گازگرفتگی اروپائیان در اوکراین! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 71236
  پرینتخانه » اسلایدر, بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰ |
روسیه سلاح انرژی خود را فعال تر می سازد

گازگرفتگی اروپائیان در اوکراین!

بحران گازی در اروپا به نقطه اوج خود رسیده است.قیمت گاز در اروپا به دنبال اعلام تعطیلی چند روزه خط لوله «نورداستریم» به رکورد جدیدی در پایان معاملات روزانه رسید.
گازگرفتگی اروپائیان در اوکراین!

گروه بین الملل
بحران گازی در اروپا به نقطه اوج خود رسیده است.قیمت گاز در اروپا به دنبال اعلام تعطیلی چند روزه خط لوله «نورداستریم» به رکورد جدیدی در پایان معاملات روزانه رسید.به گزارش یورونیوز، قیمت گاز در معاملات بورس گاز  تی تی اف هلند (TTF) در حالی در پایان داد و ستدهای روزانه به ۲۵۷/۴ یورو رسید که این رقم برای پایان معاملات روزانه بی‌سابقه محسوب می‌شود. شرکت روسی گازپروم اعلام کرده است  که عرضه گاز از طریق «نورداستریم» بین روزهای ۳۱ اوت و دوم سپتامبر برای «تعمیرات» متوقف خواهد شد.

در مقابل اتحادیه اروپا مسکو را متهم می‌کند که از گاز به عنوان ابزاری در چارچوب راهبرد خود پس از تهاجم نظامی به اوکراین استفاده می‌کند.
رکورد جدید برای قیمت گاز در اروپا در حالی به ثبت رسید که نگرانی‌ها از احتمال عدم وجود ذخیره کافی گاز برای زمستان پیش‌رو بدون نیاز به واردات گاز از روسیه افزایش یافته است.مقام‌های آلمان گفته بودند که این کشور احتمالا به هدف تعیین‌شده از سوی دولت اولاف شولتس، صدراعظم این کشور برای ذخیره گاز دست نخواهد یافت. 
روسیه از زمان آغاز تهاجم نظامی به اوکراین و به دنبال وضع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو تاکنون چند بار سطح صادرات گاز از طریق «نورداستریم» به اروپا را کاهش داده است. اتحادیه اروپا تا سال گذشته حدود ۴۰ درصد از گاز مورد نیاز خود را از روسیه خریداری می‌کرد.
 توقف صدور گاز به لتونی
از سوی دیگر، گازپروم، شرکت غول انرژی روسیه اخیرا اعلام کرد صدور گاز طبیعی به کشور «لتونی» را متوقف کرده است، تصمیمی که در ارتباط مستقیم با جنگ روسیه علیه اوکراین است. شرکت گازپروم با اعلام این خبر در کانال تلگرامی خود دلیل این تصمیم خود را «تخطی» لتونی از شرایط «خرید» گاز طبیعی روسیه، اعلام کرده است.  کشور کوچک «لتونی» عضو اتحادیه اروپا در حوزه دریای بالتیک و با روسیه هم مرز است.   گازپروم تصمیم به قطع گاز صادراتی خود به لتونی را یک روز پس از اعلامیه «لاتویاس گاز»، شرکت انرژی لتونی، گرفت. این شرکت روز گذشته اعلام کرد که بهای گاز وارداتی خود از روسیه را نه به روبل بلکه به یورو پرداخت می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ماه مارس و در اوج تنش مسکو با اتحادیه اروپا گفت: کشورهایی که «دوست» مسکو نیستند باید بهای گاز وارداتی خود از روسیه را به روبل بپردازند. کاخ کرملین سیاست جدید خود را پس از آن در پیش گرفت که برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، دارایی‌های این کشور را مسدود کردند. روسیه تا به امروز صدور گاز طبیعی خود به کشورهای لهستان، بلغارستان، فنلاند، هلند و دانمارک را به دلیل سرپیچی آنان از پرداخت بهای گاز به روبل، قطع کرده است.
 بیانیه گازپروم
شرکت گازپروم دلیل کاهش سطح صادرات را تعمیر و نگهداری یک توربین «نورداستریم» عنوان کرده است. کاهش سطح صادرات گاز از راه «نورداستریم» در عمل ظرفیت این خط لوله انتقال گاز را به ۲۰ درصد کاهش خواهد داد. این در حالی است که سطح صادرات گاز از طریق «نورداستریم» هم‌اکنون حدود ۴۰ درصد است. کشورهای اروپایی در حال حاضر تلاش می‌کنند تا ذخیره گاز خود برای زمستان پیش‌رو   را به حداکثر برسانند. کاهش سطح صادرات گاز «نورداستریم» می‌تواند چالشی در این راستا محسوب شود. تاماش وارگا، تحلیلگر امور انرژی می‌گوید: «ذخیره اروپایی‌ها با سطح تعیین شده ۹۰ درصد فاصله دارد و ما روز به روز بیشتر نگران می‌شویم که روسیه از گاز به عنوان سلاح برای امتیازگیری از طرف‌های غربی استفاده کند.»

وزیر انرژی جمهوری چک گفته است  که کاهش سطح صادرات گاز از سوی روسیه «شاهدی دیگر» است که نشان می‌دهد «وابستگی اروپا» به گاز روسیه باید در اولین فرصت کاهش پیدا کند. جمهوری چک هم‌اکنون ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد. کمیسیون اتحادیه اروپا هفته گذشته پیشنهاد کرده بود که کشورهای عضو این اتحادیه برای مقابله با کاهش صادرات گاز روسیه مصرف خود را ۱۵ درصد کاهش دهند. روسیه تا سال گذشته حدود ۴۰ درصد از گاز وارداتی به اتحادیه اروپا را تأمین می‌کرد.
 تنش‌هایی که ادامه دارد
واقعیت امر این است که واشنگتن و لندن به عنوان دو بازیگر آتلانتیکی فعال ، دیگر بازیگران اروپایی را وارد یک منازعه طولانی مدت و فرسایشی ساخته اند. بدون شک روسیه تا زمانی که نسبت به عدم گسترش ناتو به شرق اطمینان نیابد جنگ را متوقف نخواهد کرد. از سوی دیگر، تصمیم سوئد و فنلاند مبنی بر عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی، به طور طبیعی مولد تنش‌های دیگری در شمال روسیه خواهد بود که به طور طبیعی ۲۷ عضو اروپایی ناتو( و با احتساب سوئد و فنلاند ۲۹ عضو اروپایی) را درگیر خواهد ساخت. اصرار دولت‌های بایدن و جانسون بر تبدیل کردن اوکراین به یک « گره کور  ژئو استراتژیک»در منطقه آسیای میانه و اروپا هزینه های راهبردی زیادی را متوجه بازیگران اروپایی خواهد کرد که البته محاسبه آن از عهده دولت‌های سردرگم فعلی در قاره سبز بر نمی آید.

گسل‌های سیاسی-امنیتی در اروپا به بدترین نحو ممکن در حال فعال‌تر و عمیق تر شدن است. در این میان سران اتحادیه اروپا ترجیح می دهند صرفا در  زمان حال  دست به ایده پردازی بزنند تا بلکه بتوانند مفری برای عبور از بحران‌های ساختاری در کشورهای خود پیدا کنند. با این حال باید این حقیقت را پذیرفت که اکنون هیچ یک از مقامات ارشد اروپایی مانند   اولاف شولتز  صدراعظم آلمان یا  امانوئل ماکرون  رئیس جمهور فرانسه دیگر قدرت اقناع افکار عمومی را جهت اجرای طرح های مبتنی بر ریاضت اقتصادی یا حتی رشد اقتصادی را ندارند. به همین دلیل برخی استراتژیست‌های مطرح غربی فروپاشی اروپای واحد را در آینده ای نزدیک دور از ذهن نمی دانند….

|
برچسب ها
, , ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.