پشت پرده نشست پوتسدام - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 96734
  پرینتخانه » مطالب روزنامه, یادداشت تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۶:۴۸ |

پشت پرده نشست پوتسدام

اتحادیه اروپا از درون تهی شده است! این گزاره ایست که این روزها بیش‌ازپیش در اعتراضات عمومی شهروندان اروپایی تثبیت‌شده و حتی در آلمان، شکل و شمایلی جدی‌تر نسبت به سایر کشورها گرفته است.
پشت پرده نشست پوتسدام

اتحادیه اروپا از درون تهی شده است! این گزاره ایست که این روزها بیش‌ازپیش در اعتراضات عمومی شهروندان اروپایی تثبیت‌شده و حتی در آلمان، شکل و شمایلی جدی‌تر نسبت به سایر کشورها گرفته است. ظهور نئونازیسم و رسمیت بخشی  به افرادی که به‌نوعی مروج عقاید هیتلر و نازی‌ها هستند، به معنای عقب گرد اروپای سال ۲۰۲۴ میلادی به نیمه اول قرن بیستم است. این عقب‌گرد، پیش‌درآمدی برای ظهور روزها و لحظات سخت برای اروپائیان خواهد بود. تنها یکی از آثار این روند، فروپاشی اتحادیه اروپا و منطقه یورو خواهد بود.اما این مسئله زمانی جدی‌تر می‌شود که متوجه نقش‌آفرینی دستگاه‌های امنیتی غرب در بازتعریف افراط‌گرایی قرن بیستمی در اروپا باشیم. 

افشاگری روزنامه‌نگاران وابسته به «گروه رسانه‌ای کورکتیو» درباره نشست محرمانه برخی از اعضای حزب ملی‌گرا  و بیگانه‌ستیز «آلترناتیو برای آلمان» با رهبران برخی گروه‌های افراطی آلمان، اتریش و اروپا در شهر پوتسدام برلین یک جنبش بزرگ ضدفاشیستی را در سراسر آلمان برانگیخت.به گزارش گروه رسانه‌ای کورکتیو، رهبران گروه‌های راست افراطی در نشست محرمانه ماه نوامبر سال گذشته خود در شهر پوتسدام، در ٣‬٥ کیلومتری برلین، ازجمله در این موردبحث کرده‌اند که اگر قدرت را در آلمان به دست گرفتند، غیرآلمانی‌ها را از این کشور بیرون بریزند.افشای این خبر از روز یک شنبه ١٤‬ ژانویه،
 ٢٤‬ دی‌ماه احزاب، گروه‌های مدافع حقوق بشر، سندیکاها و گروه‌های قومی آلمان را بیدار کرد. در ٤‬ روز گذشته ده‌ها شهر آلمان صحنه تظاهرات صدهاهزار تن آلمانی و غیرآلمانی علیه راستگرایان بود. در این همایش‌ها مردم تأکید می‌ورزیدند که اجازه نمی‌دهند داستان جنایت‌آمیز اخراج اقلیت‌ها از آلمان یک‌بار دیگر در تاریخ تکرار شود.

اما در ماورای این ماجرا، سؤال مهم دیگری به ذهن خطور می‌کند که مربوط به سکوت معنادار آژانس امنیت فدرال آلمان می‌باشد.به نظر می‌رسد ایده «بازگرداندن کنترل‌شده نازی‌ها به قدرت» که صرفا بخشی از اخیرا در نشست پوتسدام تحقق‌یافته، نقطه آشکارساز یک «استراتژی امنیتی در آلمان»محسوب می‌شود.به عبارت بهتر، احتمالا ما شاهد نقش‌آفرینی آگاهانه نهاد اصلی اطلاعاتی آلمان در برگزاری نشست اخیر در پوتسدام هستیم. بااین‌حال به نظر می‌رسد آژانس امنیت فدرال آلمان دچار یک اشتباه محاسباتی بسیار خطرناک شده است:اینکه خلق یا بازتعریف گروه‌های افراطی به بهانه کنترل‌پذیر کردن آن‌ها در معادلات امنیتی آلمان برآمده از یک خوش‌بینی مخرب و خانمان‌برانداز می‌باشد! بهتر است مقامات امنیتی و سیاسی آلمان و اتحادیه اروپا ، نیم‌نگاهی به تجربه حمایت از داعش در بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ میلادی ( جهت براندازی حکومت‌های سوریه و عراق ) بیندازند:جایی که حمایت آن‌ها از تروریسم تکفیری نه‌تنها منتج به تحقق اهداف شوم آن‌ها در غرب آسیا  و دفرمه کردن نقشه منطقه نشد، بلکه شر داعش  را به‌سوی آن‌ها بازگرداند. به نظر می‌رسد اروپائیان زمانی متوجه عواقب تکرار یک خطای محاسباتی و امنیتی بزرگ خواهند شد که دیگر کار از کار گذشته و درنهایت  باید اعترافات آن‌ها را در کتاب خاطرات سال‌های پایانی سیاستمدارانشان جست‌وجو کرد.بدون شک دستگاه اطلاعاتی و امنیتی آلمان هرگونه اقدامی را برای لاپوشانی پشت پرده‌های نشست پوتسدام صورت خواهد داد.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.