده های ارتودنسی ثابت عمل می کنند با این تفاوت که متحرک هستند و قابلیت جابجایی دارند. آنها از شاخه های پلاستیکی یا سیمی و یک پایه اکریلیک تشکیل شده اند که روی فک قرار می گیرند. این نوع نگهدارنده ها در فضاهای باز بین دندان ها قرار می گیرند تا دندان ها را از هم جدا نگه دارند.

اسپلینت

اسپلینت ها روی فک بالا یا پایین قرار می گیرند و برای درمان اختلالات TMJ با آموزش بستن فک در موقعیت بهتر استفاده می شوند.

منبسط کننده کام

این دستگاه یک صفحه پلاستیکی است که روی سقف دهان قرار می گیرد. زمانی استفاده می شود که نیاز به گسترش قوس فک بالایی است..

نگهدارنده ارتودنسی (ریتینر)

از نگهدارنده های ارتودنسی پس از اتمام درمان ارتودنسی به منظور جلوگیری از برگشت دندان‌ ها به موقعیت قبلی خود استفاده می شود.

چگونه بفهمم که آیا به درمان ارتودنسی نیاز دارم؟

در اینجا برخی از مشکلات دندان های شما که ممکن است نیاز به ارتودنسی داشته باشید آورده شده است:

اوربایت: در این حالت دندان های جلویی فک بالا از دندان های پایینی جلوتر قرار می گیرند.

آندربایت:  در این حالت دندان ‌های پایین ممکن است خیلی جلوتر به نظر برسند، در حالی که دندان ‌های بالایی خیلی عقب قرار گرفته ‌اند.

کراس بایت: زمانی که دندان های بالایی شما در پشت دندان های پایین قرار می گیرند، زمانی که دهان شما بسته است، دچار کراس بایت می شوید.

اپن بایت: برخی از افراد هنگام گاز گرفتن، یک شکاف عمودی بین دندان های پایین و بالایی جلویی دارند. به این حالت اپن بایت گفته می شود.

عدم تناسب: در این حالت مرکز دندان های جلویی بالا و پایین شما روی هم قرار نمی گیرند.

فاصله بین دندانی: در این مورد، در بین دندان های شما فاصله یا شکاف بین دندانی دیده می شود.

شلوغی دندان ها: این همان چیزی است که زمانی اتفاق می افتد که فک شما جایی برای همه دندان های شما ندارد و باعث شلوغی دندان ها و روی هم رفتگی آنها می شود.

مشکلات مربوط به ارتودنسی دندان در اکثر مواقع واضح هستند و فرد به راحتی می تواند تشخیص دهد که آیا نیاز به این نوع درمان دارد یا خیر؟ اما با همه این تفاسیر این متخصص ارتودنسی است که تصمیم می گیرد که آیا شما کاندیدای مناسبی برای درمان ارتودنسی هستید یا خیر و اینکه کدام نوع درمان برای شما مناسب تر است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.