پیک ششم در کمین واکسن نزده ها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 53932
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۶:۴۵ |
گروهی از متخصصان می‌گویند به دلیل پوشش بالای واکسیناسیون، پیک ششم کرونا در مقایسه با پیک‌های قبلی شدت کمتری خواهد داشت

پیک ششم در کمین واکسن نزده ها

شرایط  در آستانه تغییر است؛ تعداد شهرهای قرمز و نارنجی رو به افزایش است و پروتکل‌های بهداشتی آن‌طور که بایدوشاید رعایت نمی‌شود. سرعت واکسیناسیون نیز کاهش‌یافته است، همه این‌ها یعنی شرایط برای ورود به پیک ششم مهیاست و از سوی برخی اپیدمیولوژیست‌ها دو روایت مطرح‌شده است؛ یک روایت از کشندگی و خطرناک‌تر بودن این پیک می‌گوید و روایتی دیگر، واکسیناسیون گسترده را نقطه قوتی می‌داند که سبب می‌شود پیک ششم در مقایسه با پیک‌های قبلی با شدت کمتری عرض‌اندام کند. 
پیک ششم در کمین واکسن نزده ها

گروه اجتماعی
شرایط  در آستانه تغییر است؛ تعداد شهرهای قرمز و نارنجی رو به افزایش است و پروتکل‌های بهداشتی آن‌طور که بایدوشاید رعایت نمی‌شود. سرعت واکسیناسیون نیز کاهش‌یافته است، همه این‌ها یعنی شرایط برای ورود به پیک ششم مهیاست و از سوی برخی اپیدمیولوژیست‌ها دو روایت مطرح‌شده است؛ یک روایت از کشندگی و خطرناک‌تر بودن این پیک می‌گوید و روایتی دیگر، واکسیناسیون گسترده را نقطه قوتی می‌داند که سبب می‌شود پیک ششم در مقایسه با پیک‌های قبلی با شدت کمتری عرض‌اندام کند. 
حتما این آمار به گوشتان خورده است؛ بیش از ۸۵ درصد کسانی که براثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند، همان هایی هستند که واکسینه نشده اند و یا از تزریق واکسن اجتناب کرده اند و حالا همانها که اعتقادی به واکسن ندارند و یا مردد هستند، باید از بابت پیک ششم، کلی ترس و اضطراب به دل راه بدهند، این پیک در کمین آنهاست تا به دامشان بیندازد. این بدان معنا نیست که خطری گروه واکسینه شده را تهدید نمی کند، بلکه این گروه نیز با عادی‌انگاری می توانند برای سلامت خود و جامعه مسئله ساز شوند.
بارها از سوی متخصصان توصیه‌شده که تزریق واکسن، مانعی صددرصدی برای مواجهه با این بیماری نیست و اگرچه نقش مؤثری در پیشگیری از مرگ‌ومیر ناشی از کرونا داشته و آمار بستری‌شدگان و بیماران بدحال را نیز کاهش می‌دهد، اما افراد واکسینه‌شده همچنان باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و مسئولان نیز در مدیریت اپیدمی نباید از مسیر منحرف‌شده و با بازگشایی‌های عجولانه، چرخش ویروس را گسترش دهند و به‌احتمال وقوع پیک جدید دامن بزنند اما به هر شکل، تأثیرات واکسن را نمی‌توان کتمان کرد و همان‌طور که حمیدرضا جماعتی- دبیر کمیته علمی کشوری کرونا توضیح داده است: اگر قرار باشد کسی در آی سی یو بخوابد، ممکن است با تزریق واکسن اصلا کارش به بیمارستان نرسد یا اگر کسی قرار باشد به دلیل ابتلا به کرونا از بین برود، ممکن است با تزریق واکسن، فقط در بخش‌های معمولی بستری شود. بنابراین تزریق واکسن شدت بیماری را از حالت بحرانی و شدید به حالت متوسط  درمی‌آورد و باعث می‌شود که شدت بیماری، درگیری ریوی مبتلایان و میزان مرگ‌ومیر و… به‌شدت کاهش یابد و بیماری به‌صورت خفیف درآید. به‌طوری‌که به درمان‌های حاضر پاسخ داده و با سلامتی از بیمارستان ترخیص شوند. افرادی هم که ممکن بود بیماری خفیف بگیرند، با تزریق واکسن ممکن است اصلا مبتلا نشوند. بنابراین این موارد از مطالعاتی که در دنیا انجام‌شده، مشخص‌شده است. منتها آمارها در کشورهای مختلف بر اساس زمان مراجعه بیمار، نوع واکسنی که تزریق می‌کنند، زمان تزریق واکسن و نوع پیک و پاندمی که وجود دارد، کاملا باهم متفاوت است.
در گفته‌های متخصصان امر این نکته هم بسیار توجه را جلب می‌کند: «حتی هنگامی‌که ۷۰ درصد جامعه واکسینه شده‌اند، آن ۳۰ درصدی که مصون نیستند به‌ویژه اگر درگذشته هم به این بیماری مبتلا نشده باشند، عمده بیماران بستری در بیمارستان و مرگ‌ومیرهای کرونایی را تشکیل می‌دهند.» گوینده این عبارت، مسعود یونسیان- استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که متذکر شده: « آن دسته از افرادی که هنوز دو دز خود را تزریق نکرده یا اینکه تاکنون هیچ واکسنی دریافت نکرده اند و پس‌ازاین هم دریافت نمی‌کنند، به این بیماری مبتلا می‌شوند و متأسفانه به نوع شدید آن‌هم گرفتار می‌گردند.» 
 کاهش سرعت واکسیناسیون و افزایش شهرهای قرمز
ما اگر بالغ‌بر ۸۵ درصد جامعه و حتی نزدیک به ۹۰ درصد را در برابر این بیماری واکسینه نکنیم، امکان کاهش چرخش ویروس را نداریم و دردسرهای فراوان کرونا همراهمان خواهد بود، ازاین‌رو، آمیتیس رمضانی- دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور تأکید می‌کند: همه افراد باید واکسن بزنند تا بتوانیم کنترل این بیماری را در دست بگیریم و اشخاصی که واکسن نمی‌زنند سبب بروز آسیب‌های فراوانی به جامعه می‌شوند. 
طی روزهای اخیر و در وضعیتی که هر آن ممکن است پیک ششم از راه برسد و طبق معمول غافلگیرمان کند، سرعت واکسیناسیون به نسبت ماه گذشته کاهش‌یافته است. درصورتی‌که موجودی واکسن در کشور کافی است و رئیس هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران با اشاره به واردات ۱۴۶ میلیون دز واکسن کرونا به کشور، خبر داده است که موجودی کنونی کشور برای واکسیناسیون دو دُز افراد واجد شرایط کافی است اما گزارش‌های روزانه وزارت بهداشت از کاهش یافتن روند سرعت واکسیناسیون در نیمه دوم آبان ۱۴۰۰ حکایت دارد. طبق آماری که از سوی وزارت بهداشت ارائه‌شده تاکنون حدود ۴۰ میلیون نفر با دریافت دو دز واکسن کرونا، واکسینه شده‌اند و حداقل ۳۵ میلیون نفر دیگر نیز باید واکسن دریافت کنند تا بتوانیم طبق پیش‌بینی‌های وزیر بهداشت، آذرماه به ایمنی لازم برسیم اما براساس گفته‌های فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا تهران ابتلا به این ویروس هفته گذشته در دنیا ۳۵ درصد رشد داشته است و این می‌تواند هشداری برای ما باشد. 
علیرضا زالی بابیان مشاهده نوع جدید ویروس جهش‌یافته دلتا پلاس کرونا در برخی از کشورها، این آمار را مطرح کرده که۱۱/۷ دهم از جمعیت انگلستان به این واریانت جدید مبتلا شده‌اند و در هفت ایالت آمریکا، مالزی، اوکراین، رومانی و روسیه نیز گسترش‌یافته است. با توجه به اینکه واریانت جدید کرونا در کشورهای همسایه ایران نظیر روسیه دیده‌شده است، باید نسبت به کنترل مرزها هوشیار بود تا دلتا پلاس وارد کشور نشود. اکنون تعداد شهرهای قرمز هم در حال افزایش است و از ۹ شهر به ۳۳ شهر رسیده‌ و رعایت موازین بهداشتی نیز همچنان سیر نزولی دارد و استفاده از ماسک در کشور به کمتر از ۵۰ درصد تنزل یافته و با این‌گونه رفتارها، خودبه‌خود به سمت پیک ششم در حال حرکتیم. 
تفاوت پیک ششم با پیک‌های قبلی
حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بابیان اینکه کماکان منتظر پیک ششم کرونا هستیم، تصریح کرده است: «طبق برآورد‌هایی که داریم، منحنی پیک پنجم تمام‌شده است و حدوداً در اواخر آبان و اوایل آذرماه سال جاری احتمال وقوع پیک ششم وجود دارد.» اما تفاوتی که پیک ششم کرونا نسبت به پیک‌های قبلی دارد، این است که تاکنون ۵۵ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۳۳۷ نفر دز اول، ۴۰ میلیون و ۸۲۹ هزار و ۶۵۷ نفر دز دوم را تزریق کرده‌اند و مطابق اظهارات قناعی «در تهران در برخی مناطق متراکم و جنوب شهر، پوشش واکسیناسیون کرونا به حدود ۹۰ درصد نیز رسیده است. امید داریم که واکسیناسیون میزان ابتلا را تا نصف و میزان مرگ‌ومیر را ۱۰ برابر کاهش دهد، البته این مسئله منوط به این است که ویروس کرونا دچار جهش نشود و سوش ویروس تغییر نکند.» 
قناعتی از سه تئوری درباره ویروس کرونا سخن گفته است: «یکی اینکه ویروس تخریب خود را شروع کند و تغییرات ویروس منجر به نابودی‌اش شود که در این زمینه در ژاپن مطالبی منتشر شده‌است؛ یک فرضیه دیگر این است که ویروس جهش‌هایی پیدا کند و منجر به افزایش قدرت سرایت آن شود و فرضیه سومی که محتمل‌تر است، این است که ویروس به بقای خود ادامه دهد و ما مجبور باشیم سال‌های سال با این ویروس زندگی کنیم. به نظر می‌رسد مجبور باشیم تا سال‌ها با ویروس کرونا زندگی کنیم؛ البته اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و پوشش واکسیناسیون را زیاد کنیم، ویروس از یک پاندمی (همه‌گیری)‌به یک اپیدمی و سپس به یک اندمی (ابتلا در یک منطقه) تبدیل می‌شود؛ برای مثال ویروس سارس پس از سال‌ها هنوز وجود دارد، بنابراین نمی‌توان بیماری ویروسی را به‌طور کامل ریشه‌کن کرد، اما با اقدامات کنترلی می‌توان قدرت سرایت آن را کاهش داد.» 
احتمال اینکه ویروس به‌خودی‌خود از بین برود، یک‌طرف ماجراست و طرف دیگر آن است که ما هنوز به ایمنی جمعی نرسیده‌ایم و خطر بروز پیک ششم کرونا در کمین است. مسعود مردانی- متخصص بیماری‌های عفونی از عادی انگاری‌ها و رها شدن پروتکل‌های بهداشتی در کشور ابراز نگرانی کرده و می‌گوید: «برخی افرادی که واکسینه شده‌اند، نسبت به عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی عادی انگاری کرده و باعث همه‌گیری و انتقال ویروس کرونا به دیگران می‌شوند.» مریم واعظ جلالی ،عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر این موضوع که پوشش بالای واکسیناسیون علیه کرونا می‌تواند بر روند صعودی چرخش ویروس، کاهش مرگ‌ومیرها و وخامت حال بیماران مبتلا اثرگذار باشد و اگر پیک ششم کرونا شکل بگیرد در مقایسه با پیک‌های قبلی شدت کمتری خواهد داشت، تأکید کرده اما باتوجه به آنکه سویه دلتا در حال چرخش است، به شهروندان توصیه می‌کند که حتی پس از تزریق واکسن کووید ۱۹ نیز از ماسک استفاده کرده و فاصله‌گذاری را رعایت کنند و در اماکن پرجمعیت حاضر نشوند.
 نوع شدید بیماری برای کسانی که واکسن نزده‌اند
مسعود یونسیان- اپیدمیولوژیست و رئیس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت، در خصوص پیک ششم و نقش تزریق واکسن درشدت وقوع این پیک به «رسالت» می‌گوید: «باتوجه به سطح پوشش واکسیناسیون در کشور، طی یک یا دو هفته آینده به وضعیتی خواهیم رسید که اگر با پیک جدیدی مواجه شویم، شدت موارد بسیار کمتر است و شرایطی مشابه کشورهای غربی که زودتر تزریق واکسن را آغاز کرده‌اند، تجربه می‌کنیم. یعنی بیشتر موارد ابتلا در آن‌هایی که واکسینه شده‌اند، سرپایی و خفیف خواهد بود. اما آن‌هایی که واکسن نزده‌اند، به این بیماری از نوع شدیدش گرفتار می‌شوند و حتی در انگلیس که بسیار زودتر از سایر کشورهای غربی، پوشش واکسیناسیون را بالابرده است، همچنان تعداد موارد روزانه مرگ مشاهده می‌شود و این‌ها کسانی هستند که خودشان انتخاب کرده‌اند در این وضعیت قرار بگیرند.»
یونسیان با اشاره به اینکه در آذرماه به وضعیت مناسبی ازنظر پوشش ایمنی و دریافت دو دز واکسن خواهیم رسید، بیان می‌کند: «پس‌ازآن می‌توانیم به‌تدریج محدودیت‌هایمان را برداریم، منتها نباید به‌صورت همزمان باشد و اگر در مواجهه با کرونا، این ویروس تغییر ماهیت بدهد، باید بازگشایی‌ها را به تعویق بیندازیم.»
رئیس کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون وزارت بهداشت در ارتباط با آمار ۲۵ درصد از مردمی که در برابر تزریق واکسن مقاومت کرده‌اند، نیز توضیحاتی را ارائه می‌دهد: «فکر می‌کنم آمار مقاومت کمتر از این باشد، چون در حال حاضر حدود ۸۳ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال، دز اول را تزریق کرده‌اند و فقط ۱۷ درصد از جمعیت است که هنوز دز اول را نگرفته‌اند؛ حال‌آنکه جریان واکسیناسیون نیز متوقف نشده و همچنان روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر دز اولی در حال دریافت واکسن هستند و همین روند اگر طی دو هفته آینده ادامه پیدا کند، احتمالا به پوشش بالای ۹۰ درصد خواهیم رسید، لذا ۲۵ درصد مقاومت مردم، رقم بزرگی است و به‌هرروی، چه یک درصد و چه ۵۰ درصد؛ هر نسبتی از جامعه که واکسن تزریق نکرده باشند، برای خود و جامعه مشکل ایجاد می‌کنند، به این خاطر که ابتلا و بستری این افراد، مانع بازگشایی و ادامه فعالیت برای آن‌هایی می‌شود که به تزریق واکسن پایبند بوده‌اند. لذا باید در نظر داشته باشیم که واکسن نزدن این عده قلیل، نه‌تنها برای خود آن‌ها، بلکه برای کل جامعه دردسرآفرین است و از این منظر نه‌تنها به‌سلامت خود بلکه به‌سلامت و اقتصاد  و گردش کار در کل جامعه ظلم می‌کنند و حتی مستحق برخوردهای قانونی هستند.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.