گروه‌های استکباری نهادهای بین‌المللی را در مسیر اهداف‌شان تغییر می‌دهند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 78676
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۶:۰۲ |
یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق:

گروه‌های استکباری نهادهای بین‌المللی را در مسیر اهداف‌شان تغییر می‌دهند

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» بیان داشت: هر کشوری توانایی و قدرت خود را از مؤلفه‌هایی همچون روابط داخلی، روابط دولت با مردم، مردم با مردم، توانایی اعتماد مردم به دولت، هماهنگی ارکان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در داخل به دست می‌آورد.
گروه‌های استکباری نهادهای بین‌المللی را در مسیر اهداف‌شان تغییر می‌دهند

گروه سیاسی 
یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» بیان داشت: هر کشوری توانایی و قدرت خود را از مؤلفه‌هایی همچون روابط داخلی، روابط دولت با مردم، مردم با مردم، توانایی اعتماد مردم به دولت، هماهنگی ارکان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در داخل به دست می‌آورد. در حوزه خارجی نیز منطقه، روابط جهانی، روابط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و روابط بین‌الملل تأثیرگذار است. به‌موجب این مؤلفه‌هاست که رابطه با کشورها شکل می‌گیرد. بخشی از این روابط در ارتباط با نهادهای بین‌المللی است. به‌طور کل نهادهای بین‌المللی اقسام مختلفی دارند؛ سازمان ملل، شورای امنیت و بانک جهانی ازجمله این نهادها می‌باشند. اتحادیه‌ها و توافقنامه‌های گروهی و منطقه‌ای نیز امری اثرگذار است و به هرنسبت که بتوانیم در این نهادها اعم از نهادهای بین‌المللی یا نهادهای اقتصادی و منطقه‌ای حضور فعال داشته باشیم، توان و اقتدار استفاده از فرصت‌ها و جلوگیری از تهدیدها را نشان داده‌ایم.  وی افزود: به هر نسبت که در نهادهای بین‌المللی حضور داشته باشیم، موفق هستیم. حضور در نهادهای بین‌المللی امری تخصصی است و در ارتباط با سازمان‌هایی است که با حوزه بین‌الملل و سیاست خارجه سروکار دارند. به‌طور کلی وزارت امور خارجه عهده‌دار این امر است. نهادهای سیاسی، علمی، اقتصادی و تشکل‌هایی همچون اتاق‌ها و نهادهای مردمی نیز اثرگذارند.  آل اسحاق تصریح کرد: ایجاد بلوک قدرتی با کشورهای همسو در مجامع بین‌المللی به‌اندازه نسبت توانایی حضور و تأثیرگذاری امکان‌پذیر خواهد بود. در تعامل بین‌المللی ضرورت دارد تا ارتباط دوطرفه باشد و دو طرف منافع یکدیگر را تضمین کنند. هیچ تعاملی به‌صورت یک‌طرفه ممکن نیست و ضرورت دارد تا منافع طرفین در ابتدای امر تضمین شده باشد.  رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق همچنین خاطرنشان کرد: رویکرد گروه‌های استکباری همچون آمریکا این است که نهادهای بین‌المللی را در مسیر اهداف خود قرار دهند. چنین رویکردی با مقاومت جهانی مواجه می‌شود و موردانتقاد جهانیان قرار می‌گیرد. اینکه آمریکا بخواهد از شورای امنیت سوءاستفاده کند و بگوید هر کاری را که‌ می‌گویم انجام دهید، نادرست است و امکان‌پذیر است. یک گروه، یک کشور‌ و یک‌نهاد نمی‌تواند تصمیم‌گیر‌ تمام مردم باشد. 
 ضرورت ایجاد تعامل همسو و دوطرفه با کشورهای دوست
وی متذکر شد: تعامل می‌بایست دوطرفه و دارای  موازنه باشد تا طرفین بتوانند به‌درستی اهداف خود را پیش ببرند و منافع خود را به دست بیاورند. به نسبت قدرت، نفوذ شکل می‌گیرد. به طورمثال در حوزه اقتصاد، توانایی اقتصادی تنها مالی نیست بلکه نوع ظرفیت‌های اقتصادی، نوع همکاری و قدرت چانه‌زنی، نوع رفع مشکل از نظام جهانی را شامل‌ می‌شود. به طورکل درجریان تعاملات نوع آورده برای طرف مقابل می‌بایست مفید باشد. او ابراز داشت: وزیر امورخارجه‌ کشور به‌منظور گفتمان و حضور در منطقه راهی اردن شده است. درچنین تعاملاتی نوع تقاضا مطرح است و به‌اندازه رفع نیاز خود، ظرفیت خواهیم داشت. به طورمثا‌ل اگر عضو اتحادیه هستیم باید بدانیم که از اتحادیه چه می‌خواهیم و در مقابل چه چیز خواهیم داد. آل اسحاق گفت: تعامل دوطرفه ضرورت دارد. مجموعه ادبیات تعاملی و رویکردهای موجود به‌نحوی‌که بار خاطر‌ نباشیم و یار شاکر‌باشیم، ضرورت دارد. در مقابل نهادهای مقابل نیز باید بار خاطرمان نباشند و کمک گر باشند. وی در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: یکی از مأموریت‌های اساسی وزارت خارجه کشور ایجاد تعامل همسو و دوطرفه است. وزیر امور خارجه‌ای موفق خواهد بود که حداکثر حضور کشور در نهادهای مذکور را زمینه‌سازی کند.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.