کوچک‌سازی به بهانه بی‌پولی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 8435
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۰۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴ |
«رسالت» در گفت‌و‌گو با صاحب‌نظران از كاستی‌های جشنواره تئاتر فجر 98 گزارش می‌دهد؛

کوچک‌سازی به بهانه بی‌پولی

جشنواره تئاتر دهه فجر امسال سي و هفتمين سالگرد خود را در پيش دارد و همچون تمامي اين سال ها تنها رخدادي است که جامعه تئاتر کشور مي تواند داشته هاي خود را به نمايش گذارده و مورد قضاوت اهل هنر قرار گيرد.
کوچک‌سازی به بهانه بی‌پولی

|حسن شجاعي|
جشنواره تئاتر دهه فجر امسال سي و هفتمين سالگرد خود را در پيش دارد و همچون تمامي اين سال ها تنها رخدادي است که جامعه تئاتر کشور مي تواند داشته هاي خود را به نمايش گذارده و مورد قضاوت اهل هنر قرار گيرد. حوزه تئاتر از بخش ها و آيتم هاي متنوعي برخوردار است و اين قابليت را دارد تا از همه ظرفيت هاي هنرهاي نمايشي کشور استفاده کرده و با استفاده از اين آيتم ها به بهترين شکل ممکن مسائل و مشکلات اجتماعي را در قالب هنرهاي نمايشي به مردم عرضه نمايد.
در طي اين سال ها شايد يکي از مشکلاتي که اين نوع از جشنواره ها در کشور با آن مواجه بوده اند سليقه اي برگزار کردن آن است و مديران هر دوره باتوجه به علايق و سلايق خود بخش هايي را به آن افزوده و يا از آن کم کرده اند.اينکه بتوان از ظرفيت ها و قابليت هاي رسانه اي هم در برگزاري جشنواره تئاتر فجر استفاده کرد فرصتي است که هر چند سال يکبار بنا به سليقه مديران منتصب جشنواره به وجود مي آيد و امسال اما اين فرصت بنا به دلايلي که بيشتر کاهش هزينه هاي جاري جشنواره است از دست رفته مي نمايد.شنيده ها و مستندات حکايت از آن دارد که در جشنواره سي و هفتم، در معرفي بخش هاي مختلف، جايي براي تئاتر راديويي ديده نشده و هنرمندان اين عرصه که از پيشکسوتان و بزرگان عرصه هنرهاي نمايشي کشور هستند جايي دراين رخداد ملي و بين المللي ندارند.سال گذشته به مناسبت چهل سالگي انقلاب اسلامي راديوتئاتر در بخش جانبي جشنواره حضوري فعال داشت و گزارش ها حکايت از علاقه مندي مخاطبان به اين بخش و استقبال از نمايش هاي ارائه شده بود. اما امسال گويا به دليل آنچه حميدرضا افتخاري مديرراديو نمايش چابک سازي از سوي متوليان برگزاري جشنواره سي و هفتم عنوان شده اين بخش کنار گذاشته شده و به نظر مي رسد بايد نشستي با حضور مديران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و رسانه ملي برگزار و براي بازگشت اين بخش به جشنواره فجر چاره انديشي شود. شايد حمايت هاي مادي و معنوي از اين حضور سبب شود تا علاقه مندان به اين حوزه نمايشي شاهد نمايش هاي خوبي در جشنواره فجر امسال باشند.

افتخاري، مدير راديو نمايش:
از جشنواره تئاتر فجرحمايت خواهيم کرد
افتخاري در گفت و گو با «رسالت» با اشاره به اينکه سياست امسال جشنواره تئاتر فجر کاهش هزينه ها و سبک تر برگزار شدن آن بوده خاطرنشان کرد: به متوليان برگزاري جشنواره اعلام کرده ايم که اگر نياز باشد معاونت صداي رسانه ملي آمادگي دارد تا حمايت لازم را از برگزاري اين رويداد ملي داشته باشد تا بخش جنبي راديو نمايش در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته باشد. ما آمادگي داريم کارهايي را که در جشنواره مي‌آيد همه را ضبط و از راديو نمايش پخش کنيم يا در داوري‌ها کمک کنيم. همچنين اگر گروه‌ها به تمرين نياز داشته باشند مي‌توانيم استوديو در اختيارشان قرار دهيم. افتخاري ادامه داد: يکي از مشکلات ما اين است که راديو تئاتر در جشنواره به‌عنوان بخش جنبي ديده مي‌شود، نه به عنوان بخش اصلي، اما ژانر راديو تئاتر در دنيا يکي از گونه‌هايي است که متناسب با ذائقه آدم‌ها، مخاطب خاص خود را هم دارد. راديو تئاتر با نمايش‌هاي راديويي فرق دارد و حداقلي از دکور و اکت را دارد. وي با شاره به جذابيت‌هايي که راديو تئاتر دارد و مي تواند بر غناي جشنواره تئاتر فجر بيافزايد خاطرنشان کرد: راديو تئاتر يک گونه تئاتري است که جذابيت‌هاي خودش را دارد و به نمايشنامه خواني نزديک است. راديو تئاتر با راديو نمايش هم متفاوت است و تا حدي از ميزانسن و دکور برخوردار است و بالاخره حضور اين بخش در جشنواره تئاتر فجر مي‌تواند اتفاق خوبي باشد چون براي گروه‌ها تجربه متفاوتي است. افتخاري در پايان با اشاره به جلسه اي که با نادر برهاني مرند دبير جشنواره داشته و اينکه نظر دبير جشنواره فجر نسبت به حضور راديو تئاتر در اين رويداد منفي نيست، گفت: جشنواره فجر يک شوراي سياست‌گذاري دارد ولي اين شورا هنوز به جمع‌بندي نرسيده است و اگر شرايط فراهم شود از اينکه بخش راديو تئاتر به جشنواره اضافه شود استقبال مي‌کنند ولي استدلال‌ها بايد قوي باشد. جلسه ما خوب و اميدوارکننده بود و اميدواريم اين اتفاق شدني باشد.

ايوب آقاخاني، کارگردان تئاتر: از ظرفيت تئاتر راديويي
در جشنواره فجر استفاده شود
ايوب آقاخاني از کارگردانان به نام عرصه تئاتر و نمايش هاي راديويي نيز در گفت و گو با «رسالت» با اشاره به اينکه حذف تئاتر راديويي از جشنواره بين المللي تئاتر فجر اتفاق خوبي نيست گفت: با اطلاعاتي که من از چرايي عدم امکان حضور بخش تئاتر راديويي در جشنواره امسال دارم به نظرم تنگناهايي وجود دارد که اجازه نمي دهد متوليان اين جشنواره مانند سال گذشته بتوانند از اين ظرفيت ارزشمند استفاده کنند.وي با تاکيد بر اين نکته که بخش مهمي از توان نمايشي کشور با حذف تئاتر راديويي از جشنواره فجر خارج مي شود گفت: اين بخش به عنوان نماينده بخش مهمي از حوزه تئاتر کشور که از بزرگان بسياري شکل گرفته اين قابليت را دارد تا در جشنواره تئاتر فجر خوش بدرخشد. ضمن اينکه اين حضور مي تواند به مردمي تر شدن عرصه تئاتر کشور هم کمک کند. جشنوراه فجر جشنواره اي مردمي است و هرچه علائق و سلايق مردم در آن لحاظ شود قطعا مخاطبان بيشتري خواهد داشت.آقاخاني با اشاره به اين موضوع که با توجه به حضور نخبگان هنري در عرصه تئاتر راديويي مي توان ظرفيت هاي تازه اي از اين هنر را براي نسل جوان به نمايش گذاشت تاکيد کرد: نخبه گرايي تئاتر و معرفي جوانان علاقه مند و مستعد تنها با پيوند با رسانه ميسر خواهد شد و باتوجه به اينکه اين استعدادها در رسانه بهتر ديده مي شوند فرصت خوبي است تا راديو تئاتر در جشنواره فجر حضوري پررنگ تر از هميشه داشته باشد. اين حضور را مي توان در تربيت نسل هاي آينده تئاتر راديويي شاهد بود زيرا زمينه براي تبادل تجارب فراهم شده و بزرگان تئاتر راديويي که همواره بر انتقال تجارب خود تاکيد دارند مي توانند براي جوانان فرصت مغتنمي تلقي شوند.اين کارگردان تئاتر در پايان گفت: حضور راديو تئاتر هزينه چنداني براي برگزارکنندگان جشنواره تئاتر فجر ندارد و مي توان با مشارکت رسانه ملي و معاونت صدا اين هزينه ها را جبران کرد زيرا اعتقاد دارم حضور در اين عرصه ارزش اين را دارد تا با مشارکت بتوان هنر نمايش را بيش از پيش تعالي بخشيد.

نادر برهاني مرند، دبير جشنواره تئاتر فجر:
به دنبال چابک سازي جشنواره هستيم
نادر برهاني مرند دبير سي و هشتمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر نيز در گفت و گو با «رسالت» با اشاره به اين نکته که در طول اين سال ها متوليان حوزه تئاتر در معاونت صداي رسانه ملي در کمرنگ ديده شدن تئاتر راديويي در جشنواره تئاتر فجر مقصر بوده اند گفت: در طول سال هاي گذشته با تلاشي که صورت گرفت موضوع حضور تئاتر راديويي در جشنواره تئاتر فجر داشت شکل و صورت خوبي به خود مي گرفت اما دوستاني از همين مجموعه علم مخالفت برداشتند و اجازه ندادند اين روند به حرکت خود ادامه دهد. اين سياستگذاري يک بام و دوهوا سبب شده تا امکان تداوم اتفاقات خوب گذشته فراهم نشود.
وي سپس به اتفاقات جشنواره سال گذشته و مقايسه آن با محدوديت هاي امسال پرداخت و با اشاره به آسيب شناسي هاي صورت گرفته از سوي متوليان بخش هاي مختلف مرتبط با اين حوزه خاطرنشان کرد: سال قبل محدوديت هاي امسال را نداشتيم و به هر نحو اين امکان فراهم تا تئاتر راديويي در جشنواره فجر حضور پيدا کند اما امسال به دليل سياست‌گذاري هاي صورت گرفته بنا شده تا بخش هاي مختلف جشنواره چابک و براساس کيفيت برنامه ريزي شود. ضمن اينکه به دليل محدوديت هاي مالي پيش بيني شده که بخش هاي عريض و طويل جشنواره مديريت شده و به حوزه هاي کيفي تري کاهش پيدا کند و بخش هاي فرعي از دستور کار خارج شود.
برهاني مرند درخصوص امکان بازگشت بخش تئاتر راديويي به جشنواره سي و هفتم نيز گفت: به نظر مي رسد اين اتفاق دور ازذهن باشد زيرا سياست‌گذاري هاي کلان در اين زمينه انجام شده است اما هنوز اين فرصت وجود دارد تا با حمايت هاي مادي و معنوي رسانه ملي به ويژه معاونت صدا بتوان از بازگشت اين بخش در مجامع تصميم گيري دفاع کرد و با توجيه منطقي شاهد حضور دوباره آن در جشنواره باشيم.

نویسنده : حسن شجاعي |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.