کوشش مجلس در مالیات تمرکز بر طبقات پردرآمد و جلوگیری از فرارهای مالیاتی است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 94929
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۶:۴۹ |
مهرداد گودرزوند چگینی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس:

کوشش مجلس در مالیات تمرکز بر طبقات پردرآمد و جلوگیری از فرارهای مالیاتی است

مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده مردم رودبار و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح ارسال ۴ لایحه درباره دیپلماسی اقتصادی به مجلس با محوریت متمرکز بر طبقات پردرآمد و جلوگیری از فرارهای مالیاتی بزرگ و کاهش بار مالیاتی بر کارکنان، کارگران، کسبه و گروه‌های ضعیف پرداخت.
کوشش مجلس در مالیات تمرکز بر طبقات پردرآمد و جلوگیری از فرارهای مالیاتی است

مهرداد گودرزوند چگینی، نماینده مردم رودبار و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح ارسال ۴ لایحه درباره دیپلماسی اقتصادی به مجلس با محوریت متمرکز بر طبقات پردرآمد و جلوگیری از فرارهای مالیاتی بزرگ و کاهش بار مالیاتی بر کارکنان، کارگران، کسبه و گروه‌های ضعیف پرداخت و دراین‌باره اظهارکرد: به‌طورمعمول یکی از منابع اصلی درآمد دولت می‌بایست مالیات باشد. آنچه که در سایر کشورهای دنیا نیز در حال انجام می‌باشد، امر مالیات ستانی است به‌گونه‌ای که ۶۰ درصد منابع‌شان از مسیر مالیات تحقق می‌یابد.

وی بابیان اینکه اخذ مالیات می‌تواند منابع کشور را واقع‌گرایانه کند، افزود: تأکید دولت و مجلس برای اخذ مالیات به معنای دریافت مالیات از طبقه کارگر، کارمند و گروه‌های ضعیف نیست بلکه مقصود متمرکز شدن بر طبقات پردرآمد و جلوگیری از فرارهای مالیاتی است.عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کشور ایران به سبب آنکه مالیات سالیان سال به‌صورت دستی دریافت می‌شد، فرارهای مالیاتی بسیاری رخ‌داده و راه‌های زیادی نیز شکل گرفته است. خوشبختانه مجلس یازدهم از ابتدای آغاز به کار خود موضوع هوشمند سازی و شناسایی مؤدیان را مطرح کرده است. به‌موجب این امر اکنون فضای شناسایی مؤدیان و جلوگیری از فرارهای مالیاتی فراهم شده است. نماینده مردم رودبار همچنین خاطرنشان کرد: درگاه‌های ملی و پایانه‌های فروشگاهی و همچنین پایانه‌های خرید در قانون مالیاتی مجلس پیش‌بینی‌شده تا عدالت مالیاتی در کشور تحقق یابد.وی متذکر شد: مادامی‌که مالیات درست و به‌اندازه دریافت شود، تمامی بخش‌های جامعه رضایت خواهند داشت. به‌طورحتم اخذ مالیات از کارمندان و فرارمالیاتی اقشار پردرآمد جامعه نتیجه خوبی نخواهد داشت و نارضایتی مردم را رقم خواهد زد.

در این راستا کوششمان این است كه امر مالیات ستانی، عادلانه باشد و با تمرکز بر طبقات پردرآمد و همچنین جلوگیری از فرارهای مالیاتی انجام شود. او یادآور شد: تدابیر مجلس یازدهم به همراه اقدامات دولت سیزدهم موجب شده تا طی سال گذشته و سال جاری حجم دریافتی مالیات افزایش پیدا کند. مقصود از شرح این موضوع افزایش پایه‌های مالیاتی نیست بلکه حجم دریافت شده مالیات می‌باشد. گودرزوند چگینی گفت: افزایش حجم دریافتی مالیات‌ها به معنای کاهش فرار مالیاتی می‌باشد و خوشبختانه این روند همچنان در حال انجام می‌باشد.

امیدواریم دولت بتواند با اجرای صحیح قانون مانع از فرارهای باقی مانده مالیاتی شود؛ متأسفانه همچنان برخی گروه‌ها در حوزه طلا، خودرو و مسکن فرار مالیاتی دارند و نیاز است تا شناسایی و مالیات‌شان اخذ شود.عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در پایان این گفت‌وگو همچنین ادامه داد: هنگامی‌که مالیات به‌درستی اخذ شود و فرار مالیاتی صورت نگیرد، فاصله طبقاتی در جامعه کاهش پیدا خواهد کرد. براین اساس دیگر طبقات متوسط جامعه تحت‌فشار بسیار قرار نخواهند گرفت و به‌تناسب برخورداری از دانش سهم خود دریافت خواهند کرد. بی‌شک متمرکز شدن بر مالیات ستانی عادلانه به جامعه کمک فراوانی خواهد کرد و نتایج مهمی را رقم خواهد زد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.