کحافظ؛ شرکتی با افزایش سودسازی و کاهش موجودی نقد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 76150
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۶:۴۷ |
تحلیل بنیادی روز

کحافظ؛ شرکتی با افزایش سودسازی و کاهش موجودی نقد

کاشی و سرامیک حافظ فعالیت خود را در سال ۱۳۵۵ با احداث کارخانه‌ای به وسعت ۴۱هکتار در نزدیکی شهر شیراز آغاز کرده است و در سال ۱۳۹۵ با انجام تجهیز و نوسازی خطوط تولید فناوری‌های نوین را به عرصه صنایع کاشی و سرامیک کشور معرفی کرده است، کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ اولین تولیدکننده انبوه کاشی پرسلان پولیشی 100*100 در ایران بوده و با بهره‌برداری از خطوط تولیدی کف، دیوار و پرسلان طیف محصولات را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده است
کحافظ؛ شرکتی با افزایش سودسازی و کاهش موجودی نقد

گروه اقتصادی
کاشی و سرامیک حافظ فعالیت خود را در سال ۱۳۵۵ با احداث کارخانه‌ای به وسعت ۴۱هکتار در نزدیکی شهر شیراز آغاز کرده است و در سال ۱۳۹۵ با انجام تجهیز و نوسازی خطوط تولید فناوری‌های نوین را به عرصه صنایع کاشی و سرامیک کشور معرفی کرده است، کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ اولین تولیدکننده انبوه کاشی پرسلان پولیشی ۱۰۰*۱۰۰ در ایران بوده و با بهره‌برداری از خطوط تولیدی کف، دیوار و پرسلان طیف محصولات را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده است.این شرکت در درآمدهای عملیاتی توانسته با افزایش ۱۶۲ درآمدها نسبت به سال قبل مواجه شده و درآمدها را به ۵۰۱ میلیارد تومان برساند، هزینه‌های عملیاتی این شرکت نیز نسبت به دوره مشابه با افزایش ۱۳۵ درصدی مواجه شده و به ۲۷۳ میلیارد تومان رسیده است، حاشیه سود ناخالص این نماد در سال جاری و تا انتهای شهریورماه به ۴۵ درصد رسیده است، حاشیه سود خالص این شرکت نیز ۴۱ درصد است.حاشیه سود ناخالص سال گذشته مدت مشابه این شرکت به میزان ۳۹ درصد بوده که در شهریورماه با افزایش ۶ درصدی همراه شده است، حاشیه سود خالص نیز به میزان ۳۱ درصد بوده که در سال جاری با افزایش ۱۰ درصدی همراه شده که قابل‌توجه است.اهداف و راهبردهای آتی مدیریت در خصوص تولید و فروش محصولات ارتقا درآمدهای حاصل از فروش از طریق توسعه بازارهای هدف، افزایش سهم فروش،ارتقا کیفیت، افزایش نرخ فروش محصولات متناسب با شرایط بازار و صنف، تكمیل سبد محصولات و تولید محصولات جدید برآورد شرکت از تغییرات عوامل بهای تمام‌شده – کنترل شاخص هزینه‌های ثابت تولید و کنترل افزایش بی‌رویه قیمت تمام‌شده (ارتقا بهره‌وری منابع) از طریق استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید همگن در دسترس برآورد شرکت از تغییرات نرخ خرید مواد اولیه بخشی از مواد اولیه مصرفی شرکت از خارج کشور تأمین می‌گردد. با عنایت به افزایش شدید نرخ ارز ،افزایش تعرفه گمرکی برخی از مواد اولیه مصرفی و محدودیت و مشکلات تأمین ارز ، سعی در جایگزینی تأمین مواد اولیه از طریق بازارهای داخلی و یا ساخت آن در واحدهای تولیدی داخل کشور در دستور کارشرکت قرار دارد. – عدم اتكا به منابع انحصاری در حدامكان، حذف واسطه‌ها، کنترل هزینه‌های خرید از طریق بررسی در کمیسیون خرید،کنترل و کاهش ضایعات فرآیند تولید – اصلاح یا تغییر ترکیب فرمولاسیون (باحفظ کیفیت محصول تولیدی)
  برآورد شرکت از تغییرات هزینه‌های عمومی ، اداری ، تشکیلاتی و خالص سایر درآمدها
(هزینه‌های)عملیاتی؛ کنترل بهای تمام‌شده و ساختار هزینه‌های شرکت ، کنترل مصارف مرتبط با تولیدات ، شناسایی تأمین‌کنندگان داخلی برای پوشش افزایش ناشی از نرخ ارز ، اجرای پروژه‌های کوتاه‌مدت افزایش ظرفیت عملی ،تولید خطوط جاری ازنظر کاربرد و موارد استفاده، کاشی به چهار دسته تقسیم می‌شود:
۱. کاشی کف، به دلیل مجاورت با اصطحکاک بالا، بایستی از استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به نوع دیواری و سایر انواع آن برخوردار باشند. به همین دلیل در درجه حرارت بالاتری نسبت به نوع دیواری آن پخته می‌شود. علاوه بر مقاومت در برابر سایش، نفوذپذیری پایین در برابر آب و رطوبت هم از دیگر معیارهای اصلی این نوع می‌باشد.
بدیهی است ضخامت این نوع باید بیشتر از نوع دیواری باشد.
۲. کاشی دیوار، درجه حرارت پخت این نوع نسبت به کاشی‌های کف کمتر است؛ بنابراین لعاب آن‌ها شفاف‌تر و میزان جذب آب در آن‌ها بالاتر است. توجه داشته باشید میزان جذب بالای آب، طبق استاندارد و رعایت مسائل فنی خاصی انجام می‌شود و در نوع دیواری، نقص یا نقطه منفی محسوب نمی‌شود. از این دسته می‌توان برای کاشی دیواری نیز استفاده کرد ولی عکس این قضیه درست نیست و توصیه نمی‌شود. مانند کاشی بین کابینتی سه‌بعدی.
۳. کاشی پرسلانی،کاشی پرسلان از مواد اولیه بسیار مرغوب و باکیفیت بالا یعنی خاک رس سفید یا کائولیتی تهیه می‌شود. این مواد در دمای بالای ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد و فشار پرسی پخته می‌شوند. محصول نهایی این فرآیند، بسیار مقاوم در برابر شکستن، سایش سطح بالا و با تخلخل بسیار پایین است.
از دیگر ویژگی‌های خاص پرسلان، مقاومت بالای آن در برابر سرما و یخ‌زدگی، موادشیمیایی و فرسایش می‌باشد. استفاده از این نوع و نوع گرانیتی آن در مکان‌های عمومی وپرتردد رایج است.
۴. کاشی گرانیتی، کاشی‌های گرانیتی از خانواده پرسلانی هستند؛اما بدون لعاب و سطح رویه آن‌ها پولیش یا صیقل داده می‌شود که در اصطلاح به این نوع، گرانیت می‌گویند.همانند پرسلان، مقاومت بالا و میزان جذب آب در آن‌ها پایین است. این دسته از مصالح را با سنگ گرانیت اشتباه نگیرد.این شرکت در فعالیت ماهانه منتهی به انتهای مهرماه توانسته سه نوع کاشی را در بازارداخلی و صادراتی به فروش برساند. کاشی پرسلانی، کف و دیوار و این شرکت نتواسته کاشی گرانیتی تولید کند.این شرکت دارای سودسازی معمولی بوده و eps آن پایین‌تر از ۱۰۰۰ ریال بوده و در محدوده ۶۰۰ ریال قرار دارد؛اما این شرکت برخلاف افزایش سودسازی نتوانسته است در صورت جریان نقدی نیز موفق بوده و بدهی نقد این شرکت با افزایش
 ۵۰ درصدی به ۸میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان رسیده است.موجودی نقدی در پایان سال این شرکت نیز با کاهش ۳۵ درصدی نسبت به سال قبل به ۵ میلیارد و ۲۶۳ میلیون رسیده است. جریان ‌خالص ‌نقد حاصل از فعالیت‌های ‌عملیاتی این شرکت نیز با خروج ۱۳ درصدی همراه بوده و از ۲۹ میلیارد تومان به ۲۵ میلیارد تومان رسیده است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.