آمریکا و دیپلماسی شانتاژ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 56906
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۶:۲۱ |
لفاظی جدید آمریکا علیه ایران واکاوی شد

آمریکا و دیپلماسی شانتاژ

همچنان در روزهای مذاکره به سر می‌بریم و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و دیپلمات‌های ارشد کشورمان تمام دقت و تلاش خود را بر نتیجه‌بخش بودن مباحث و فهماندن مواضع جمهوری اسلامی ایران متمرکز کرده‌اند. 
آمریکا و دیپلماسی شانتاژ

گروه سیاسی 
همچنان در روزهای مذاکره به سر می‌بریم و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و دیپلمات‌های ارشد کشورمان تمام دقت و تلاش خود را بر نتیجه‌بخش بودن مباحث و فهماندن مواضع جمهوری اسلامی ایران متمرکز کرده‌اند. 
درحالی‌که تمام طرف‌های حاضر، دور هفتم مذاکرات هسته‌ای را مثبت و موفق ارزیابی کردند شاهد هستیم که آمریکا، کشوری که به‌صورت مستقیم در مذاکرات حضور ندارد و عملاً در سال ۲۰۱۷ به‌صورت رسمی از برجام خارج شد ادعاهایی را علیه ایران مطرح می‌کند که نشان می‌دهد همچنان از بازی دوگانه و تهدید دست نکشیده است.
هرچند هنوز در مورد تاریخ ازسرگیری مذاکرات دور هشتم، شفافیت کامل وجود ندارد. اما میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده است که دور هشتم مذاکرات وین درباره احیای برجام توافق هسته‌ای ایران ممکن است اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه ۲۰۲۲ آغاز شود.
در نشست و مذاکرات اخیر طبق گفته علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در دور هفتم مذاکرات رویکرد ایران نسبت به‌پیش‌نویس‌های ش۶دور گذشته مطرح شد و مسئله مهم این بود که طرف دیگر مذاکرات با رویکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به‌عنوان پایه و اساس دور جدید مذاکرات موافقت نمی‌کرد.
باقری در گفت‌وگوی اخیر خود با شبکه المیادین درباره دور هفتم مذاکرات تأکید کرده است که مجموعه۱+۴ بعد از یک هفته مذاکرات فشرده با رویکرد ایران که در پیش‌نویس مطرح کردیم، موافقت کرد. اکنون دو پیش‌نویس جدید داریم؛ یکی در خصوص برداشت تحریم‌ها و دومی در خصوص اقدامات هسته‌ای. این دو پیش‌نویس اساس مذاکرات در دور جدید خواهند بود.
 فضاسازی آمریکا و ادعاهای کدخداگرایانه در مورد مذاکرات وین و فعالیت‌های ایران!
لذا دقیقاً در شرایطی که روند مذاکرات در مسیر درست قرارگرفته و به نظر می‌رسد ممکن است پیشرفت‌هایی حاصل شود، وزیر امور خارجه آمریکا ادعا می‌کند «زمان برای توافق با ایران بسیار کم شده است»! 
وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به‌وقت محلی در سخنانی در جمع خبرنگاران درباره زمان بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران (برجام) مدعی شد که محدودیت زمانی برای این مسئله تعیین نمی‌کنم اما زمان بسیار کوتاه شده است.
این مقام ارشد دولت بایدن در تداوم فضاسازی‌ها در بحبوحه مذاکرات وین ادعا کرد که نمی‌خواهم برای فرصت باقی‌مانده یک محدوده زمانی تعیین کنم اما باید بگویم فرصت رو به اتمام است و دستیابی به مزایای برجام از طریق بازگشت متقابل به پایبندی به این توافق هرروز با پیشرفت‌های ایران در برنامه هسته‌ای آن مشکل‌تر می‌شود.
هرچند بلینکن در ادامه اذعان کرده است که آمریکا به دلیل یکی از بدترین تصمیمات در سیاست خارجی در یک دهه گذشته، یعنی خروج از برجام، به این نقطه رسیده است اما همچنان به لفاظی‌های خود ادامه می‌دهد.
وزیر امور خارجه آمریکا بابیان اینکه ما در حال بررسی گزینه‌ها و جایگزین‌ها هستیم، مدعی شد واشنگتن در مقایسه با سال گذشته،  تقریبا در همه مسائل ازجمله  برنامه هسته‌ای ایران، احتمال تجاوز روسیه علیه اوکراین و همسایگانش و تلاش‌های چین برای به چالش کشیدن نظم بین‌المللی با متحدان و شرکای خود هم‌عقیده و همسو است.
  دو تحلیل از ادعای جدید وزیر  خارجه آمریکا علیه ایران و روند مذاکرات
تحلیلی که از اظهارات جدید وزیر خارجه آمریکا برمی‌آید را می‌توان از دو منظر مطرح کرد؛ «نخست فضاسازی علیه ایران درروند مذاکرات. دوم؛ پر کردن خلاء کاهش قدرت حضور و نفوذ خویش در منطقه با فشار و فضاسازی علیه چین و روسیه.»
منظر نخست را در سطرهای بالاتر مطرح کردیم. اما اگر بخواهیم کامل‌تر به آن بپردازیم می‌توانیم به دست‌وپا زدن دولت جدید آمریکا برای جبران سیاست‌های خارجی اشتباه دولت ترامپ در سطح بین‌المللی اشاره‌کنیم. درحال حاضر دولت جو بایدن با شرایطی روبه روست که اقدامات دولت ترامپ بر اقدامات آن‌ها سایه انداخته و شرایط نابسامان و انتقادات داخلی نیز به آن‌ها فشار می‌آورد.
درهمین حال آمریکا درتلاش است درروند مذاکرات هسته‌ای در وین برای احیای برجام خود را طوری نشان دهد که دست برتر را نسبت به ایران دارد و باوجوداینکه خودش از این توافق خارج‌شده اما سعی کرده دست پیش را بگیرد که پس نیفتد! برای تحقق این امر نیز شاهد لفاظی‌های مقامات رژیم صهیونیستی هستیم. اظهاراتی که دقیقا هم‌راستا و موازی با بازی و سیاست همیشگی آمریکا یعنی «تهدید به جنگ و اعمال زور» است.
 جنگ روانی-رسانه‌ای آمریکا علیه ایران، چین و روسیه
تحلیل ادعای جدید آنتونی بلینکن از منظر دوم نیز به‌راحتی تحلیل نخست را تکمیل می‌کند. آمریکا اکنون قدرت نظامی و قدرت تأثیرگذاری خود را در منطقه غرب آسیا ازدست‌داده است. اقداماتی چون ترک افغانستان، خالی کردن بسیاری از پایگاه‌های نظامی خود در عراق و عقب‌نشینی مداوم از خاک‌های سرزمینی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، عدم ارتباط عمیق با عربستان سعودی به‌عنوان بازیگردان اصلی اقدامات تروریستی آمریکا در منطقه نشان می‌دهد که بازی استعمار و غارت منابع توسط آمریکایی‌ها با شکست مواجه شده یا دستکم به حالت مستشاری تغییر کرده است. به همین دلیل تلاش می‌کند اجازه ندهد که ایران، چین و روسیه جای خالی او را در منطقه غرب آسیا پر کند و این اقدام را با جنگ روانی-رسانه ای پیش می‌برد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.