گام جدید انتخابات ۱۴۰۰ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 38596
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۶:۰۲ |

گام جدید انتخابات ۱۴۰۰

موعد اولین انتخابات قرن پیش‌رو در حالی از راه می‌رسد که به‌زعم خبرگان، هرچند از آن شور و شوق انتخاباتی معمول فاصله داریم، اما شواهد و قرائن از روز‌های پُرتحرکی خبر می‌دهند. 
گام جدید انتخابات ۱۴۰۰

گروه سیاسی
موعد اولین انتخابات قرن پیش‌رو در حالی از راه می‌رسد که به‌زعم خبرگان، هرچند از آن شور و شوق انتخاباتی معمول فاصله داریم، اما شواهد و قرائن از روز‌های پُرتحرکی خبر می‌دهند. 
بناست «سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری»، «ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا» و ۲ انتخابات میان‌دوره‌ای یعنی «دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری» و «اولین میان‌دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی» روز جمعه ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ برگزار شود.
تازه‌ترین و البته یکی از مهم‌ترین گام‌های انتخابات پیش‌رو روز شنبه از سوی عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان رسانه‌ای و اسامی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد. 
بر این اساس، آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله سید احمد خاتمی، آیت‌الله عباس کعبی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، سیامک ره‌پیک، محمدحسن صادقی‌مقدم و عباسعلی کدخدایی به‌عنوان اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری انتخاب شدند.
ثبت‌نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز ٢١ اردیبهشت ۱۴۰۰ آغاز می‌شود و داوطلبان ۲۰ روز فرصت تبلیغات دارند. براساس زمان‌بندی تعیین‌شده، مجموع زمان و فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری ۳۹ روز تعیین شده است. پس از تشکیل هیئت اجرایی مرکزی در ۱۱ اسفندماه ۹۹، هیئت‌های اجرایی در تاریخ ۲۱ تا ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ با مهلت سه روز، ثبت‌نام از تاریخ ۲۱ لغایت ۲۵ اردیبهشت‌ماه با مهلت ۵ روز، انتشار اسامی نهایی ۵ و ۶ خرداد ۱۴۰۰ به مدت ۲ روز، تبلیغات از تاریخ هفت ‌تا ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ به مدت ۲۰ روز در نظر گرفته شده و ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ ممنوعیت تبلیغات و ۲۸ این ماه نیز روز اخذ رأی اعلام شده است.
همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا نیز برگزار خواهد شد، اما برخلاف انتخابات ریاست جمهوری، اعضای هیئت مرکزی این انتخابات از نمایندگان مجلس بوده و توسط مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند. 
بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی  در جلسه علنی روز چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ مجلس محسن پیرهادی، محمدصالح جوکار، حمیدرضا کاظمی، سیدنظام‌الدین موسوی و سید مصطفی میرسلیم را به ترتیب با ۱۶۷، ۱۳۷،۱۰۱، ۲۰۱ و ۱۸۵ رأی از ۲۴۱ رأی اخذ شده به‌عنوان اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی کشور از کمیسیون «امور داخلی کشور و شوراها» و کمیسیون «اصل ۹۰ مجلس» انتخاب کردند.
البته بحث‌های زیادی مطرح است که باید برگزاری انتخابات شورا‌ها نیز به شورای نگهبان واگذار شود چراکه تخلفات اعضای شوراهای شهر و شهرداران در جای‌جای ایران قرینه خوبی برای ناکارآمدی نظارت مجلس بر فرآیند انتخابات شوراهاست. 
در همین راستا احمد علیرضا بیگی که قبلا استاندار بود و الان ردای نمایندگی مجلس در کمیسیون «امورداخلی کشور و شوراها» را دارد، ۱۰ دی ۹۹ اعلام کرد: در حال حاضر بیش از هزار نفر از اعضای شورا‌های شهر و روستا زیر قرار‌های تأمینی بوده و یا پرونده کیفری دارند.
در مقابل خبرگان معتقدند در هیچ کجای قانون، نظارت بر انتخابات شور‌اهای اسلامی شهر و روستا به شورای نگهبان واگذار نشده و نباید تکلیف مالایطاق به این شورا تحمیل شود. 
پیشنهاد این طیف، تشکیل یک سازمان ثابت برای برگزاری انتخابات شوراهاست که دبیرخانه ثابت داشته باشد، اما تابه‌حال محقق نشده است. به‌هرروی موعد انتخابات ۱۴۰۰ از راه می‌رسد و مردم انتظار دارند افرادی در تراز مکتب حاج قاسم سلیمانی انتخاب شوند تا بلکه مشکلات ریزودرشت امروزی پایان یابد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.