گسترش مناسبات تهران و دوحه راهگشای چالش‌های‌ منطقه‌ای است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 66017
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۶:۱۹ |
هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه:

گسترش مناسبات تهران و دوحه راهگشای چالش‌های‌ منطقه‌ای است

کارشناسان منطقه براین باورند که با توجه به تحولات اخیر در سطح منطقه و همچنین محیط بین‌المللی، سفر امیر قطر به تهران می‌‌تواند در حوزه‌هایی مانند مذاکرات وین، امنیت منطقه‌ای، تقویت محور مقاومت و همکاری‌های اقتصادی مثمرثمر و گره‌گشا باشد.
گسترش مناسبات تهران و دوحه راهگشای چالش‌های‌ منطقه‌ای است

گروه سیاسی
کارشناسان منطقه براین باورند که با توجه به تحولات اخیر در سطح منطقه و همچنین محیط بین‌المللی، سفر امیر قطر به تهران می‌‌تواند در حوزه‌هایی مانند مذاکرات وین، امنیت منطقه‌ای، تقویت محور مقاومت و همکاری‌های اقتصادی مثمرثمر و گره‌گشا باشد. «رسالت» در بررسی‌ این موضوع به گفت‌وگو با حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا‌ پرداخت.  حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل غرب‌آسیا در تشریح سفر شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر به تهران و گسترش مناسبات تهران_دوحه بیان کرد: قطر یکی‌ از ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس است که در طول ۴ دهه گذشته توانست علی‌رغم فشارهای خارجی‌ و منطقه‌ای روابط معتدل و مبتنی بر‌ منافع ملی با ایران برقرار کند.
وی افزود: طی این سال‌ها، قطر نقش مثبتی در حل بحران‌های منطقه ایفا کرده است. باتوجه به سیاست‌های اعمالی معتدل و مناسبات قطر با غرب، کشورهای منطقه به یکدیگر نزدیک‌تر و دیدگاهشان منسجم‌تر‌ از پیش شده است. هانی زاده تصریح کرد: سفر اخیر شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی به تهران در چندین موضوع راهبردی قابل تحلیل است؛ نخست مناسبات دوجانبه دوحه_ تهران است. هنگامی‌که دوحه از سوی چهار کشور عربی منطقه همچون‌ مصر، بحرین، امارات و عربستان تحریم شده بود، ایران تمام ظرفیت‌های خود را برای کمک در اختیار مقامات قطر قرار داد به‌ویژه آنکه فضای هوایی خود را به روی هواپیماهای قطری گشود.  کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین خاطرنشان کرد: طی سال‌های تحریم دوحه، ایران اثبات کرد که دوست وفادار قطر‌ است. بنابراین حال‌ که مشکلات قطر با کشورهای عربی منطقه کاهش و اتمام یافته است، درصدد است تا همکاری با ایران را‌ گسترش بخشد. 
او متذکر شد: گسترش مناسبات تهران – دوحه در مقطع کنونی در حوزه مسائل منطقه‌ای  می‌تواند سبب نزدیک‌شدن دیدگاه‌های اعضای این شورا و ایران باشد و در بسیاری از چالش‌های منطقه‌ای راهگشا باشد. 
   مناسبات تهران و دوحه می‌‌تواند به ایجاد ثبات و امنیت کمک کند
هانی زاده بابیان اینکه گسترش مناسبات تهران_ دوحه می‌‌تواند به ایجاد ثبات و امنیت روزافزون در منطقه کمک قابل‌توجهی کند، اظهارکرد:  اکنون دوحه با بهبود مناسبات خود با کشورهای عربی، از آمادگی لازم برای تغییر فضای موجود میان ایران با ۳کشور عربستان‌سعودی، امارات متحده‌عربی و بحرین برخوردار است و می‌تواند در این زمینه هم نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشد. او در‌ پایان این گفت‌وگو گفت: ایران و قطر دارای منابع گاز بسیار غنی هستند که این همکاری می‌تواند جانشین بسیار خوبی برای سایر کشورها به‌ویژه در دوران تهدید روسیه مبنی بر‌ تحریم گاز کشورهای اروپایی باشد. اکنون نگاه کشورهای اروپایی برای خرید گاز ایران و قطر متوجه گسترش مناسبات تهران_دوحه شده است. در این راستا ایران و قطر می‌توانند همکاری گسترده‌ای داشته باشد.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.