کاهش واردات نهاده با توجه به کشت فراسرزمینی میسر خواهد شد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 89025
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۶:۰۱ |
محمد رشیدی عضو هیئت‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی:

کاهش واردات نهاده با توجه به کشت فراسرزمینی میسر خواهد شد

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه و عضو هیئت‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی در تشریح حمایت کمیسیون کشاورزی از امنیت غذایی در برنامه هفتم و توجه به برنامه‌های برنامه‌های توسعه‌محور همچون کشت قراردادی،  پشتیبانی‌های لازم از جمله تأمین به‌موقع نهاده، کود، بذر و ترویج روش‌های علمی کاشت، داشت و برداشت به خبرنگار «رسالت» بیان کرد: طی سال‌های گذشته کشاورز همواره از جیب خود به ملت یارانه داده است؛ به طورمثال برای کشت گندم هزینه تمام شده داشته و کمتر از هزینه تمام شده، گندم خود را به عنوان خرید تضمینی تحویل داده است.
کاهش واردات نهاده با توجه به کشت فراسرزمینی میسر خواهد شد

محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه و عضو هیئت‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی در تشریح حمایت کمیسیون کشاورزی از امنیت غذایی در برنامه هفتم و توجه به برنامه‌های برنامه‌های توسعه‌محور همچون کشت قراردادی،  پشتیبانی‌های لازم از جمله تأمین به‌موقع نهاده، کود، بذر و ترویج روش‌های علمی کاشت، داشت و برداشت به خبرنگار «رسالت» بیان کرد: طی سال‌های گذشته کشاورز همواره از جیب خود به ملت یارانه داده است؛ به طورمثال برای کشت گندم هزینه تمام شده داشته و کمتر از هزینه تمام شده، گندم خود را به عنوان خرید تضمینی تحویل داده است. بی‌شک چنین روشی نادرست است و می‌بایست با اصلاح و برنامه‌ریزی درست همراه شود. در تمامی دنیا برای حفظ امنیت غذایی نسبت به کشاورزی توجه ویژه می‌شود و کشاورزی همواره به عنوان یک تولید سودآور درنظر گرفته می‌شود. دراین میان اگر نیاز باشد به کشاورز یارانه پرداخت می‌شود تا ضرری صورت نگیرد و کمبود محصولات غذایی در کشور رقم نخورد. 
وی افزود: اصلاح قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی به عنوان یکی از مصوبات ابتدایی مجلس یازدهم به شمار می‌رود. متأسفانه دولت نسبت به این قانون توجه لازم را نداشته و یک طرفه نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری کرده است. از طرفی دیگر مشا‌هده می‌گردد که قیمتی کمتر از هزینه تمام شده محصول به عنوان نرخ خرید تضمینی به کشاورز اعلام شده است. 
عضو هیئت‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خرید و کشت قراردادی یکی از نقاط قوت دولت سیزدهم می‌باشد که در ابتدای امر مورد توجه قرار گرفت. حال نیز ضرورت دارد به این موضوعات پرداخته شود. متأسفانه در برنامه هفتم نسبت به این موضوع توجه نشده و نمایندگان مجلس به همین سبب بررسی تأمین امنیت غذایی در برنامه هفتم را در دستورکار قرار دادند و به کمیته امنیت غذایی مجلس پیشنهاد کردند. امیدواریم به سبب نشست‌ها و پیگیری‌های مربوطه این کاستی جبران گردد. 
نماینده مردم کرمانشاه همچنین خاطر نشان کرد: به موجب کشت قراردادی، کشاورز ضرر نخواهد کرد و اطلاعات آماری دقیق به دست خواهد آمد. بی‌شک توجه و دانستن اینکه محصولات به چه میزان درکشور وجود دارد، نتایج خوبی را رقم خواهد زد و تأمین امنیت غذایی را با سهولت همراه خواهد کرد.
او متذکر شد: باید تولید در بخش کشاورزی را مورد حمایت قرار دهیم. همچنین ضرورت دارد تا نسبت به تأمین سیستم‌های آبیاری زمین‌های کشاورزی توجه ویژه داشته باشیم. متاسفانه در شرایط حال حاضر یارانه‌های‌پرداختی این بخش منتقل شده و بی‌شک این روند  موجب هدررفت آب و تخریب منابع زیست محیطی خواهد شد و کشاورز را نیز دچار زیان خواهد کرد. 
وی یادآور شد: شایان ذکر است تا بگوییم وزارت نیرو در برنامه هفتم احکا‌می را آورده که با دیدگاه و روش نمایندگان مجلس شورای اسلامی مغایرت دارد. به طورحتم درصدد کاهش هزینه‌های کشاورز و تولید حداکثری خواهیم بود و این مهم را دنبال خواهیم کرد.  رشیدی گفت: در برنامه هفتم توسعه تمام تلاشمان تأمین امنیت غذایی و تقویت تولید در بخش کشاورزی است؛ موضوعی که مقام معظم رهبری همواره نسبت به آن تأکید و توجه ویژه داشته‌اند. 
وی همچنین ادامه داد: ارز ترجیحی با قیمت ۲۸ هزار تومان برگشته است و این حاکی از آن است که اتخاذ چنین تصمیمی از ابتدای امر نادرست بوده است. حوزه تأمین نهاده‌ها و تخصیص ارز می‌بایست با نظارت دقیق همراه شود تا روزنه‌های فساد بسته شود. باید بپذیریم که با قیمت بازار آزاد نهاده تولید سودده نخواهد بود و کشاورز را دچار زیان و آسیب خواهد کرد. به موجب زیان کشاورز، بازار تحت الشعاع قرار خواهد گرفت و مصرف کننده نیز دچار آسیب خواهد شد؛ اتفاقی که در شرایط حال حاضر در بازار‌ محصولاتی همچون گوشت و مرغ مشاهده می‌گردد. تولیدکنندگان این بخش‌ها تولید خود را کاهش داده‌اند و مصرف کننده نیز در شرایط سخت قرار گرفته است. 
او در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر حمایت از کشاورزان و تولید نهادهای دامی در داخل کشور همچنین می‌افزاید: به منظور خودکفایی می‌بایست وابستگی خود را به موضوع واردات نهاد‌ه کاهش دهیم. در برنامه هفتم توسعه به سبب تحقق این مهم و کاهش واردات، کشت فراسرزمینی پیشنهاد شده است. گاه هزینه کشت در داخل کشور بسیار بیش‌تر از کشت فراسرزمینی می‌باشد. نکته مثبت کشت فراسرزمینی اعلام آمادگی سایر کشورها و ظرفیت‌های موجود است. بی‌شک این روند گامی برای جبران و نبود برخی محصولات در داخل کشور و چه بسا ۵۰ درصد نهاده مصرفی داخلی را تأمین خواهد کرد. 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.