کشاورزی قراردادی دغدغه تولیدکنندگان را‌ کاهش می‌دهد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 65825
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۶:۰۱ |
قاسم پیشه‌ور، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی:

کشاورزی قراردادی دغدغه تولیدکنندگان را‌ کاهش می‌دهد

قاسم پیشه‌ور، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در تشریح پتانسیل خودکفایی و خوداتکایی محصولات استراتژیک در کشور به خبرنگار «رسالت» بیان کرد: با توجه به اقلیم متعدد در ایران دارای ظرفیت کشت انواع محصولات کشاورزی هستیم.
کشاورزی قراردادی دغدغه تولیدکنندگان را‌ کاهش می‌دهد

گروه اقتصادی
قاسم پیشه‌ور، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در تشریح پتانسیل خودکفایی و خوداتکایی محصولات استراتژیک در کشور به خبرنگار «رسالت» بیان کرد: با توجه به اقلیم متعدد در ایران دارای ظرفیت کشت انواع محصولات کشاورزی هستیم. لازمه گسترش محصولات کشاورزی و خودکفایی، حمایت بیش‌تر از سوی دولت برای بهره‌برداری هرچه‌تمام‌تر از ظرفیت‌های موجود است. اگر از ظرفیت‌های‌ حال‌ حاضر به‌درستی استفاده شود علاوه خوداتکایی، شاهد صادرات به کشورهای متقاضی محصولات کشاورزی ایران نیز خواهیم بود. 
وی افزود: طی ۴۰ سال گذشته به‌ویژه در دوران جنگ اثبات کرده‌ایم که علاوه برافزایش تولید به‌منزله خوداتکایی قادر به صادرات محصولات کشاورزی نیز هستیم. به دلیل وجود اقلیم‌های‌ متفاوت، ظرفیت کشت محصولات مختلف بسیار و در همین راستا متقاضیان متعددی در سرتاسر‌ دنیا وجود دارد. 
پیشه‌ور تصریح کرد: کشاورزی لازمه تحقق امنیت غذایی مردم است و به همین سبب ضرورت دارد تا با حمایت نهادهای مختلف به‌ویژه دولت روبه‌رو شود. افزایش حمایت‌ها در این حوزه می‌تواند زمینه خودکفایی و خوداتکایی محصولات استراتژیک کشاورزی را رقم بزند. 
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور همچنین خاطرنشان کرد:
 در حال حاضر هزینه‌‌های تولید بسیار بالا و ضرورت دارد تا این هزینه در صورت کاهش با‌ اقدامات حمایتی اعم از خدمات‌ بیمه‌ای همراه شود تا تولیدکننده نیز مشتاق فعالیت بیش‌تر و ادامه کشت گردد. 
او متذکر شد: یکی از مشکلات حال حاضر کشور بوروکراسی اداری‌ پیچیده است. فرآیندهای ابتدایی تولید بسیار زمان‌بر و تولیدکننده برای یک مسئله کوچک می‌بایست مدت‌ها در انتظار بماند تا‌ مجوز لازم صادر و امتیاز نهایی برای تولید اعطا گردد. بنابراین خواست کنونی این است که در کنار اهمیت دولت به مصرف‌کننده، تولیدکننده نیز کمی بیش‌ازپیش موردتوجه و با سهولت بوروکراسی اداری مواجه شود.
  دارای بهترین نوع اقلیم و بیش‌ترین تنوع محصولات هستیم
پیشه‌ور بیان داشت: نباید فراموش کنیم ظرفیت‌های خوداتکایی بسیار بالا و بخش خصوصی نیز در این خودکفایی سهم چشمگیری دارند. اهمیت توجه به بخش خصوصی به‌ویژه در حوزه محصولات آسیب‌پذیر اعم از لبنیات و برخی صیفی‌جات قابل‌انکار است چراکه سهم ۹۰ درصدی از تولید را به خود اختصاص داده‌اند. 
او اظهارکرد: باید برای ایجاد فضای امن پس از تولید تلاش کنیم. 
یکی از عوامل مخرب در گسترش خوداتکایی ضعف خرید پس از‌ بر‌داشت نهایی محصولات کشاورزی است. در این راستا نیاز است تا با فراهم‌سازی زیرساخت‌های‌ مناسب و کشاورزی قراردادی، دغدغه فروش در تولیدکنندگان را‌ کاهش دهیم.
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور ضمن اشاره به این‌که ظرفیت‌های‌ موجود اقلیمی ایران در دنیا کم‌نظیر است، در پایان این گفت‌وگو گفت: دارای بهترین نوع اقلیم و بیش‌ترین تنوع محصولات هستیم. بی‌شک این تعدد اقلیمی فرصتی ارزنده برای خوداتکایی محصولات استراتژیک و چه‌بسا گسترش صادرات خواهد بود. تنها ضرورت دارد از کلیه منابع بهره‌برداری کنیم و با حمایت دولت در مسیر‌ سهولت مجوزها و کشاورزی قراردادی قدم برداریم. 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.