پیش‌درآمدی بر آمریکای ناآرام - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 75744
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۶:۲۰ |
هشدار نهادهای امنیتی آمریکا به بایدن

پیش‌درآمدی بر آمریکای ناآرام

 هر اندازه به انتخابات میاندوره ای کنگره در سال 2022 نزدیک تر می شویم، شاهد شکل گیری فضای ملتهب تری دربسیاری از ایالات این کشور هستیم. در برخی ایالات مانند جورجیا و آریزونا، جمهوریخواهان فقط به انتقام فکر می کنند
پیش‌درآمدی بر آمریکای ناآرام
فخرالدین اسدی
 هر اندازه به انتخابات میاندوره ای کنگره در سال ۲۰۲۲ نزدیک تر می شویم، شاهد شکل گیری فضای ملتهب تری دربسیاری از ایالات این کشور هستیم. در برخی ایالات مانند جورجیا و آریزونا، جمهوریخواهان فقط به انتقام فکر می کنند
 و در برخی ایالات دیگر مانند اوهایو و پنسیلوانیا نیز نظرسنجی ها به اندازه ای با یکدیگر متناقض هستند که اعلام پیروزی یا شکست هر یک از دو حزب ، منجر به اعتراض حزب بازنده خواهد شد! نکته مهم تر اینکه اصرار ترامپ بر بازگشت به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴، انتخابات میاندوره ای امسال را به آوردگاهی برای زورآزمایی وی و دیگر سران حزب جمهوریخواه تبدیل کرده است. در ماورای دوگانه «دموکرات-جمهوریخواه» اتفاقاتی در آمریکا در حال رخ داده است که نتیجه آن، تثبیت بحران های دامنه دار و عمیق در این کشور خواهد بود. 
 هشدار معنادار بایدن 
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیرا  به رای دهندگان آمریکایی هشدار داد که آینده دموکراسی با انتخابات میان دوره ای هفته آینده، در خطر است، زیرا امتناع برخی از نامزدهای جمهوریخواه از پذیرش نتایج انتخابات، «مسیری به سوی هرج و مرج در آمریکا» را باز می کند.در شرایطی که محافظه کاران، دولت بایدن را بر سر وضعیت اقتصاد مورد انتقاد قرار می دهند، جو بایدن، دموکرات ٧٩‬ ساله، آشکارا جمهوریخواهانی را هدف قرار داده است که  با حمایت از دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، پیروزی بایدن در انتخابات ٢٠٢٠ را انکار کرده بودند. بایدن در یک سخنرانی تلویزیونی، خطاب به مردم آمریکا گفت:
    نامزدهایی برای هر سطحی از مناصب در آمریکا وجود دارند… که متعهد به پذیرش نتایج انتخاباتی که در آن حضور دارند، نیستند.رئیس جمهور آمریکا افزود هدف این نامزدها پیروی از ترامپ و تلاش برای «براندازی سیستم انتخاباتی» است. اشاره بایدن به بیش از ۳۰۰ نفر از جمهوریخواهانی است که پیشاپیش نتایج انتخابات میان دوره‌ای را زیر سوال می‌برند. وی در ادامه تصریح کرد:
    این مسیر هرج‌ومرج در آمریکاست. این بی سابقه است. غیرقانونی است و غیر آمریکایی است.
 آیا بایدن هشداری دریافت کرده است ؟!
سوال اصلی اینجاست که آیا جوبایدن و همراهانش در کاخ سفید از نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا از جمله سازمان سیا و آژانس امنیت ملی این کشور هشدارهایی دریافت کرده اند؟فراموش نکنیم که هشدار بایدن در مورد تهدیدات علیه دموکراسی آمریکا، ۶ روز قبل از رای گیری  روز سه‌شنبه، که در آن جمهوریخواهان به شدت در پی تصرف کرسی‌های مجلس نمایندگان و احتمالا سنا هستند، بیان شد.
در پی حمله به همسر نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان، که به طور چشمگیری نگرانی ها در مورد لفاظی های سیاسی تند را تشدید کرد، بایدن از آمریکایی ها خواست برای دفاع از دموکراسی متحد شوند. این در حالی است که علاوه بر وقوع بحران های امنیتی، بحران های اقتصادی نیز بر فضای داخلی ایالات متحده سایه افکنده است.  نزدیک به ٢٢ ماه پس از شورش کنگره، نظرسنجی ها
 نشان می دهد که رای دهندگان آمریکایی، بیشتر نگران اقتصاد هستند. دموکرات‌ها با افزایش مکرر نرخ‌های بهره توسط بانک مرکزی مورد انتقاد شدید هستند و ترس از رکود در جامعه آمریکا در حال اوج گرفتن است.بایدن روز چهارشنبه اذعان کرده بود که «تورم هنوز هم مسئله‌ای است که به آمریکا صدمه می زند».  اعتراف وی در باره تورم در حالی صورت گرفت که بانک مرکزی ایالات متحده، نرخ استقراض معیار را ۰.۷۵ درصد افزایش داده است. این چهارمین افزایش متوالی در این اندازه و ششمین افزایش در سال جاری است.
 سناریوهایی برای آمریکای بحران زده 
هر اتفاقی که در انتخابات میاندوره ای کنگره رخ دهد، شکاف های داخلی در آمریکا را به صورت عمیقی گسترده تر خواهد کرد.فراموش نکنیم که ترامپ و هوادارانش به دنبال انتقام در این انتخابات هستند.
 اگر دموکراتها در انتخابات کنگره شکست بخورد، ترامپ آنها را متهم به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ( خصوصا در ایالات تعیین کننده) خواهد کرد. اما اگر مجددا جمهوریخواهان در انتخابات پیش رو ( خصوصا انتخابات سنا) شکست بخورند، قطعا این بار طرفداران ترامپ و شخص وی، این رخداد را مترادف با دومین شلیک ساختار سیاسی آمریکا به خود قلمداد می کنند! سطرفداران ترامپ که بسیاری از آنها را افراد نژادپرست و ضد مهاجرت یا حتی جمهوریخواهان طرفدار جنگ تشکیل می دهند، معتقدند باید  فرآیند قانونی را برای انجام کارها کنار گذاشت و در صورت لزوم  دست به اسلحه برد. ترامپ دقیقا در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ همین روش را دنبال کرد و حتی یک بار صراحتا از  طرفدارانش خواست خود را برای درگیری های مسلحانه بعد از انتخابات و مقاومت در برابر پیروزی بایدن آماده کنند. انعکاس این مطالبه گری را در جریان حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا مشاهده کردیم.طی ماه های اخیر، برخی سازمان های امنیتی آمریکا تاکید کرده اند که برخی طرفداران ترامپ شکست در انتخابات میاندوره ای کنگره را خط قرمز خود تلقی خواهند کرد و در واکنش به این مسئله قطعا بی تفاوت نخواهند ماند. از سوی دیگر، حتی اگر جمهوریخواهان انتخابات مجلس نمایندگان و دموکراتها انتخابات سنا را به سود خود به پایان برسانند، وضعیت داخلی این کشور بار دیگر رو به بحران میل خواهد کرد و تنش های داخلی به گونه ای قابل توجه افزایش خواهد یافت. در هرحال، نهادهای امنیتی آمریکا نگران حلول ترامپیسم در برخی لایه های اجتماعی و داخلی این کشور هستند.  ترامپیسم ، تلفیقی از آنارشیسم، لمپنیسم و خودشیفتگی (خودبرتر پنداری) است؛ ترکیبی که در روحیه ، شخصیت و مسلک سیاسی و اقتصادی بسیاری از حامیان ترامپ (که از سال ۲۰۱۶ تا کنون به طرفداران وی تبدیل شدند) قابل مشاهده است. ترامپیسم یک دکترین یا مکتب فکری  در آمریکا محسوب نمی شود ولی  می تواند طی  هفته ها،
 ماه ها و سال های آینده  موجودیت و زیرساخت های این کشور را به چالش بکشد.جامعه شناسان و استراتژیست های آمریکایی در خصوص این که ترامپیسم به عنوان مصداق هنجارشکنی رسمی مورد توجه و ترویج در آمریکا قرار بگیرد، بارها هشدار داده اند اما به نظر می رسد دیگر برای مخابره این هشدارها و توصیه ها دیر شده است. بی دلیل نیست که تحلیلگران از وقوع بحران های اساسی و بنیادین در معادلات امنیتی و اجتماعی آمریکا طی سال های پیش رو خبر می دهند. 
نویسنده : فخرالدین اسدی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.