کرونا پشت ورزش را به خاک مالید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 53208
  پرینتخانه » مطالب روزنامه, ورزشی, ویژه تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۶:۲۳ |
گزارش «رسالت» از زیان مالی باشگاه‌های ورزشی در دوران کرونا

کرونا پشت ورزش را به خاک مالید

کرونا تأثیر منفی خود را بر همه اصناف و گروه‌های شغلی گذاشت و مجموعه‌های ورزشی و باشگاه‌داران هم از این قاعده بی‌نصیب نماندند و چه‌بسا بسیاری از باشگاه‌های ورزشی که بعد از شیوع بیماری و اعمال چندباره قرنطینه مجبور به تعطیلی کامل شدند و تعداد زیادی از کارکنان و مربیان این مجموعه‌ها هم به این واسطه به جرگه بیکاران پیوستند. 
کرونا پشت ورزش را به خاک مالید

نفیسه امامی 
کرونا تأثیر منفی خود را بر همه اصناف و گروه‌های شغلی گذاشت و مجموعه‌های ورزشی و باشگاه‌داران هم از این قاعده بی‌نصیب نماندند و چه‌بسا بسیاری از باشگاه‌های ورزشی که بعد از شیوع بیماری و اعمال چندباره قرنطینه مجبور به تعطیلی کامل شدند و تعداد زیادی از کارکنان و مربیان این مجموعه‌ها هم به این واسطه به جرگه بیکاران پیوستند. 
رکود کاملی که به علت کاهش چشمگیر مراجعه‌کنندگان به باشگاه‌های ورزشی ایجاد شد منجر به تعطیلی و حتی تغییر کاربری آن‌ها  گردید و تعداد زیادی از مجموعه‌ها جای خود را به صنف و شغل دیگری دادند. این شرایط تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش را به میزان چشمگیری کاهش داد و باعث گردید از زمان شیوع بیماری تاکنون ۶ هزار باشگاه در سطح کشور تعطیل و یا تغییر کاربری دهند و جمعیت ورزشکاران سازمان‌یافته از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به حدود یک‌میلیون نفر کاهش یابند.
بررسی‌ها نشانگر آن است كه حدود ۲۹ هزار باشگاه ورزشی به‌صورت عمومی و  حرفه‌ای  در  سطح  كشور فعاليت  دارند  كه طبق  آمار  رسمی  ارائه‌شده  ازسوی  وزارت ورزش و جوانان ۲۵ هزار   و ۷۸۲ باشگاه دارای مجوز رسمی هستند و در حدود ۱۵۰ هزار نفر به‌عنوان مربی مشغول به كار هستند. چنانچه به‌صورت ميانگين هر باشگاه حداقل ۱۰ پرسنل را در رده‌های مختلف اداری استخدام كرده باشد، نزديك به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر پرسنل در این مجموعه‌های ورزشی در حال فعالیت هستند. 
با توجه به این حجم از کارمندان فعال در این عرصه، قرنطینه‌های چندمرحله‌ای و ترس از شیوع بیماری باعث ضرر و زیان‌های گسترده و بعضا صددرصدی باشگاه‌های ورزشی شد و درآمدزایی این مجموعه‌ها را به پایین‌ترین سطح ممکن رساند به‌طوری‌که صنعت باشگاه‌داری ایران را با خطر ورشکستگی روبه‌رو کرد. 
شيوع كرونا و نيمه تعطيل و تعطيلی كامل مجموعه‌های ورزشی از یک‌سو و گرانی تجهیزات ورزشی و هزینه‌های بالای حفظ و نگهداری مجموعه‌ها از سوی دیگر باعث ایجاد رويكرد انقباضی در سرمایه‌گذاری در اين بخش شده است که تداوم کاهش فعالیت در این عرصه به کمبود فضاهای ورزشی در آینده منجر می‌شود.
وزارت ورزش و جوانان به‌عنوان متولی توسعه و ساماندهی بخش ورزش کشور می‌تواند با اعمال سیاست‌های حمایتی جلوی ضرر و زیان بیشتر به بدنه ورزش را بگیرد مانند استفاده از راهکارهایی همچون بخشودگی اجاره اماکن ورزشی و تعیین مدت‌زمان چندماهه برای آغاز بازپرداخت اقساط وام‌ها. 
با وجود چنین راهکارهایی شاید نتوان ضرر و زیان گسترده مالی را به مجموعه‌های ورزشی جبران کرد اما می‌توان راه تنفسی برای شروع مجدد فعالیت باشگاه‌ها باوجود بهبود نسبی در واکسیناسیون و رونق موجود ایجاد کرد.  
ضرر صددرصدی باشگاه‌های بدنسازی از کرونا
محمد امیرعظیمی، رئیس کمیته باشگاه‌های فدراسیون بدنسازی در گفت‌وگو با «رسالت» درباره تأثیر شیوع کرونا بر فعالیت باشگاه‌های ورزشی گفت: مجموعه‌های ورزشی با شیوع کرونا در سه‌ماهه ابتدایی به‌طورکلی تعطیل شدند و بعدازآن هم به‌طور متناوب باز یا بسته می‌شوند. متأسفانه به علت ترس از شیوع این بیماری مردم کمتر در مجموعه‌های ورزشی حاضر شدند و به همین علت هم باشگاه‌ها با ضرر زیادی روبه رو هستند. 
وی ادامه داد: جامعه به‌درستی از نتایج مفیدی که ورزش می‌توانست برای بالا بردن مقاومت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری ایجادکند، اطلاع‌رسانی نکرد و مردم هم ترس زیادی از حضور در مجموعه‌های ورزشی پیدا کردند.  
عظیمی با اشاره به تغییر کاربری باشگاه‌ها به علت عدم حضور مراجعه‌کننده افزود: مجموعه‌ها به علت ضرر و رکود زیادی که در این دوران با آن مواجه شدند مجبور به جمع‌کردن آن‌ها شدند به‌خصوص باشگاه‌هایی که متراژ پایینی داشتند به‌طوری‌که فقط ۱۰۰ باشگاه در تهران تعطیل شدند. باشگاه‌هایی که متراژ بالاتری داشتند هم در حدود ۷۰ درصد متضرر شدند. مجموعه‌های ورزشی دیگر مانند ورزش‌های رزمی نیز به‌طور کامل زیان مالی دیدند. 
رئیس کمیته باشگاه‌های فدراسیون بدنسازی تصریح کرد: اگر در گذشته باشگاهی جمع می‌شد افراد متعددی خواستار گرفتن مکان مناسب برای راه‌اندازی باشگاه بودند اما اکنون باشگاه‌داری با هزینه‌های بالایی همراه است. به‌عنوان نمونه تاتامی برای ورزش‌های رزمی ۸ میلیون قیمت داشت و اکنون به ۶۰ میلیون تومان رسیده است. در این شرایط تعداد مراجعه‌کنندگان به باشگاه نیز کاهش پیدا کرده است. به همین علت باشگاه‌هایی که جمع شدند تغییر کاربری دادند و برای مشاغل دیگر مورد استفاده قرار گرفتند. 
وی اضافه کرد: بیشتر باشگاه‌های کشور درجه ۳ و ۲ هستند که متراژ کمتر از ۴۰۰ متر دارند و در زیرزمین هستند که آن‌ها هم مجبور به تعطیلی شدند. هرکدام از این باشگاه‌ها به‌طور میانگین ۱۰ کارمند داشتند که بیکار شدند.  
عظیمی بابیان این‌که استخرها به‌طور کامل و صد در صد زیان دیدند و ورشکسته کامل شدند، افزود: اکنون هم استخرها تا حدودی بازگشایی شدند اما فعالیت آن‌ها به‌صرفه نیست چون نفرات کمی حاضر می‌شوند. هزینه نگهداری و بازگشایی استخر بسیار بالاتر از باشگاه‌های بدنسازی است زیرا باشگاه بیشتر هزینه برق می‌دهند اما استخر هزینه تأسیسات، برق، کلر و تصفیه و غریق نجات دارد و به همین علت بازگشایی آن در این شرایط مقرون‌به‌صرفه نیست.  
عظیمی به تسهیلاتی که برای حمایت از باشگاه‌های ورزشی به آن‌ها اختصاص داده شد اشاره کرد و افزود: با وجود ضرر و زیانی که به باشگاه‌ها وارد شد وام با سود ۱۴ درصد داده شد تا به این واسطه حقوق کارمندان داده شود و حق‌بیمه‌ها هم افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر اعلام می‌شد کارمندان مجموعه‌ها باید حفظ شوند، اما در شرایطی که باشگاه‌ها تعطیل بودند چگونه توان پرداخت اقساط تسهیلات وجود داشت. اگر وام به صاحبان مجموعه‌های ورزشی داده شد باید فرصت چندماهه‌ای برای پرداخت اقساط تعیین می‌کردند چون وقتی مراجعه‌کننده‌ای نیست بدهی روی بدهی باشگاه‌ها افزوده می‌شود. 
وی روند مراجعه به مجموعه‌های ورزشی را رو به بهبود عنوان کرد و افزود: خوشبختانه با افزایش واکسیناسیون در حدود ۳۰ درصد مراجعه‌کنندگان به باشگاه‌ها افزایش پیدا کردند که در ماه‌های اخیر روند رو به بهبودی داشته است. ضمن اینکه با توجه به طولانی شدن شیوع بیماری به‌تدریج مردم به این شرایط عادت کرده‌اند. 
عظیمی در ادامه گفت: مجموعه‌های ورزشی به علت حفظ درآمدزایی خود مجبور به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند چون درصورتی‌که مراجعه‌کننده‌ها به باشگاه بیمار شوند، دیگر استقبالی از باشگاه توسط مردم نمی‌شود. به همین علت پروتکل‌های بهداشتی را همه باشگاه‌داران رعایت می‌کنند.
وی با تأکید بر تداوم حمایت وزارتخانه ورزش و جوانان از مجموعه‌های ورزشی گفت:‌ وزارت ورزش و جوانان با وجود بهبود نسبی شرایط باید سیاست‌های حمایتی خود را ادامه دهد و تبلیغات مناسب برای تشویق مردم به انجام ورزش داشته باشد چون ورزش کردن ازهرجهت به نفع جامعه و سلامتی افراد است. 
عظیمی در پایان بابیان این‌که بسیاری از مردم کشور ورزش بدنسازی را انجام می‌دهند، افزود: ورزش کشتی ازنظر قهرمانی و مدال آوری رتبه اول را در کشور دارد ولی ورزش بدن‌سازی اولین ورزش کشور محسوب می‌شود و در هر محل و استانی باشگاه‌های بدن‌سازی وجود دارند. به‌طور تقریبی در تهران ۷ میلیون نفر ورزش بدنسازی انجام می‌دهند و به‌صورت ثبت‌شده بیش از ۳ میلیون نفر ورزش می‌کنند که میزان بالایی از مردم را تشکیل می‌دهد. 

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.