پلنگ ایرانی در آستانه انقراض - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 39944
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۶:۳۱ |

پلنگ ایرانی در آستانه انقراض

امروزه تنوع گونه‌های مختلف جانوری بر روی کره زمین به یک خاطره تبدیل‌شده است. 
پلنگ ایرانی در آستانه انقراض

امروزه تنوع گونه‌های مختلف جانوری بر روی کره زمین به یک خاطره تبدیل‌شده است. 
در سال‌های گذشته بسیاری از گونه‌ها ازجمله شیر ایرانی در سال ۱۳۲۱ و ببر مازندران در سال ۱۳۳۷ به دلیل شکار تفریحی منقرض‌شده‌اند، ولی این پایان ماجرا نیست چون گونه‌های جانوری دیگری همچون یوزپلنگ و پلنگ ایرانی نیز در آستانه انقراض قرار دارند. 
افزودنی است سازمان‌های مسئول در ایران علاوه بر کمبود نیروی متخصص، برای حفظ و نگهداری از زیستگاه‌های حیات وحش در بسیاری از مواقع بی‌توجه هستند. خوشبختانه مجمع فعالان زیست‌محیطی کشور به عنوان بزرگ‌ترین سازمان مردم نهاد
 مدافع حقوق حیوانات  و محیط‌زیست ایران در تلاش است با تهیه علوفه، ساخت آبشخور و … در مناطق حیات وحش به کمک زیستگاه‌های جانوران بیاید.
جالب است بدانید که در فصل زمستان، نبود غذا بیشتر از سرما حیوانات را تهدید می‌کند؛ غذا رسانی به حیوانات وحشی باید با آگاهی کامل و زیر نظر متخصصان حوزه حیات وحش انجام شود. در زمستان زمانی که برف سنگینی زمین را پوشانده، گونه‌هایی همانند آهو، قوچ و میش برای پیدا کردن غذا به اطراف روستاها و زمین‌های کشاورزی می‌روند که بیشتر آن‌ها یا به دست شکارچیان می‌افتند یا قربانی جاده‌ها می‌شوند و دیگر به طبیعت بازنمی‌گردند. این در حالی است که برخی از مردم با غذارسانی به حیوانات حیات وحش مخالف‌اند؛ آن‌ها معتقدند که زنجیره غذایی طبیعی حیوانات با غذا رسانی
 برهم خورده و رفتارشان تغییر می‌کند.
به کلیه جانداران از قبیل پستانداران، پرندگان، خزندگان و دوزیستان که به صورت وحشی و طبیعی بدون دخالت انسان در جهان زندگی می‌کنند، حیات وحش گفته می‌شود. به عبارتی دیگر، تمامی گیاهان و گونه‌های جانوری روی کره زمین که اهلی و دست‌آموز نیستند، تماماً به عنوان اکوسیستم حیات وحش شناخته می‌شوند.
۳مارس برابر با ۱۲ اسفند در تقویم سازمان ملل به نام روز جهانی حیات وحش، فرصتی برای توجه به اهمیت گونه‌های زیبا و متنوع  جانوری و گیاهی  روی کره زمین است. امروزه در کشورهای توسعه‌یافته افزایش سطح آگاهی قشرهای مختلف جامعه نسبت به حفاظت از حیات وحش یک اصل اساسی است. 
 ۳عامل اصلی نابودی حیات وحش جهان
۱-تخریب زیستگاه‌ها
اعمال مخرب محیط‌زیست همانند ریختن زباله در طبیعت، جنگل زدایی، ساخت معادن و حتی شکستن یک شاخه از درخت می‌تواند باعث نابودی زیستگاه حیوانات حیات وحش شود.
۲-شکار بی‌رویه
شکار حیوانات اصلی‌ترین دلیل انقراض گونه‌های جانوری در سراسر جهان ازجمله ایران می‌باشد. اگرچه بخش مهمی از تداوم بقای انسان، صدهزار سال پیش مربوط به شکار بود. ولی هم‌اکنون، شکار حیوانات چیزی جز جنایت علیه گونه‌های جانوری نیست.
۳-تغییرات اقلیمی
بر اساس آمار تکان‌دهنده سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۹ بیش از یک‌میلیون گونه جانوری در خطر انقراض قرار دارند. 
با افزایش گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن زمین در اقصی نقاط جهان، جانوران خاصی همانند دوزیست‌ها رو به انقراض نهاده‌اند. در سال ۲۰۰۹ «گاردین» فهرستی با عنوان لیست قرمز گونه‌های در خطر انقراض در بسیاری از کشورهای جهان به چاپ رساند. بر طبق این گزارش، بیش‌ترین آمار انقراض گونه‌های جانوری در ردیف اول مربوط به ماهی‌ها بوده و پرندگان و پستانداران نیز به ترتیب در ردیف دوم و سوم قرار دارند. 
هشدار: اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین تهدید اکوسیستم حیات وحش جهان مربوط به نظام دامداری صنعتی و کشاورزی است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.