چندصدایی در ناتو - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 50849
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۵۵ |

چندصدایی در ناتو

خروج آمریکا از افغانستان، اعضای ناتو را با یکدیگر وارد تقابل تمام‌عیاری کرده است! منازعه آتلانتیکی‌ها با یکدیگر، از فاز پنهان وارد فاز آشکار شده است. این مسئله نشان می‌دهد که حتی خروج ترامپ از کاخ سفید و حضور بایدن در معادلات قدرت، کمکی به حل‌وفصل اوضاع آشفته ناتو نکرده است.
چندصدایی در ناتو

گروه  بین‌الملل
خروج آمریکا از افغانستان، اعضای ناتو را با یکدیگر وارد تقابل تمام‌عیاری کرده است! منازعه آتلانتیکی‌ها با یکدیگر، از فاز پنهان وارد فاز آشکار شده است. این مسئله نشان می‌دهد که حتی خروج ترامپ از کاخ سفید و حضور بایدن در معادلات قدرت، کمکی به حل‌وفصل اوضاع آشفته ناتو نکرده است. استولتنبرگ در مصاحبه‌ای که روزنامه نیویورک‌تایمز با وی در مقر ناتو انجام داد، انتقادها درمورد مشورت نشدن با متحدان اروپایی قبل از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را که از سوی منتقدان به‌عنوان «اشتباه بزرگ تاریخی» مورد انتقاد قرارگرفته است، رد کرد.استولتنبرگ گفت که ناتو از ماه آوریل (فروردین) موافقت خود را با خروج از افغانستان نشان داد.
استولتنبرگ در این خصوص تأکید کرده است :
« شاهد صداهای متفاوتی در اروپا هستیم، برخی درمورد نبود مشورت سخن می‌گویند، اما من در آن جلسات حضور داشتم. البته که آمریکا با متحدان اروپایی مشورت کرد، اما در پایان روز، هر کشور باید تصمیم خود در مورد نیروهای مستقر را اتخاذ کند.»
 بر اساس اظهارات این مقام ناتو، به‌محض این‌که آمریکا تصمیم گرفت از افغانستان خارج شود، برای متحدان دیگر سخت بود که بدون آمریکا ادامه دهند. این گزینه‌ای منطقی نبود.فوریه ۲۰۲۰، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا توافقی دوجانبه با طالبان در دوحه قطر منعقد کرد که به‌موجب آن، واشنگتن متعهد می‌شد نظامیانش را تا ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت) از افغانستان خارج کند.این توافق، طالبان را مجاب کرد در جهت بازداشتن گروه‌هایی چون القاعده از تهدید امنیت آمریکا و متحدانش گام بردارد.منابع مطلع گفتند که استولتنبرگ خواستار خروج مشروط آمریکا و نیروهای ناتو از افغانستان بود، تا بدین نحو طالبان متعهد به یافتن یک راهکار سیاسی از طریق مذاکره با همه گروه‌های مربوطه شود.دبیرکل ناتو این مسئله را تایید نکرد، اما گفت که هیچ اعتراضی از طرف متحدان در ارتباط با طرح خروج جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا از افغانستان در ماه آوریل شنیده نشد.وی افزود: مشکل این بود که طالبان نمی‌خواست مذاکره کند، اگر دولت کابل بخشی از آن مذاکره بود. همه ما می‌دانستیم که این یک تصمیم سخت بود و با دوراهی دشواری روبه‌رو بودیم.
 وقتی ناتو به نماد شکست تبدیل می‌شود 
ناتو اکنون به مجموعه‌ای منفور و هزینه‌ساز برای نظام بین‌الملل تبدیل‌شده است. حتی افکار عمومی برخی کشورهای عضو ناتو، از عضویت در این مجموعه پشیمان هستند. نظرسنجی آرئدا در آستانه نشست ناتو در بروکسل وضعیت ناتو در افکار عمومی ترکیه را مورد بررسی قرار داد.نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۹۰ درصد
 از مردم ترکیه معتقدند در صورت وقوع یک جنگ در ترکیه ناتو در کنار این کشور نخواهد بود. ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نیز معتقدند که پایگاه‌های نظامی ناتو در ترکیه مسئله و مشکلی امنیتی برای ترکیه هستند. ۸۴/۷ درصد از مردم در پاسخ به این سؤال که آیا ناتو کمکی به تأمین منافع ترکیه می‌کند یا نه پاسخ منفی داده‌اند.۵۱ درصد از افراد معتقد هستند که ناتو، ترکیه را برای منافع خود مورد بهره‌کشی قرار داده است. این در حالی است که ۸۳ درصد از شرکت‌کنندگان ناتو را چیزی جز وسیله‌ای برای تأمین منافع آمریکا ندانسته‌اند.این نظرسنجی، بیانگر شکست ناتو در اهداف اعلامی  خود در نظام بین‌الملل می‌باشد. 
نیویورک‌تایمز

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.