پهپادهای منتظر - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 66967
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۶:۵۸ |
رونمایی ارتش از پایگاه سرّی پهپادی در شرایط کنونی بسیار حائز اهمیت است

پهپادهای منتظر

در محیط سیاسی ناپایدار و سیال امروزینِ جهان، امکان وقوع جنگ  برعلیه جمهوری اسلامی ایران همواره وجود دارد. در این فضای به‌شدت تغییرپذیر و نامطمئن، تدوین راهبردها برای افزایش توان رزمی نیروهای مسلح درجنگ‌های آینده مبتنی بر تکامل اندیشه‌های نظامی، تاکتیک‌ها و فناوری پیشرفته یک ضرورت ملی و حتمی است.
پهپادهای منتظر

محمد صادق پور
در محیط سیاسی ناپایدار و سیال امروزینِ جهان، امکان وقوع جنگ  برعلیه جمهوری اسلامی ایران همواره وجود دارد. در این فضای به‌شدت تغییرپذیر و نامطمئن، تدوین راهبردها برای افزایش توان رزمی نیروهای مسلح درجنگ‌های آینده مبتنی بر تکامل اندیشه‌های نظامی، تاکتیک‌ها و فناوری پیشرفته یک ضرورت ملی و حتمی است. امروزه یکی از عوامل مهم در جنگ‌ها، کاهش هزینه‌های مالی وصرفه‌جویی در نیروی انسانی می‌باشد و روزبه‌روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود. یکی از اقداماتی که در راستای نیل به این هدف بزرگ صورت گرفته است ساخت و به‌کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها) می‌باشد.پهپادها یکی از پرکاربردترین و مؤثرترین هواگردهایی هستند که در سال های اخیر کاربرد آن‌ها به‌شدت گسترش‌یافته به‌طوری‌که در بسیاری موارد جایگزین جنگنده‌ها و هواپیماهای نظامی شده‌اند.جمهوری اسلامی ایران امروزه به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای در غرب آسیا انواع پهپاد‌ها را در اختیار دارد. پرنده‌های بدون سرنشین چالاک و راهبردی که در ابعاد و وظایف مختلف طراحی و ساخته‌شده و نیرو‌های مسلح در مأموریت‌های مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنند.این مهم در روابط ایران و رژیم صهیونیستی بسیار حائز اهمیت است، آنجا که مقاومت اسلامی علیه صهیونیست‌ها پس از تجهیز به انواع موشک‌ها توانسته به پهپاد‌های مختلف نیز تجهیز شود. رژیم صهیونیستی که ایران را متولی تجهیز محور مقاومت می‌داند همواره از قدرت پهپادی و موشکی ایران هراس داشته است.ارتش یک روز بعد از انتشار گزارشی مبنی بر حمله پهپادی اسرائیل به مرکز نظامی پارچین در حومه تهران، از «پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳» رونمایی کرد.ارتش جمهوری اسلامی ایران روز ۷ خردادماه در یک غافلگیری از یک پایگاه سرّی پهپادی رونمایی کرد که با بازدید رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برای نخستین‌بار رسانه‌ای شد. پایگاهی که ویژگی‌های خاصی دارد. پایگاه  راهبردی ۳۱۳ یکی از مراکزی است که متناسب با سطح امنیتی موردنیاز در مناطق مختلف مرزی توسط ارتش طراحی و گسترش‌یافته‌است.طبق اعلام ارتش، در این پایگاه یکصد پهپاد از انواع کمان ۲۲، کمان ۱۲، ابابیل ۵، مهاجر ۶، فطرس و کرار حضور دارند و آماده‌اند تا در لحظه دشمنان را غافلگیر کنند. دستاوردهایی هم بودند که برای اولین بار  رونمایی و به مردم معرفی شدند. موشک کروز حیدر که نصب‌شده روی پهپاد کمان ۲۲ و  پهپاد کروز حیدر ۲ نیز از دیگر دستاوردهای ارتش در حوزه تسلیحاتی و تجهیزاتی است که رونمایی شدند.این پایگاه ظرفیت‌های جدیدی در حوزه توان رزمی ارتش و نیرو‌های مسلح کشور ایجاد می‌کند.
 در این بازدید سرلشکر باقری در جریان آخرین توانمندی‌ها در حوزه تولید انواع پهپاد‌های نظامی، تهاجمی و دوربرد ارتش قرار گرفت. با عملیاتی شدن این پایگاه سری که در عمق صد‌ها متری زمین طراحی و ساخته‌شده، جمهوری اسلامی ایران به قدرت برتر پهپادی در منطقه تبدیل‌شده است. امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳ گفت: امروز این توفیق را داشتیم که بخشی از توانمندی پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران را ارائه کنیم. امیر سرلشکر موسوی خاطرنشان کرد: نیاز به تقویت پهپاد دورپرواز با مداومت پروازی بالا و توان حمل بالای مهمات برای زدن اهداف راهبردی، باعث شد که ارتقای قابلیت پهپاد‌های موجود و تجهیز به انواع موشک‌ها و بمب‌ها با برد‌های مختلف را در دستور کار خود قرار دهیم و با کمک جوانان باانگیزه، متعهد و متخصص مسیر خوداتکایی را با طراحی و تولید انبوه پهپاد‌ها ادامه خواهیم داد.امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین دستاورد ما این است که به هیچ کجا وابسته نیستیم آن چیزی که برای دفاع از کشور نیاز داریم  خودمان فراهم می‌کنیم و به‌هیچ‌وجه ارتقای توان پهپادی توقف‌پذیر نیست.رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با تأکید بر اهمیت پهپاد‌ها در رزم‌های نوین، گفت: ارتش با استفاده از روش‌ها و تجهیزات جدید وارد صحنه و عرصه متحول امروز و آینده شده و امروز در عرصه پهپادی این توانمندی را در ارتش دیدیم.امیر دریادار سید محمود موسوی، معاون عملیات ارتش درباره پایگاه راهبردی ۳۱۳ ارتش گفته است:‌ نوع پهپاد‌های مستقر در این پایگاه با پهپاد‌های معمولی متفاوت است. این پهپادها، قادرند تا مأموریت‌های راهبردی و اثرگذار برای کسب برتری درصحنه نبرد و ضربه زدن به منافع اصلی دشمن را اجرا کنند.وی افزود: به همین دلیل، این پرنده‌ها را در مناطقی امن مورداستفاده قرار می‌دهند و مستقر می‌کنند که شرایط به‌کارگیری پهپاد‌های چرخ‌دار و پهپاد‌هایی که از روی لانچر ـ پَرتابگر ـ به پرواز درمی‌آیند، داراست. معاون عملیات ارتش درباره مأموریت‌های پایگاه راهبردی ۳۱۳ تصریح کرد:‌ مأموریت‌های ابلاغی به این پایگاه‌، مأموریت‌های ویژه و برون‌مرزی با اهداف خاص هستند. در این راستا، چنین پرنده‌هایی را در یک مکان امن و به‌دوراز دید دشمنان نگهداری می‌کنند تا مأموریت‌های آن‌ها مخفی بماند.در حال حاضر ایران و رژیم صهیونیستی به نحو فزاینده‌ای دامنه جنگ پنهان و مخفی خود را گسترش داده‌اند و رژیم صهیونیستی از هر فرصتی برای ضربه زدن به توانایی پهپادی ایران بهره می‌برد و هزینه زیادی را در این راه خرج می‌کند.رونمایی اخیر از پایگاه پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران نشان دادن ضربه شستی از توانایی‌های ایران در زمینه توسعه هواپیماهای هدایت‌پذیر از راه دور بود که بسیار به‌موقع اتفاق افتاد.  با توجه به اهمیت نقش پهپاد‌ها در نبرد‌های امروز و حرکت ارتش به‌سوی تجهیز هر چه بیشتر به انواع مختلف آن‌ها باید منتظر ماند و دید که اقدام بعدی ارتش در حوزه پهپادی چه خواهد بود و مأموریتی که برای این پایگاه راهبری تعریف شده است چه کسانی را غافلگیر خواهد کرد.

نویسنده : محمد صادق پور |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.