پیوستن عربستان به سازمان شانگهای نقش دلار در منطقه را کاهش می‌دهد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 84203
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۶:۱۳ |
ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل سیاسی:

پیوستن عربستان به سازمان شانگهای نقش دلار در منطقه را کاهش می‌دهد

تصمیم ریاض برای حضور در سازمان شانگهای که در جریان سفر شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به عربستان سعودی در دسامبر سال گذشته مطرح شد در حال قوت گرفتن است.
پیوستن عربستان به سازمان شانگهای نقش دلار در منطقه را کاهش می‌دهد

گروه اقتصادی
تصمیم ریاض برای حضور در سازمان شانگهای که در جریان سفر شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به عربستان سعودی در دسامبر سال گذشته مطرح شد در حال قوت گرفتن است. ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح احتمال پیوستن عربستان به سازمان همکاری شانگهای پرداخت و دراین‌باره اظهار کرد: پیوستن عربستان به شانگهای موجب ایجاد فرصت برای شانگهای و امنیت بیش‌تر منطقه خواهد شد چراکه عربستان در مقطعی حامی جریان‌های تکفیری بود و امروز می‌تواند در نقش یک سرمایه‌‌گذار به شانگهای وارد شود. 
وی‌ افزود: توافق شانگهای بیش از هرچیز یک توافقنامه امنیتی اقتصادی است. امنیت این توافق معطوف به مبارزه با تروریسم بود. بنابراین حضور عربستان به عنوان عضو شانگهای بیان‌گر اقتصادی شدن شانگهای می‌باشد. 
ظهره‌وند در پاسخ به اینکه پیوستن عربستان به شانگهای تا چه اندازه رویکرد شرق گرایی را تقویت خواهد کرد، بیان کرد: عربستان به عنوان صادرکننده نفت پذیرفته تا بخشی از نفت خود را به صورت یوآن دریافت کند. به موجب این امر گامی در جهت کاهش وابستگی حوزه‌های اقتصادی به دلار رقم خواهد خورد. 
کارشناس مسائل سیاسی همچنین خاطرنشان کرد: به موجب کاهش وابستگی حوزه‌های اقتصادی به دلار نقش پول ملی پررنگ‌تر خواهد شد و ارزش پول ملی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. 
وی متذکر شد: به طورحتم عربستان می‌تواند نفت را به ارزهای دیگر بفروشد و دلار را تضعیف کند. هر آن‌قدر که دلار تضعیف و سایر ارزها تقویت شوند، ثبات در منطقه تأمین خواهد شد. 
او در‌ پایان این گفت‌وگو یادآور شد که حضور عربستان در شانگهای می‌تواند فرصتی مثبت در منطقه باشد.
فعالان سیاسی براین باورند که  در صورتی که ایران، روسیه و چین در روابط نزدیک با یکدیگر بتوانند تحولات دوران گذار را آنالیز و مهندسی نمایند و عربستان در هماهنگی با آن‌ها حرکت کند، اتفاقات مثبتی در منطقه رخ خواهد داد. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.