کمیسیون کشاورزی مهجور اما راهبردی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 28900
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۷:۴۱ |
واکاوی ماهیت و عملکرد کمیسیون‌های مجلس؛

کمیسیون کشاورزی مهجور اما راهبردی

روزنامه «رسالت» در سلسله گزارش‌های بررسی ماهیت و عملکرد سه‌ماهه برخی کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی تاکنون به ترتیب به کمیسیون‌های «اصل۹۰»، «امنیت ملی و سیاست خارجی»، «برنامه  و بودجه و محاسبات»، «انرژی»، «آموزش  تحقیقات و فناوری»، «اجتماعی»، «عمران»، «اقتصادی»  «صنایع و معادن»، «امور داخلی کشور و شوراها»  «فرهنگی» و «بهداشت و درمان» و کمیسیون ویژه «حمایت از جهش تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی» پرداخته است. 
کمیسیون کشاورزی مهجور اما راهبردی

وحید عظیم‌نیا
روزنامه «رسالت» در سلسله گزارش‌های بررسی ماهیت و عملکرد سه‌ماهه برخی کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی تاکنون به ترتیب به کمیسیون‌های «اصل۹۰»، «امنیت ملی و سیاست خارجی»، «برنامه  و بودجه و محاسبات»، «انرژی»، «آموزش  تحقیقات و فناوری»، «اجتماعی»، «عمران»، «اقتصادی»  «صنایع و معادن»، «امور داخلی کشور و شوراها»  «فرهنگی» و «بهداشت و درمان» و کمیسیون ویژه «حمایت از جهش تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی» پرداخته است. 
در گزارش پیش‌رو به کمیسیون «کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست» مجلس شورای اسلامی می‌پردازیم. این کمیسیون با استناد به ماده ۵۸ قانون «آيین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» براى انجام وظایف محوله در محدوده کشاورزى، منابع آب، دام و طیور، شیلات، محیط‌زیست و هواشناسى مطابق ضوابط این آیین‌‏نامه تشکیل‌شده است. 
هم‌اکنون سید جواد ساداتی‌نژاد، نماینده دو دوره مجلس از حوزه انتخابیه «کاشان و آران و بیدگل» رئیس و جلال محمودزاده، محمدجواد عسکری، احد آزادی‌خواه، سید صادق طباطبایی‌نژاد و معین‌الدین سعیدی اعضای هیئت‌رئیسه آن هستند.
 کمیسیون راهبردی
اهمیت کمیسیون «کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست» مجلس شورای اسلامی آنجاست که کالا‌های استراتژیک همچون گندم در حیطه اختیارات آن قرار دارد. البته در ادوار مختلف آن‌طور که باید در حوزه کشاورزی ازجمله گندم عملکرد ملموسی نداشته  چراکه قشر زحمتکش کشاورزان هرگز به آنچه که شایسته آن‌هاست دست نیافته‌اند؛ البته موضوع عجیبی هم درخواست نمی‌کنند بلکه معتقدند باید هزینه موردنیاز برای کشت محصولات   در قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی مدنظر قرار گیرد؛ موضوعی که مع‌الأسف موردتوجه قرار نمی‌گیرد.
  گندم و گردو
داستان نرخ خرید تضمینی گندم، داستان تلخی است که سر دراز دارد و هرسال در آستانه برداشت گندم دست گندمکاران را در پوست گردو می‌گذارد و برخی مجبور می‌شوند علی‌رغم میل باطنی محصول خود را به دلالان بفروشند دلالانی که با مقداری هزینه بالاتر از دولت آن را می‌خرد و ذخیره می‌کند تا در موقع مناسب به قیمت نجومی به فروش می‌رساند.
این مسئله نه‌تنها به لحاظ مادی به کشاورزان زحمتکش لطمه می‌زند  بلکه باعث سلب اعتماد عمومی قشر زحمتکشی کشاورزان می‌شود. قشری که در خط مقدم تولید قرار دارند و کشور را از حیث نیاز به واردات آن‌هم کالایی همچون گندم بی‌نیاز می‌کند. یادمان باشد به فرموده رهبر معظم انقلاب «تولید، قائمه اقتصاد است.»
شورای نرخ‌گذاری
اخیرا رئیس کمیسیون «کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست» مجلس شورای اسلامی به میزان گفته است: «بی‌انصافی است! ما درازای واردات گندم در هر کیلو ۵ هزار تومان به کشور قزاقستان می‌دهیم، ولی می‌توانیم از کشاورز خودمان ۳ هزار تومان خرید کنیم. هم‌اکنون قیمت تمام‌شده کاشت گندم باقیمت کود شیمیایی تعیین‌شده کیلویی ۴ هزار و ۸۰۰ تومان تمام می‌شود؛ مسئولان به‌جای این‌که گندم کیلویی ۵ هزار تومان را از خارج وارد کنند می‌توانند باقیمت۴ هزار و ۸۰۰ تومان از تولیدکننده داخلی خریداری کنند و این فرآیند دیگر نیاز به ارز هم ندارد.» ساداتی‌نژاد این را هم گفته است که «مجلس به‌تازگی طرح دوفوریتی درباره تغییر سازوکار تعیین نرخ خرید تضمینی گندم تهیه‌کرده است که براساس آن به‌جای این‌که دولت در زمینه نرخ خرید تضمینی گندم تصمیم‌گیر باشد، یک شورا مسئولیت تعیین نرخ تضمینی گندم را برعهده بگیرد و دو نماینده مجلس هم به‌عنوان عضو ناظر در آن فعال باشند.» 
هرچند این طرح باید ضمن تصویب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تأيید شورای نگهبان برسد، ولی به هر صورت آغاز یک مسیر امیدوارکننده است.
 کودشیمیایی
موضوع قیمت کودشیمیایی نیز ازجمله موضوعاتی است که کمیسیون «کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست» مجلس به آن ورود کرده است. نايب رئیس این کمیسیون اخیرا درباره افزایش نجومی قیمت کود گفت: «متأسفانه دولت و بانک مرکزی ارائه ارز دولتی به بخش کود کشاورزی را حذف کرده و به همین دلیل قیمت کود‌های وارداتی ۱۰ برابر شده است». به گفته محمودزاده «افزایش ۱۰ برابری قیمت کود شیمیایی می‌تواند آثار مخربی در میزان تولید کشاورزی داشته و تولید را کاهش دهد این مسئله همچنین هزینه‌های تولید را بالابرده و باعث گرانی محصولات کشاورزی تولید داخل خواهد شد.» 
غلامرضا نوری‌قزلجه نیز در جلسه علنی روز یک‌شنبه ۱۶ شهریور  در تذکری شفاهی گفت: «افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت کود‌های شیميایی، انگیزه اقتصادی کشت گندم را از کشاورزان گرفته است. جبران و بازگردانی انگیزه کشاورزان تنها با تعیین قیمت خرید تضمینی گندم متناسب با افزایش هزینه تولید امکان‌پذیر است.» بنا بود موضوع موردنظر در کمیسیون کشاورزی پیگیری شود و امید است به نتیجه مطلوب برسد.
 زرشک و زعفران
همچنین حسین خسروی، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی چندی پیش با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه‌اش، گفته بود: «هم‌اکنون دو محصول زرشک و زعفرانِ سال گذشته استان خراسان جنوبی روی دست کشاورزان مانده و این در حالی است که در آبان ماه محصولات جدید برداشت و به بازار خواهد آمد.»این موضوع مبتلابه اکثر حوزه‌های انتخابیه است و معمولا به دلیل نبود برنامه‌ریزی درست کشاورزان زحمتکش متضرر می‌شوند.
 حفاظت خاک
موضوع حفاظت از خاک ازجمله موارد موردتوجه کمیسیون «کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست» مجلس شورای اسلامی است. رئیس این کمیسیون روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد     ضمن بازدید از پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، اعلام کرد: 
«  پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری باید به پژوهشگاه حفاظت خاک و آبخیزداری ارتقا پیدا کند، قانون آبخیزداری در دستور کار کمیسیون قرار می‌گیرد و باید این قانون را ساماندهی کنیم تا پروژه‌های آبخیزداری به‌صورت قانونمند پیگیری شوند.»
ساداتی‌نژاد به این نکته نیز تأکید کرد که «برای تولید یک سانتی‌متر خاک معمولی به ۲۰۰ سال و خاک حاصلخیز به بیش از ۷۰۰ سال زمان نیاز داریم و با از دست دادن آن نمی‌توانیم به‌راحتی خاک تولید کنیم.»
 تنفس جنگل
موضوع تنفس جنگل نیز ازجمله مواردی است که کمیسیون «کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست» مجلس شورای اسلامی به آن ورود کرده است.   نشست عصر روز دو‌شنبه ۳ شهریور کمیسیون، به بررسی زراعت چوب و واردات چوب باپوست به‌منظور مصرف صنایع اختصاص داشت.
به گفته ساداتی‌نژاد در این نشست اساتید دانشگاهی نگاه علمی خود را در خصوص زراعت و واردات چوب ارائه کردند و مقرر شد کمیسیون کشاورزی از زراعت چوب و فعالیت سازمان جنگل‌ها حمایت و آمایش گونه‌های مختلف مدنظر قرارگرفته و صنایع چوبی از سرشاخه‌های درختان و ضایعات چوبی استفاده کنند.» 
همچنین مقرر شد «طرح تنفس جنگل برای یک دوره دیگر در برنامه هفتم توسعه تمدید شود و با استفاده از فناوری‌های جدید که در جلسه ارائه شد واردات از طریق مبادی بندری بافاصله مناسب و یا با استفاده از ضدعفونی کردن محموله‌های وارداتی در درون کشتی صورت بگیرد.»
به هر صورت کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی شاید برون‌رسانه‌ای زیادی نداشته باشد، اما قطعا خروجی تصمیمات این کمیسیون تأثیر مستقیم بر زندگی جمعی مردم ایران خواهد داشت چراکه محصولاتی مانند گندم راهبردی است و شوخی‌بردار نیست  البته اگر تئوریسين‌های حزبی وارداتچی با گندم کاسبی نکنند!

نویسنده : وحید عظیم نیا |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.