کارت زرد چینی‌ها به بایدن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 54340
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۶:۳۰ |
رئیس‌جمهور آمریکا با آتش‌بازی نکند

کارت زرد چینی‌ها به بایدن

 هشدار صریح چینی‌ها به رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص جزیره تایوان و دخالت واشنگتن در امور منطقه شرق آسیا، با عقب‌نشینی بایدن از مواضع اولیه‌اش همراه شده است. شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین در جریان نشست مجازی با جو بایدن، همتای آمریکایی خود با اشاره به اختلاف دو کشور درباره تایوان به واشنگتن هشدار داد که «با آتش‌بازی نکند.»
کارت زرد چینی‌ها به بایدن

گروه بین‌الملل
 هشدار صریح چینی‌ها به رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص جزیره تایوان و دخالت واشنگتن در امور منطقه شرق آسیا، با عقب‌نشینی بایدن از مواضع اولیه‌اش همراه شده است. شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین در جریان نشست مجازی با جو بایدن، همتای آمریکایی خود با اشاره به اختلاف دو کشور درباره تایوان به واشنگتن هشدار داد که «با آتش‌بازی نکند.»
در گزارش وزارت خارجه چین از سخنان شی جین‌پینگ در جریان گفت‌وگویش با جو بایدن به نقل از او آمده است: «مقامات تایوان چند بار تلاش کردند که برای اعلام استقلال به آمریکا تکیه کنند و برخی هم در ایالات‌متحده تلاش می‌کنند از تایوان برای کنترل چین استفاده کنند.این رویکردی بسیار خطرناک است که بازی با آتش محسوب می‌شود.»
 تنش‌ها بر سر تایوان افزایش‌یافته است 
پکن هرچند کنترل تایوان را در دست ندارد اما آن را یکی از استان‌های خود می‌داند. تنش‌ها بر سر سرنوشت تایوان طی هفته‌های گذشته بین آمریکا و چین افزایش‌یافته بود.
تایوان به‌طور رسمی استقلال خود را اعلام نکرده است و همچنان رسما از نام «جمهوری چین» استفاده می‌کند. پکن تهدید کرده است که در صورت اعلام استقلال تایوان به نیروی نظامی متوسل خواهد شد. رئیس‌جمهوری چین در نشست مجازی با 
جو بایدن دراین‌باره گفت: «اگر جدایی‌طلبان تایوان از خط قرمز عبور کنند ما باید تدابیر تعیین‌کننده‌ای را اتخاذ کنیم.»
رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده نیز تأکید کرد که کشورش «قاطعانه» با هرگونه تلاش «یک‌جانبه برای تغییر وضعیت کنونی یا تهدید صلح و ثبات» در تنگه تایوان مقابله می‌کند.نشست مجازی رؤسای جمهوری آمریکا و چین حدود سه ساعت و نیم طول کشید. جو بایدن در جریان گفت‌وگویش با شی جین‌‌پینگ از سیاست‌‌های پکن در «استان سین‌کیانگ، تبت، هنگ‌کنگ و به‌طورکلی مسائل مرتبط با حقوق بشر» در چین ابراز نگرانی کرد.
رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده درعین‌حال در ابتدای این نشست مجازی گفت که رقابت بین واشنگتن و پکن «خواسته یا ناخواسته نباید به یک مناقشه تبدیل شود.چین و آمریکا باید ارتباط و همکاری‌شان را بهبود ببخشند.»
 رهبران دو کشور از زمان آغاز دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن تاکنون تنها دو بار به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرده بودند.نشست مجازی رهبران آمریکا و چین تنها چند روز پس از تصویب قطعنامه‌ای درباره تاریخ حزب کمونیست چین از سوی کمیته مرکزی این حزب برگزار شد. در این قطعنامه از نقش «مهم و کلیدی» شی جین‌ پینگ در حیات حزب کمونیست ستایش شده بود.بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که تصویب این قطعنامه زمینه‌ساز تداوم زمامداری شی‌ جین‌ پینگ پس از برگزاری کنگره سال آینده حزب کمونیست است.
 ما تایوان را تشویق به استقلال نمی‌کنیم 
رئیس‌جمهور آمریکا گفت که سیاست دولت او در مورد تایوان تغییری نکرده است و ایالات‌متحده تشویق به استقلال تایوان نمی‌کند. این اظهارات جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در پی دیدار مجازی بامداد سه‌شنبه وی با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین ایراد شد. بایدن به خبرنگاران در نیوهمپشایر، گفت: هرگز سیاست خود را تغییر نمی‌دهیم. ما تایوان را به استقلال تشویق نمی‌کنیم، بلکه آن‌ها را تشویق می‌کنیم دقیقاهمان کاری را انجام دهند که قانون مناسبات با تایوان می‌خواهد.بایدن در پاسخ به این سؤال که آیا دو رهبر در مورد تایوان پیشرفتی داشته‌اند، گفت:من به‌صراحت اعلام کردم که ما (طرف آمریکایی) از قانون روابط با تایوان حمایت می‌کنیم. تایوان مستقل است که خودش تصمیم بگیرد.بایدن همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا ایالات‌متحده قصد اعزام هیئتی به المپیک پکن را دارد یا خیر گفت: «من هیئت هستم.»گروهی از روزنامه‌نگاران معتبر در کاخ سفید گفتند که مشخص نیست منظور بایدن چیست و آیا او سؤالی را که خطاب به او می‌شود متوجه شده است یا خیر.اخیرا  واشنگتن‌پست به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که دولت آمریکا قصد دارد بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن را تحریم کند.
 بحران در تایوان جدی می‌شود؟
سؤال اصلی اینجاست که آیا امکان توسل چین به رویکرد نظامی در قبال بحران تایوان وجود دارد؟اکثر تحلیلگران بر این باورند با وجود شدت‌گیری تنش‌ها، در حال حاضر شکل‌گیری یک درگیری نظامی در منطقه چندان محتمل نیست؛ اما بااین‌حال رصد شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد بسیاری از کاربران چینی این موضوع را چندان دور از ذهن نمی‌دانند.تایوان یک جزیره خودمختار در نزدیکی چین است که ۲۴ میلیون نفر نیز جمعیت دارد. چین هرگز این جزیره را مستقل ندانسته و همواره آن‌را   یکی از استان‌های خود می‌داند. تنش‌ها به‌تازگی میان تایپه و پکن افزایش‌یافته و چین با فرستادن تعداد زیادی هواپیمای جنگی به نزدیکی این جزیره بر شدت نگرانی‌ها از احتمال وقوع حمله نظامی افزوده است.آسوشیتدپرس نیز مدعی است   اکثر کسانی که در یک مصاحبه در پکن شرکت کرده‌اند علاقه‌مندند که حکومت چین با استفاده از روش‌های صلح‌آمیز تایوان را تحت حاکمیت پکن درآورد.درهرحال، آنچه مسلم است این‌که بازندگان هرگونه تنش‌زایی و بحران‌سازی در جزیره تایوان، استقلال‌طلبان تایوانی و حکومت آمریکا خواهند بود. بی‌دلیل نیست که رئیس‌جمهور چین در این خصوص صراحتا به بایدن و مقامات کاخ سفید هشدار داده است. ضمن آنکه بسیاری از اعضای ناتو نیز به آمریکا در خصوص تنش‌زایی با پکن شدیدا هشدار داده‌اند. آنچه مسلم است این‌که بازیگران غربی شدیدا از بروز منازعه میان آمریکا و چین وحشت‌زده هستند. افزایش ضریب آسیب‌پذیری نظامی، امنیتی و سایبری واشنگتن در قبال پکن، این روند را تقویت کرده است. 
فراتر از آن، اعضای غربی ناتو که اتفاقا شرکای اقتصادی چین نیز اکثرا محسوب می‌شوند، نگران هستند که دولت آمریکا بخواهد از موقعیت خود در ناتو سوءاستفاده کرده و این بازیگران را به عرصه نبرد با پکن هدایت کند.درهرحال، بسیاری از استراتژیست‌ها و تحلیلگران آمریکایی نیز معتقدند که واشنگتن قدرت ورود به‌مواجهه‌ای هرچند محدود با پکن را بر سر مسائلی مانند تایوان ندارد زیرا در این صورت، آمریکا درگیر بحرانی فراگیر و مستقر خواهد شد. 

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.