یک بام و صد هوای رابرت مالی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 75633
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۶:۵۴ |
چرا سخنان دیپلمات آمریکایی را کسی باور ندارد؟

یک بام و صد هوای رابرت مالی

 این روزها رابرت مالی ،نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تلاش می کند تا با بیان برخی جملات که بسیار بالاتر از  سطح وی و مقامات کاخ سفید نیست، خود را نماینده ساختار و نظامی قدرتمند علیه ایران نشان دهد! با این حال توان رابرت مالی در تقابل با ایران به اندازه ای ضعیف است که حتی خود مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه ایالات متحده نیز آن را چندان باور ندارند. نماینده آمریکا در امور ایران با بیان اینکه واشنگتن توجه خود را به حمایت از اغتشاشات معطوف نموده، تهدید کرد که اگر لازم باشد به‌ عنوان آخرین راهکار، به گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران متوسل می‌شوند.
یک بام و صد هوای رابرت مالی
گروه بین الملل
 این روزها رابرت مالی ،نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تلاش می کند تا با بیان برخی جملات که بسیار بالاتر از  سطح وی و مقامات کاخ سفید نیست، خود را نماینده ساختار و نظامی قدرتمند علیه ایران نشان دهد! با این حال توان رابرت مالی در تقابل با ایران به اندازه ای ضعیف است که حتی خود مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه ایالات متحده نیز آن را چندان باور ندارند. نماینده آمریکا در امور ایران با بیان اینکه واشنگتن توجه خود را به حمایت از اغتشاشات معطوف نموده، تهدید کرد که اگر لازم باشد به‌ عنوان آخرین راهکار، به گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران متوسل می‌شوند. 
 رابرت مالی دقیقا چه گفته است؟
 «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، بعد از اذعان به اینکه موضوع احیای برجام و مذاکرات رفع تحریم‌های ایران حتی در دستورکار واشنگتن هم نیست، این بار تمرکز بر توافق هسته‌ای را موجب اتلاف وقت توصیف کرد.مالی شامگاه دوشنبه طی سخنرانی در همایشی در «اندیشکده کارنگی»، گفت: آمریکا روی مسائلی از ایران تمرکز دارد که برایش مفید باشد و در حال حاضر اگر قرار باشد هیچ اتفاقی در موضوع توافق هسته‌ای ایران رخ ندهد، واشنگتن هم وقت خود را روی آن هدر نمی‌دهد.
این دیپلمات آمریکایی با ادعای اینکه بارها در مذاکرات وین به حصول توافق برای بازگشت به برجام «بسیار نزدیک»‌ شده بودند، اما اظهار داشت: «هر بار که ما نزدیک می‌شدیم، ایران درخواست‌های فرعی جدیدی مطرح می‌کرد که مذاکرات را از مسیر خارج می‌ساخت.ترجیح ما استفاده از دیپلماسی با ابزارهای فشار مخصوصا تحریم‌ها است. ولی اگر دیپلماسی شکست بخورد، تقریبا همه گزینه‌ها را روی میز نگه داشته‌ایم.همزمان که از دیگر ابزارها استفاده می‌کنیم، به‌عنوان آخرین راه، گزینه نظامی را در صورت لزوم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی اجرا می‌کنیم».
 دروغ های بی پایان رابرت مالی 
رابرت مالی خود بهتر از هر فرد دیگری می داند که دلیل به بن بست رسیدن مذاکرات برجام در برهه کنونی چه عوامل پشت پرده ای بوده اند. اصرار آمریکا بر عدم ارائه تضمین‌های اعتباری به تهران، برگزاری انتخابات میاندوره ای کنگره و انتخابات سراسری در اراضی اشغالی از جمله عوامل تأثیرگذاری در این حوزه محسوب می شوند.
در چنین شرایطی مقامات آمریکایی سعی در مخابره آدرس‌ها و نشانه های غلطی به کشورمان دارند .به عنوان مثال رابرت مالی اخیرا بار دیگر تأکید کرده است که دولت بایدن، نمی‌تواند تضمینی در خصوص رویکرد دولت آتی آمریکا در قبال توافق هسته‌ای با تهران دهد! وی در ادامه این ادعا، تأکید کرده است که تهران با طرح این مطالبه و دیگر مطالباتی که به‌زعم وی در تعارض با مطالبات هسته‌ای و برجامی قرار داشته و مصداق مطالباتی فرابرجامی محسوب می‌شود، مانع از احیای برجام شده است. واقعیت امر این است که جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را در قبال دریافت «تضمین‌های اعتباری» و« تضمین‌های فنی» درروند احیای توافق هسته‌ای مشخص‌کرده است. بدیهی است که دولت فعلی آمریکا نمی‌تواند دولت بعدی را وادار به اتخاذ رویکردی ایجابی یا سلبی نسبت به توافق هسته‌ای کند، اما قطعا می‌تواند تعهداتی را بپذیرد ( و تضمین‌هایی را بر اساس آن تعهدات ارائه دهد) که هزینه‌ها و ریسک خروج توافق هسته‌ای را از سوی دولت جمهوری‌خواه بعدی  افزایش دهد. آیا می‌توان باور کرد که رابرت مالی این قاعده ساده را درک نکرده باشد؟! قطعا پاسخ این سؤال منفی است. 
 رابرت مالی به هدف خود نمی رسد
در ماورای شانتاژ اخیر رابرت مالی و تهدید وی، باید این حقیقت را مدنظر قرار داد که تهران با قدرت خود ، هرگز اجازه نخواهد داد تا مقامات کاخ سفید حتی به اهداف حداقلی خود در تقابل با کشورمان دست پیدا کنند. در جریان برگزاری مذاکرات اخیر وین، بارها طرف غربی بر روی یک خط قرمز غیر اعلامی به نام «حفظ هندسه تحریم‌های ضد ایرانی» تأکید کرده است. مقامات دولت بایدن از بدو حضور خود در کاخ سفید تاکنون، نسبت به طرح  دو مطالبه  «تضمین» و« راستی آزمایی» نگاه بازدارنده‌ای داشته‌اند زیرا تحقق این دو، منجر به انهدام هندسه و ساختار تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا خواهد شد. حفظ هندسه  تحریم‌های ضد ایرانی ،اصلی‌ترین خواسته غیر اعلامی آمریکا در مذاکرات وین محسوب می‌شود، به‌گونه‌ای که بتوان یک تحریم را در هر زمان ممکن احیا نمود یا با استناد به برچسب‌ها و عناوین گوناگون، آن را علیه جمهوری اسلامی ایران  وضع کرد. بنابراین، اصلی‌ترین دلیل اصرار رابرت مالی و دیگر مقامات آمریکایی مبنی بر عدم ارائه تضمین‌های اعتباری در مسیر احیای توافق هسته‌ای، جلوگیری از انهدام هندسه تحریم‌های ضد ایرانی است. مقامات وزارت خارجه آمریکا معتقدند که اگر هندسه تحریم‌های ضد ایرانی فروریزد، دیگر آن‌ها قدرت مانور را برای وادارسازی ایران به چینش میز مذاکره در حوزه‌های فرابرجامی و غیرهسته‌ای نخواهند داشت. آخرین مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز  ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید. برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که اتحادیه اروپا مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است. تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.
 غوغای بی فایده آمریکایی ها 
طی روزهای اخیر، مقامات آمریکایی بر روی موضوع فروش تسلیحات ایرانی به روسیه تمرکز زیادی نموده و آن را مصداق عینی نقض قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانسته اند.اوکراین نیز طی هفته های اخیر  بارها روسیه را به کاربرد پهپادهای ساخت ایران و به‌ویژه شاهد ۱۳۶ متهم کرده است. ولودیمیر زلنسکی مهره بازی غرب در کی یف نیز  این ادعا را در پی  دستور صریح مقامات آمریکای و اروپایی به صورت مستمر تکرار می کند.  تهران در مقابل  تأکید دارد  که مراودات تسلیحاتی با مسکو، ارتباطی با جنگ اوکراین ندارد. تروئیکای اروپایی نیز در سال ۲۰۲۰ اذعان کردند که ایران بابت صدور تسلیحات( غیر از سامانه های پیشرفته موشکی) به کشورهای دیگر محدودیتی ندارد.بدیهی است که بر همین مبنا، از سال ۲۰۲۰ به بعد، کلیه قراردادهایی که در زمینه صدور تسلیحات ایرانی به دیگر کشورها منعقد شده از وجاهتی قانونی و حقوقی برخوردار است و اعضای  غربی شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز نمی توانند کمترین ادعایی در خصوص آن داشته باشند. 
|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.